صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۶

در پی اعتراضات فلسطینیان

عید پسح بی‌رونق ماند

 امیر فرشباف
خبرنگار


 نخستین روز از عید «فصح» (به عبری پِسَح) با حواشی متعددی همراه بود؛ از استقبال کمرنگ شهرک‌نشینان و حضور خاخام افراطی صهیونیست، تا ممانعت پلیس رژیم از قربانی حیوانات در حریم مسجدالاقصی و تجمع خانواده‌های اسرای صهیونیست در مقابل منزل نتانیاهو.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سماء» صبح روز سه‌شنبه، شهرک نشینان یهودی به رهبری یهودا گلیک، عضو سابق کنست اسرائیل به حیاط مسجد الاقصی یورش بردند. منابع محلی افزودند که 372 شهرک‌نشین در نخستین روز «عید فصح» تحت تدابیر شدید امنیتی از سمت «باب المغاربه» به مسجدالاقصی یورش بردند. بنا به این گزارش، گروه‌های «هیکل» ادعایی خواستار هجوم گسترده به مسجدالاقصی برای تقدیم «قربانی» عید فصح شدند.
 
استقبال کمرنگ زیر سایه تدابیر شدید امنیتی
با وجود فراخوان‌های متعدد تجمع، استقبال محدودی از این مراسم در روز نخست صورت گرفت که مورد توجه محافل رسانه‌ای قرار گرفت. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این استقبال کم‌رنگ احتمالاً به دلیل اعلام رادیوارتش اشغالگر مبنی بر فراخوان بسیج و گروه ‌بندی فلسطینی‌ها برای حضور در صحن‌های مسجد الاقصی و اطراف آن با هدف دفع تجاوزات و تهاجمات شهرک نشینان بوده است.
این اقدام صهیونیست‌ها با واکنش مراجع دینی فلسطینی همراه شد؛ شیخ محمدحسین، مفتی فلسطین و خطیب مسجدالاقصی با محکوم کردن تلاش برای انجام مناسک تلمودی توسط افراط‌ گرایان صهیونیست در مسجدالاقصی تأکید کرد که این اقدامات تجاوزی به حقوق مسلمانان نسبت به مسجد مبارک الاقصی است.
پیش از این بارها سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به وضعیت انفجاری کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار داده بودند و حضور پررنگ نیروهای پلیس در این مراسم و ممانعت از قربانی کردن صهیونیست‌ها در محوطه مسجدالاقصی نیز در راستای پیشگیری از تشدید و گسترش خشم فلسطینی‌ها ارزیابی می‌شود.
طبق گزارش مذکور، منابع عبری از دستگیری 13 مظنون اقدام به ذبح قربانی و مصادره دام‌های موجود و انتقال آنها به دامپزشکی توسط نیروهای امنیتی مستقر خبر دادند. پلیس رژیم صهیونیستی، قربانی در مسجدالاقصی را «مخالف قانون و آسیب زننده به وضعیت کنونی اماکن مقدس قدس» اعلام کرد.
 
عید بی‌بی عزا شد!
همزمان با شروع این مراسم، خانواده‌های اسرایی که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی به اسارت مقاومت فلسطین درآمدند، مقابل منزل نتانیاهو تجمع کردند و خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند. به گزارش وبگاه عبری «واللا» خانواده‌های اسرای صهیونیست در مقابل خانه بنیامین نتانیاهو، در شهر قیصریه تظاهرات کردند و شعار «آزادی؛ همین الان» سر دادند.
شبکه 12 اسرائیل نیز گزارش داد که مردم خواستار استعفای نتانیاهو هستند و می‌گویند کسی که نتوانست جنگ و بازگشت اسرا را مدیریت کند، نباید همچنان رهبر باشد و تا زمانی که اسرا در اختیار حماس‌اند، آزادی وجود ندارد.
طبق آموزه‌های تلمودی صهیونیست‌ها، «عید فصح» که یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های ایشان به حساب می‌آید، نماد دوره‌ای است که بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی(ع) مصر را ترک کردند تا از دست فرعون بگریزند.

جستجو
آرشیو تاریخی