صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیوارکشی 3 میلیون یورویی در برابر تروریست‌های مرزی

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

بار زمین مانده در دولت‌های قبل را باز هم دولت سیزدهم برداشت. روز گذشته معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور به تشریح جزئیاتی از طرح انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور و جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح پرداخت. این در حالی است که طی سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران با مشکلاتی در مناطق مرزی شرق و جنوب‌شرق کشور روبه‌رو بوده و علاوه بر تردد قاچاقچیان مواد مخدر و قاچاق اسلحه، گروهک‌های تروریستی نیز از این مناطق مرزی وارد کشور شده و دست به اقدامات تروریستی و کشتار مردم می‌زدند. با توجه به موارد گفته شده، حالا به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم در ادامه سلسله اقدامات لازم برای تبدیل مرزهای امنیتی شرق کشور به مرزهای اقتصادی، عزم خود را جزم کرده تا باری را که در دولت‌های گذشته روی زمین مانده بود و تأثیر مستقیمی بر امنیت ملی داشت، به مقصد برساند.
 انسداد مرزها طی ۵ سال
بر این اساس سیدمجیدمیراحمدی، معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور در آخرین گزارش خود پیرامون طرح مسدودسازی مرزها، با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور یا از کشور خارج می‌شود، تصریح کرد: قاچاق مواد مخدر و ناامنی‌هایی که برای کشور وجود دارد همه از طریق یک سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزها قابل حل است؛ همان اقدامی که در دولت‌های قبل از آن غفلت‌های اساسی شده بود.
وی ادامه داد: آقای رئیسی بسرعت با این موضوع موافقت کرده و دستور دادند تا ۳ میلیون یورو ظرف ۵ سال در اختیار ستادکل نیروهای مسلح قرار داده شود و نیروهای مسلح بسرعت فرایند انسداد مرز را آغاز کنند.
 
اولویت‌بندی
برای انسداد مرزها
میراحمدی درباره نحوه اجرای طرح انسداد مرزها نیز اظهار کرد: یک اولویت‌بندی برای انسداد مرزها انجام شده و مسیرهایی که از طریق آنها قاچاق انسان و سلاح انجام می‌گیرد در اولویت بوده و در حال پیگیری است که بخشی از این اولویت‌ نیز، مرز افغانستان است.
معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: انسداد مرزها یک طرح جامع است که در چند لایه انجام می‌گیرد، هم به‌صورت فنس و هم به‌صورت دیوارکشی و هم سیستم‌های هوشمند کنترل مرزی.
همت برای امنیت
این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که در کنار طرح انسداد مرزها، تجهیز نیروهای امنیتی و مرزبانی به سلاح‌ها و امکانات پیشرفته نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در مقابله با ناامنی‌های نقاط مرزی کشور، بویژه مرزهای شرقی داشته باشد.
چنانچه اخیراً نیز نیروهای امنیتی کشورمان با انجام عملیات پهپادی، دو نفر از تروریست‌های مسلح در جنوب‌شرق کشور را به هلاکت رساندند؛ اقدامی که برای اولین بار اتقاق افتاد و تداوم آن در آینده نیز می‌تواند ضمن کاهش تلفات در مقابله با تروریست‌ها، اقدامات مراقبتی برای تأمین امنیت مرزهای کشور را بیش از پیش افزایش دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی