رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با «ایران»:

همه نهادها باید برای تربیت معلمان شایسته کمک کنند

براساس توافق انجام شده با سازمان اداری و استخدامی کشور، در سال‌ جاری، ۳۲ هزار سهمیه استخدامی به پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کرده است.

غزل رضایی
خبرنگار


 طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، امسال قرار است نزدیک به ۱۰۴ هزار معلم جذب سیستم آموزشی کشور شوند که ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ۳۲ هزار نفر به طور مستقیم توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وارد مدارس کشور خواهند شد.
در این خصوص، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه هفتم توسعه، هیچ نیرویی جذب آموزش و پرورش نمی‌شود مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، که البته بخشی از معلمان از طریق دوره‌های چهارساله تربیت معلم و بخش دیگری با عنوان دوره‌های کوتاه مدت مهارت‌آموزی جذب می‌شوند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۳، حدود ۷۲ هزار نفر از داوطلبان آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی پس از قبولی در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان مهارت‌آموز ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های دبیری، آموزگاری و نیروهای کیفیت‌بخشی، دوره پودمانی مهارت‌آموزی را براساس برنامه درسی مصوب دانشگاه طی می‌کنند. در این خصوص اکنون دانشگاه با محدودیت منابع در حوزه فضاهای کالبدی و انسانی روبه‌روست که با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان و اهتمام ویژه در تأمین آنها، امید است برطرف و زمینه توفیقات فراهم شود.
برزویی با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب افراد مستعد است، گفت: علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان از ورودی سال ۹۹ و ماقبل، در رشته‌های مختلف، تحویل آموزش و پرورش خواهند شد. باید عرض کنم، دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب مستعدترین و برترین افراد برای ایفای نقش معلمی است.

ارتقای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان
رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سؤال که آیا پارامترهای آموزشی و تربیتی معلمان تغییر خواهد کرد و برنامه جدیدی برای اقدامات خود دارید یا رویه به شکل سابق ادامه دارد، گفت: زمینه‌سازی برای جذب و به‌کارگیری استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت‌های دینی، اخلاقی، انقلابی، شخصیتی و رسالت معلمی از اولویت‌های دانشگاه است. بی‌تردید دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسیر خود برای تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی و برای آینده در پی ارتقای نظام آموزشی و برنامه‌ریزی درسی دانشگاه است و برنامه‌ها و رویکردهای تحولی خود را دنبال خواهد کرد که از جمله آنها استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی آموزشی و بالاخص هوش مصنوعی در نظام آموزشی تربیت معلم، جذب هیأت علمی با استانداردها و شاخص‌های نظام تربیت معلم، برنامه‌های توسعه‌ای و تربیتی، استانداردسازی نسبت دانشجومعلم به استاد و بازنگری برنامه درسی و آموزشی دانشگاه در جهت ارتقا و روزآمدی است.
برزویی در این زمینه که معلمانی که امروزه در دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌بینند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند که متناسب با ویژگی‌های نسل امروزی باشد، گفت: دانشگاه تلاش خواهد کرد تا مربیان جامعه آینده کشور را براساس چشم‌انداز سند تحول، تربیت کند، لذا معلم در این چشم‌انداز، به‌عنوان فردی که رسالت خطیر تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارد، باید از ویژگی‌هایی چون ایمان، تقوا، اعتقاد به مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، برخورداری از فضایل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی، کارآمدی و توانمندی، خودباوری، خلاقیت و توانایی در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با نیازهای جامعه برخوردار باشد.
برزویی تأکید کرد: در کنار ویژگی‌های فوق، معلم باید ویژگی‌هایی از جمله آشنایی با فناوری آموزشی، آشنایی با اصول روانشناسی تربیتی، خطرپذیری، قدرت تغییر پیش فرض‌ها، تشخیص پیش نیازهای دانش‌آموزان، داشتن مهارت‌های ارتباطی، مهارت در تدریس، مهارت تفکر انتقادی، مهارت تجزیه و تحلیل مسائل، مراعات آداب و رسوم اجتماعی، نشاط و شادابی، آراستگی ظاهر و سعه صدر داشته باشد. همچنین تلاش خواهیم کرد در دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمانی این گونه تربیت شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که در سال تحصیلی جاری، دانشگاه فرهنگیان چه میزان دانشجو جذب کرده است و چقدر می‌تواند ظرفیت خود را برای کمک به کمبود معلم در کشور افزایش دهد، گفت: براساس توافق انجام شده با سازمان اداری استخدامی کشور، در سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۲ هزار سهمیه استخدامی به پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کرده و امید است، با توجه به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش وابسته به افزایش اعتبارات و توسعه زیرساخت‌ها است، با تقویت زیرساخت‌ها در سال آینده این میزان افزایش یابد.
برزویی با اشاره به کمک و همکاری سایر نهادها به دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان شایسته گفت: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ملی و دانشگاه آینده است و تمام دستگاه‌ها و نهادها باید به این دانشگاه کمک کنند. همکاری و تعامل مؤثر و مستمر، مهم‌ترین کمک در انجام وظایف ذاتی دانشگاه است. همچنین عوامل سهیم و مؤثر بر فرایند تربیت، طیف وسیعی از نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های رسمی یا غیررسمی فعال در جامعه را دربر می‌گیرد. انتظار ما این است که دانشگاه فرهنگیان در زمینه احداث دانشگاه جامع استانی و امکان بهره‌برداری از فضاهای کالبدی سایر دستگاه‌های اجرایی، مورد حمایت قرار گیرد. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند در برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم، استرداد و یا دادن معوض اماکن گذشته تربیت معلم و تسهیل و تأمین عضو هیأت علمی، ما را یاری کند. سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور نیز می‌تواند در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی دانشگاه، تأمین اعتبارات توانمندسازی منابع انسانی آموزش و پرورش، تأمین منابع مالی اجرای نظام ملی تربیت معلم و افزایش بودجه عمرانی و رفاهی دانشجومعلمان یاریگر دانشگاه فرهنگیان باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی