تأمین بموقع نهاده‌ها برای تنظیم بازار صورت‌گرفت

مرغ و تخم‌مرغ در سراشیبی قیمت

امین محمودی
خبرنگار

برای تنظیم بازار کالاهای اساسی خصوصاً مرغ و تخم‌مرغ دولت و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفتند با حمایت از تولیدکنندگان میزان جوجه‌ریزی را از مرز 150 میلیون قطعه فراتر ببرند، این در حالی بود که نیاز واقعی بازار را 110 تا 120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی تأمین می‌کرد.
با این حال برای هرچه بهتر‌شدن بازار این دو محصول و رفاه مصرف‌کنندگان دولت تصمیم گرفت این سیاست را در سال‌جاری نیز دنبال کند و در عوض مرغ و تخم‌مرغ مازاد بر نیاز بازار را از مرغداران از طریق شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کند  یا اجازه صادرات این محصول را به آنها بدهد. در همین خصوص محمدرضا صدیق‌پور، دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: بنابر آمار در ماه جاری ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت‌گرفته که از این میزان حداقل ۲۸۰ هزار تن مرغ تولید می‌شود.
به گفته او، با احتساب روندی که تخم‌مرغ به دستگاه می‌رود، پیش‌بینی می‌شود که جوجه‌ریزی اردیبهشت به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد.
از طرف دیگر در سال گذشته دولت میزان واردات نهاده‌های دامی را برای مصارف مرغداران افزایش داده به طوری که بر اساس آمارهای گمرک در سال گذشته ۱۶میلیون و۷۶۷ هزار تن نهاده دامی به ارزش هفت میلیارد و ۵۱۸میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه‌زمانی درسال۱۴۰۱ درمجموع ۱۴میلیون و ۳۴۵ هزار تن از این کالاهای اساسی به ارزش هفت میلیارد و ۸۹ میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات انواع نهاده‌های دامی طی این مدت به لحاظ وزنی با رشدی ۱۷درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی ۶درصدی روبه‌رو بوده است. همه این امور سبب شده که قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار بشدت کاسته شود و این امر رضایت مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد.

کاهش محسوس قیمت در بازار
مشاهدات میدانی خبرنگار ایران نشان می‌دهد هم‌اکنون هر کیلوگرم مرغ در میادین میوه و تره‌بار با قیمت 76 هزار و 500 تومان، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 78 هزار تومان به فروش می‌رسد ولی در خرده‌فروشی‌ها قیمت‌ها در محدوده 80 تا 85 هزار تومان بوده است. در همین خصوص مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و ماهی تهران از پایین‌بودن مقطعی قیمت مرغ خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده در هر کیلو به ۵۴ هزار تومان کاهش یافته در حالی که پیش‌تر ۶۰ هزار تومان در هر کیلو بوده است.
یوسف‌خانی ادامه داد: در حال‌حاضر مرغ با کیلویی ۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و البته فروشندگان مجاز هستند که قیمت آن را تا ۸۵ هزار تومان در هر کیلو بالا ببرند اما از آنجا که این روزها بازار مرغ با مازاد عرضه نسبت به تقاضا روبه‌رو شده این کالا در برخی فروشگاه‌ها اندکی پایین‌تر از این قیمت نیز فروخته می‌شود. وی اظهار کرد: تأمین خوراک مرغ بخوبی صورت می‌گیرد و همین موضوع نیز عاملی است که به تقویت عرضه و کاهش قیمت کنونی انجامیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی