صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

پلیس به دانشجویان معترض به سیاست‌های واشنگتن در فلسطین یورش برد

دانشگاه های امریکا در تسخیر حامیان غزه

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

تظاهرات علیه جنگ جاری در غزه که بتدریج از کلمبیا و ییل به سایر دانشگاه‌های امریکا هم رو به گسترش است، کار را به جایی رسانده که مسئولان امنیتی این کشور که راهکاری مؤثر برای تقابل با این رویداد نمی‌یابند، به سیاست‌های خشن، برخورد فیزیکی با معترضان و دستگیری آنها روی آورده اند.
 به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس ضد‌شورش روز گذشته (سه‌شنبه چهارم اردیبهشت) به قصد مهار تظاهرات ضد جنگ دانشجویان در دانشگاه نیویورک وارد محوطه این دانشگاه شد و شماری از آنها را بازداشت کرد.
ساعاتی پیش‌تر واحدهای دیگری از این پلیس به محیط دانشگاه ییل هم ورود کرده و آنجا هم عده پرشماری را دستگیر کرده بود. در دانشگاه کلمبیا هم که در نیویورک واقع است، اوضاع آنقدر آشفته شد که مدیران دانشگاه اعلام کردند، کلاس‌های حضوری تا اطلاع ثانوی لغو شده و آموزش‌ها فقط به‌طور «برخط» به دانشجویان ارائه خواهد شد. این در حالی است که نا‌آرامی‌هایی در دانشگاه‌های برکلی و میت هم گزارش شده و در اکثر دانشکده‌ها و کالج‌های امریکا رویکردهایی در ضدیت با جنگ غزه و در جهت نفی اسرائیل که در 7ماه اخیر کشتار بی‌شرمانه وسیعی را در این منطقه به راه انداخته، مشاهده شده است.
 
بایدن: ما بهتر می‌دانیم!
به واقع از همان روزی که طوفان‌الاقصی از جانب مبارزان حماس به سمت اسرائیل وزیدن گرفت، محیط‌های تحصیلی در امریکا و کمپ‌های دانشگاهی در سطح این کشور محل مباحثاتی داغ پیرامون اعمال شریرانه رژیم صهیونیستی طی این جنگ نابرابر بوده است. به گزارش نیویورک تایمز بر اثر این روند، ‌رویکردهای ضد‌صهیونیستی در این محیط‌ها شدت یافته و در نقطه مقابل تمایل‌های اسلامی و حمایت از ملت شریف فلسطین که در این ستیز ظالمانه قریب به 36 هزار شهید داده‌اند، قوت فزون‌تری پیدا کرده است. این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا روز گذشته یک‌بار دیگر در‌خصوص این مسأله حساس نظراتی کاملاً یکسویه و در حمایت از جنایات عظیم اسرائیلی‌ها ابراز کرد و در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگاران در واشنگتن اظهار داشت: «آنهایی که کمپ‌های دانشگاهی را با انواع تظاهرات به تشنج کشانده‌اند، نمی‌دانند که واقعاً در سرزمین‌های اشغالی چه می‌گذرد. این رویکردهای ضد‌یهودی و محکوم کردن اسرائیل از نظر ما کاملاً محکوم است و ما بهتر می‌دانیم که در آنجا چطور می‌توان با تروریست‌های حماس طرف شد!»
 
رئیس دانشگاه کلمبیا: عده‌ای قصد سوء‌استفاده دارند
دیروز مینوچ شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا هم با اظهارنظرهایی از جنس اظهارات بایدن باعث ناراحتی دانشجویانی شد که ماه‌هاست در کمپ این دانشگاه جلسات بحث آزاد برگزار و در‌خصوص جنگ‌افروزی مرگبار اسرائیل در باریکه غزه و کرانه باختری تبادل آرا می‌کنند. شفیق گفت: «این‌گونه رفتارها و اظهارات خشونت‌ورزانه در قبال تل‌آویو آزاردهنده و خلاف منطق است. در روزهای اخیر این نوع برخوردها شدت چشمگیری پیدا کرده و عده‌ای با سوء‌استفاده از احساسات دانشجویان و با کشاندن بحث‌ها به مجاری مورد نظرشان، می‌کوشند محیط‌های تحصیلی را به انفجار بکشانند. این همان چیزی است که ما با آن به‌طور جدی مبارزه می‌کنیم.»
دیروز همچنین اعلام شد، میزان نا‌آرامی‌ها در دانشگاه‌های کالیفرنیا و میشیگان، کالج‌های امرسون و تافتس و همچنین انستیتوی تکنولوژی ماساچوست شدت گرفته و نیروهای ضد‌شورش امریکا وارد این محل‌ها نیز شده‌ و معترضان را سرکوب و برخی را بازداشت کرده‌اند. با این حال چه در این محیط‌ها و چه در دانشگاه‌های نیویورک و ییل، دانشجویان از مسئولان امر خواسته‌اند، جلوی تجهیز بی‌رویه و وسیع ماشین جنگی رژیم صهیونیستی گرفته شود و صاحبان صنایعی که برای تقویت اسرائیل سیل سلاح‌های خود را راهی تل‌آویو می‌کنند، از این کار برحذر داشته شوند. این دانشجویان پارچه‌نوشته‌هایی با این مضمون در دست داشتند: «این همه سلاح به آدمکش‌های اسرائیلی ندهید و به کشتارها در غزه پایان دهید.»
 
