صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

تثبیت امنیت پایدار غذایی و درآمدی کارگران در سال گذشته

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأمین امنیت پایدار غذایی جامعه، رشد درآمد پایدار کارگران با افزایش دستمزد و پوشش90 درصدی بیمه درمانی پایه مردم از دستاوردهای دولت سیزدهم در مدت
دو سال و نیم اخیر عنوان کرد.
زمانی‌که دولت سیزدهم در مردادماه سال 1400 روی کار آمد، به علت تورم بالا و رکود بی‌سابقه درکشور آن هم به دلیل بلاتکلیفی دولت وقت که‌ بندناف خود را به سرنوشت برجام گره زده بود، کارگران هم به لحاظ درآمدی و معیشتی در تنگنا قرار گرفته بودند، به گونه‌ای که تعداد چند شغله‌ها افزایش یافته بود اما با وجود این سبد غذایی آنها خالی‌تر شده بود. نکته قابل توجه اینکه امنیت شغلی آنها نیز به واسطه رکود تورمی در کشور به مخاطره افتاده بود.
این بود که دولت سیزدهم اولویت خود را بر مبنای تأمین معیشت کارگران و بهبود فضای کسب و کار در راستای امنیت شغلی آنها قرار داد.
رشد بی‌سابقه 57 درصدی دستمزد آنها در سال 1401 و تداوم آن در سال‌های 1402 و 1403 و همچنین افزایش 6 تا 9 برابری یارانه نقدی یکی از نخستین اقداماتی بود که دولت برای پایداری امنیت شغلی و معیشتی کارگران انجام داد.
اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اقدام دیگر دولت در راستای امنیت پایدارغذایی بود که علاوه بر اینکه کارگران همگی مشمول آن شدند، دهک‌های میانی درآمدی جامعه نیز از آن برخوردار شدند و حالا استقبال از آن در جامعه به بالای 90 درصد رسیده است.
در همین رابطه سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته، در حرم امام خمینی(ره) پس از تجدید میثاق کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آرمان‌های آن حضرت به سه موضوع گفته شده اشاره کرد و گفت: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است که یکی از ارکان اصلی جهش تولید کارگران و کارفرمایان هستند.
مرتضوی بیان کرد: یکی از ارکان اصلی جهش تولید که امروز گردهم آمدند کارگران و کارفرمایان هستند. در سال رشد تولید و مهار تورم اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفت و در تمام بخش‌ها ما رشد تولید داشتیم و این را نه تنها مراکز داخلی بلکه مراکز خارجی مانند بانک جهانی نیز اذعان دارند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت که در سال گذشته میانگین ۶ درصد رشد اقتصادی داشتیم و تورم نیز سیر نزولی را طی کرد.
متولی اصلی حوزه کار در دولت سیزدهم به موضوع امنیت شغلی کارگران و معیشت آنها پرداخت و با بیان اینکه تمام تلاش دولت این است که بتوانیم معیشت جامعه کارگری را ارتقا دهیم گفت: با مشارکتی که با شرکای خود در شورای‌عالی کار داشتیم توانستیم برای سال ۱۴۰۳ حقوق کارگران را افزایش دهیم.
به گفته وی، دولت و وزارت تعاون برای بهداشت و درمان کارگران برنامه‌های متنوعی دارد. تقریباً در تمام کارگاه‌های دارای ۵۰ کارگر مراکز بهگر، پزشکی و درمانی طراحی شده است.
مرتضوی تأکید کرد: تمام جامعه ایرانی
(۹۰ درصد) از بیمه درمانی پایه برخوردار هستند و وزارت تعاون برای بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری بیمه تکمیلی پیش‌بینی کرده که در هیأت امنا برای آن تصمیم‌گیری شد تا ۳۵ درصد خدمات و منابع بیمه‌های تکمیلی افزایش پیدا کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تأمین معیشت با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی عملیاتی شده است و در مرحله نخست طرح فجرانه اقدامات خوبی انجام دادیم. در اجرای قانون جوانی و جمعیت تعداد یک میلیون مادری که باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک یک تا سه درآمدی قرار دارند تحت پوشش‌های ویژه قرار گرفتند و اقدامات مهم و مؤثر دیگری صورت خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی