صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

دیدار فرهاد حسن‌زاده با شیرازی‌ها‌
فرهاد حسن‌زاده، نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان، استوری تازه خود در شبکه‌‌های اجتماعی را به درج نکاتی درباره جلسه‌ای ادبی که به میزبانی شیرازی‌ها برگزار می‌شود اختصاص داده است. بر اساس اطلاعات مندرج در این پست، این جلسه قرار است به نقد و بررسی رمان «زیبا صدایم کن» از نوشته‌های حسن‌زاده اختصاص پیدا کند که با حضور وی همراه خواهد بود. شیرازی‌های علاقه‌مند به حضور در این جلسه دیدار ادبی می‌توانند، امروز (سه‌شنبه)، ساعت 16 به سالن حکمت در دانشگاه شیراز مراجعه کنند. این نشست نقد و بررسی با همراهی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

چند سطر خواندنی درباره موسیقی لرستان
علی قمصری، خواننده و نوازنده با انتشار بخشی از فیلم یک اجرای گروهی باعنوان «تار ایرانی (لرستان)»، اطلاعاتی را درباره هنر موسیقی این خطه از کشورمان، با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته و نوشته: «موسیقی لرستان برای هر مراسمی که بیانگر دوره و زمانی خاص از زندگی انسان‌ها است، تقسیم‌بندی شده و هزاران سال پیشینه دارد. فواصل موسیقی، لحن‌ها و تکنیک‌های آوازی مانند زبانشان مستقل و منحصر به‌فرد است و موسیقی‌شان از طریق کمانچه و کمانچه‌نوازى محلى در شکل‌گیری ردیف دستگاهی تأثیرگذار بوده است. در بخش‌های بعدی به کمانچه و موسیقی قدیمی لرستان بیشتر خواهیم پرداخت. در این بخش اثری تازه و منتشرنشده از موسیقی امروزی لرستان را  به علاقه‌مندان پیشکش می‌کنیم. ملودی این تصنیف که حاصل ذوق استاد حشمت رجب‌زاده است با شعر زیبای استاد عزیز نادری، قرار بود در سفر تار ایرانی اثر دیگری را نیز با هم ضبط کنیم اما شنیدن این ملودی و ترجمه شعر پراحساسش، مرا به تنظیم یک‌شبه آن برای ارکستر زهی تشویق کرد و در دو تمرین با نوازنده‌های توانمند لرستان آماده ضبط زنده شدیم.»

«سپیده» نمایشی برای بانوان
کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر، اطلاعیه روی صحنه رفتن نمایشی ویژه بانوان را به اشتراک گذاشته، این نمایش که «سپیده» نام دارد به کارگردانی اشرف رفیعی، تا پنجم اردیبهشت‌ماه در سالن «سوره» حوزه هنری روی صحنه می‌رود. نمایش «سپیده» روایتگر داستان پرستاری است که در زمان شیوع بیماری کرونا و دیگر مشکلات، مستأصل و درمانده شده است که با کتابی درباره امام زمان(عج) آشنا می‌شود و این کتاب سبب تغییر احوال و شخصیت او می‌شود.

نوشته یامین‌پور درباره عملیات تنبیهی ایران
«وحید یامین‌پور» نویسنده و مجری تلویزیون، مطلب کوتاهی درباره حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی را استوری کرده که در آن می‌خوانید: «هنوز برخی می‌پرسند حمله موشکی ایران به اسرائیل چقدر موفق بوده؟ برای ارزیابی موفقیت عملیات تنبیهی ایران فقط به همین یک مورد توجه کنید: پایگاه هوایی نواتیم (نفاطیم) مهم‌ترین پایگاه نیروی هوایی اسرائیل شناخته می‌شود که از آن به‌عنوان محافظت‌شده‌ترین نقطه در جهان نام می‌برند. این پایگاه استراتژیک با رادار باند ایکس متعلق به ایالات‌متحده محافظت می‌شود که توانایی شناسایی تهدیدات هوایی از فاصله حدود ۵۰ کیلومتری را دارد. نواتیم همچنین آشیانه اصلی جدیدترین مدل‌های هواپیمای اف-۳۵ و هواپیماهای ویژه ریاست‌جمهوری و تعداد زیادی از هواپیماهای جاسوسی ارتش اسرائیل است. ایران برای نشان‌دادن توان خود فقط کافی بود نشان دهد می‌تواند جایی مثل نواتیم را هدف قرار دهد. جایی را که حداکثری‌ترین توان تکنولوژیک دفاعی دنیا را دارد و حالا فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد دست‌کم ۱۵ موشک بالستیک ایران به این پایگاه اصابت کرده‌اند. این یعنی 100 از 100. هدف قرار‌گرفتن چند پهپاد ارزان‌قیمت که برای کسب اطلاعات نظامی و تکمیل پروژه حمله اصلی، ارسال شده بودند هم خودش بخشی از طراحی ایران بود. دنیا پیام عملیات را دریافت کرد. تمام.»

جستجو
آرشیو تاریخی