احساسات آشکاری که زبانه می‌کشید
تصاویر منتشر شده از دانشگاه ییل که از محل‌های عمده رویارویی دانشجویان معترض با پلیس ضد‌شورش امریکا بوده، به‌روشنی نشان می‌دهد، دانشجویان شعارهایی در حمایت از حماس و جنبش جهاد اسلامی می‌دهند که بانیان و مجریان موفق «طوفان‌الاقصی» بودند. کتی مانینگ نماینده دموکرات مجلس سنای امریکا هم به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی اعتراف کرد که طی بازدید روز گذشته‌اش از دانشگاه کلمبیا به چشم دیده است که دانشجویان معترض در شعارهایشان نابودی اسرائیل و رها شدن ملت مظلوم فلسطین را از مظالم عظیم صهیونیست‌ها‌ طلب کرده‌اند. مانینگ گفت: «فضا بشدت ملتهب بود و آتش احساسات ضد‌صهیونیستی به این‌سو و آن‌سو زبانه می‌کشید.»
دانشجویان این دانشگاه در تأیید اظهارات مانینگ، روز سه‌شنبه خواستار اعلام آتش‌بس هرچه سریع‌تر در غزه و پایان هرگونه تجاوز نژادپرستانه به ملت مبارز فلسطین شدند و از کاخ سفید خواستند از حمایت کورکورانه خویش از رژیم نامشروع تل‌آویو دست بردارد.
 
چرا از پلیس‌ها استفاده شد؟
شدت و وسعت احساساتی از این قبیل سبب جلب توجه چند نماینده دموکرات دیگر در کنگره امریکا هم شد، ولی برخی از این نمایندگان کوشیدند تقصیرها را گردن دانشجویان بیندازند. یکی از آنها جاش گوتهایمر بود که گفت: «اگرچه پلیس امریکا وارد مناقشات شده و شرایط را آرام‌تر کرد، ولی بی‌گمان مدیران کلمبیا بابت احساسات تند ضد‌یهودی که در این دانشگاه احساس می‌شود، بهای گزافی خواهند پرداخت.»
اظهارات فوق در حالی بیان شد که در قواعد دانشگاهی امریکا به وضوح آمده است، ورود نیروهای ضد‌شورش و پلیس مستقل به دانشگاه‌های امریکا فقط زمانی ضروری و قابل اجرا می‌شود که این محیط‌ها بشدت نا‌امن شوند و خطرات جانی به‌ وجود آید. در بیانیه دیروز دانشجویان کلمبیا، وجود این وضعیت انکار شده و آمده است: «ما نمی‌فهمیم چطور چند کرسی مباحثه آزاد دانشجویان می‌تواند چنان اختلال‌آور توصیف شود که از پلیس ضد‌شورش بخواهند برای مدیریت آن به صحنه ورود کند.»
 
مرگ بر اشغالگران
اعتراض به روند بازداشت دانشجویان معترض و برخورد تند نیروهای ضد‌شورش با آنها در دانشگاه نیویورک هم مشاهده شده است.
به گزارش رویترز، بایول یون، دانشجوی رشته حقوق قضایی در این دانشگاه گفت: «واقعاً جای حیرت و تأسف دارد که به پلیس‌هایی با رفتارهای تند و دارای مجوز هرگونه سرکوبگری، اجازه داده شود این‌گونه وارد یک محوطه دانشگاهی شوند و عده‌ای را بگیرند و با خود ببرند. شاید در این اجتماعات نباید احساسات ضدمذهبی برقرار باشد، ولی مطمئن باشید که این قضیه وجود خارجی ندارد و از قضا دوستان و همکلاسی‌های یهودی ما نیز در این پویش شریک‌اند و کنار ما قرار دارند و آنها نیز اقدامات ضد‌انسانی صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند.»
شدت نا‌آرامی درون محیط‌های دانشگاهی سبب شد، دیروز مردم عادی نیز در مقابل این محل‌ها توقف کنند و علیه متجاوزان صهیونیستی شعار دهند و خواستار پایان هرچه سریع‌تر نسل‌کشی اسرائیلی‌ها در غزه شوند. تعدادی از این تظاهر‌ات‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها آمده بود: «از غزه تا کرانه غربی، فلسطین بزودی آزاد خواهد شد. مرگ بر اشغالگران.»

جستجو
آرشیو تاریخی