جهش تولید و رشد اشتغال اولویت وزارت کار است

تثبیت امنیت غذایی 14 میلیون کارگر با طرح فجرانه

تثبیت امنیت پایدار غذایی کارگران در سه ماه اخیر منتهی به روزهای ابتدایی اردیبهشت امسال با طرح فجرانه، رشد صادرات بیش از 5 میلیارد دلاری شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جهش تولید درآنها و رشد اشتغال از مهم‌ترین دستاوردهای این وزارتخانه در سال گذشته بوده است.
در همین رابطه، علیرضا عسگریان با اشاره به اقدامات وزارت تعاون گفت طرح فجرانه در مدت 3 ماه اخیر، کارگران را تحت پوشش خود قرار داده و باعث امنیت غذایی آنها شده است. در کنار آن باید به امنیت پایدار شغلی کارگران شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اشاره کرد، آنجا که در سال گذشته بیش از 5 میلیارد دلار صادرات از محل تولید این شرکت‌ها به کشورهای مختلف صادر شده و امسال این میزان به 8 میلیارد دلار خواهد رسید.
عسگریان درباره طرح فجرانه که از 18 بهمن سال گذشته آغاز شده و به مدت سه ماه تا 18 اردیبهشت امسال ادامه دارد، گفت: استقبال بیش از 86 درصدی دهک‌های هفتگانه درآمدی که در این مدت 140 میلیون بسته غذایی توزیع و بیش از یک میلیون و 700 هزار تن خریداری شده است، نشان می‌دهد 14 میلیون کارگری که مشمول این طرح بوده، امنیت غذایی‌شان تثبیت شده است.
روز گذشته، علیرضا عسگریان، با حضور در نمایشگاه اکسپو گفت شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی هستند، در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله دارویی و پتروشیمی نه تنها توانسته‌اند صادرات بالایی داشته باشند، بلکه با ایجاد و راه‌اندازی خط تولید در کشورهای آفریقایی و همچنین منطقه، به‌دنبال این هستند که در شاخه‌های مرتبط با صنایع زیر مجموعه تأمین اجتماعی، ایران را به‌عنوان قطب صنعتی و دارویی تبدیل کنند.
به گفته عسگریان، وزارتخانه به دنبال آن است که تأثیر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حوزه دارو داشته باشد که اثرگذاری مستقیمی بر رشد تولید و به تبع آن اشتغال و تثبیت پایدار منابع درآمدی تأمین اجتماعی به عنوان یک صندوق  بین‌المللی خواهد داشت.
عسگریان تأکید کرد: ۵ صندوق بزرگ کشور توسط همین وزارتخانه اداره می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی و صندوق کشوری مهم‌ترین آنها هستند که بخش‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگی زیر مجموعه آنها هستند. همچنین حوزه صندوق فولاد دارای بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی کشور است. لذا وزارتخانه تعاون نقشی مهم در صنعت و اقتصاد ایران دارد.
صادرات 8 میلیارد دلاری در سال‌جاری با جهش تولید و اشتغال
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی در ادامه این نشست به رشد صادرات محصولات شرکت‌های تابعه این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ما از طریق شرکت‌های تابعه با ۳۰ کشور درحال مبادله هستیم و سال گذشته حدود ۵ میلیارد دلار بوده و امسال باید به ۸ میلیارد دلار برسد.
به گفته این مقام مسئول، این میزان صادرات در سال گذشته و افزایش آن نشان می‌دهد که تولید در حال جهش است و به تبع آن اشتغال با رشد مواجه شده است که کمترین تأثیر آن امنیت شغلی کارگران است.

ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آفریقایی و منطقه
عسگریان تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه ما تحلیل بازار جهانی است و بازار ۳۰ کشور درحال تحلیل است و به دنبال افزایش حضور در کشورهای اوراسیا، آفریقا و بویژه همسایگان خودمان هستیم. البته در حوزه آفریقا حضور کمرنگی داریم که باید گسترش جدی داشته باشیم. امسال با آفریقا وارد تفاهمنامه‌های بزرگی درحال انعقاد هستیم. برای مثال نخست‌وزیر زیمباوه در ایران است و با وی وارد مذاکره شدیم. چرا که دارای دشت‌هایی برای کشت وسیع برون مرزی توتون است.
وی با اشاره به ایجاد خط تولید دارویی در زیمباوه و چند کشور دیگر آفریقایی افزود: علاوه بر این شاهد صدور خدمات مهندسی نیز به این کشورها هستیم. در حوزه معدنی رقابت سنگین است اما در حوزه دارویی بطور میدانی آن‌طور که بنده خود دیدم، رقابت پذیری ما و برتری محصولات ما بسیار بالاتر است.

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری دارو
معاون اقتصادی وزارت کار تشریح کرد: هرچیزی که در کشور کالای استراتژیک تلقی شود و مثل دارو و فرآورده‌های نفتی باشد، ما ابتدا متعهد به تأمین بازار داخلی هستیم و در صورت سرریز بیش از تقاضا صادر خواهیم کرد. در کشورهای دیگر آن‌قدر قیمت دارو بالاست که رقابت ما در این حوزه بسیار آسان است.
عسگریان ادامه داد: اگر ما یک و نیم میلیارد دلار صادرات دارو داشته باشیم، پایگاه خود را در بازار جهانی بطور کامل حفظ خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی