سفر دو روزه رئیس‌جمهور به پاکستان با استقبال گرم دولت و ملت این کشور همراه شد

چشم‌انداز 10میلیارد دلاری

تهران و اسلام‌آباد 8 سند همکاری امضا کردند

دکتر رئیسی:تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان 10 میلیارد دلار افزایش دهیم شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد

آیت‌الله رئیسی بامداد دیروز در رأس هیأتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهور، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از وزرا عازم اسلام‌آباد شد. پس از دو روز حضور در همسایه مسلمان شرقی، رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود، عازم کلمبو، پایتخت این کشور خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی پیش از ترک تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، پاکستان را از کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌‌ تاریخی و تمدنی با ایران برشمرد که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است. رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست.
وی، از هدفگذاری 10 میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان، مردمی مؤمن، متدین و علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی بویژه به امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بارها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.
 
حضور وزیر خارجه پاکستان
در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور
آیت‌الله رئیسی با استقبال ریاض حسین پیرزاده، وزیر کار و مسکن پاکستان و جمعی از مقامات این کشور وارد اسلام‌آباد شد.
پس از این، «محمد اسحاق‌دار» وزیر خارجه این کشور، برای خوشامدگویی به آیت‌الله رئیسی، در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور حضور یافت.
آیت‌الله رئیسی در این دیدار، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود، روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
وی با بیان اینکه اگر همه کشورها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.
 
نیاز امت اسلامی به رهبری
چون رهبر انقلاب
«محمد اسحاق‌دار» نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور، رهبری جمهوری اسلامی ایران برای امت اسلامی به‌خصوص در مسأله فلسطین را حائز اهمیت ویژه دانست و تصریح کرد: امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.
وزیر خارجه پاکستان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری‌های گسترده و سازنده با ایران، اظهار کرد: امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و تقویت همبستگی دارد.
 
کاشت نهال دوستی
و امضای 8 سند همکاری
مراسم استقبال رسمی شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از رئیس جمهور کشورمان هم در محل کاخ نخست‌وزیری این کشور برگزار شد. در این مراسم، آیت‌الله رئیسی به رسم دوستی و یادبود، نهالی در محوطه دفتر نخست‌وزیری پاکستان غرس کرد. پس از دیدار خصوصی دو طرف، نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه دو کشور برگزار شد. در پایان این نشست بود که 8 سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی میان مقام‌های دو کشور امضا شد. «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.
 توافق ایران و پاکستان
برای تجارت 10میلیارد دلاری
آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان که پس از نشست هیأت‌های عالیرتبه دو کشور برگزار شد، ضمن قدردانی از میزبانی دولت این کشور از هیأت جمهوری اسلامی ایران، ابتدا به مسأله غزه اشاره و تأکید کرد: امروز ملت عزیز پاکستان نیز مانند دیگر ملت‌های مسلمان و آزاده دنیا از ظلم رژیم کودک‌کش صهیونیستی و نظام ناعادلانه حاکم بر جهان به ستوه آمده‌اند.
رئیس جمهور افزود: آنچه امروز تمام دنیا را غصه‌دار کرده ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی به ظاهر مدافع حقوق بشر از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه با حمایت امریکا و کشورهای غربی است و ما معتقدیم موضع بحق مردم ایران و پاکستان، امت اسلامی بلکه همه ملت‌های آزاداندیش در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مسیر حق‌طلبی و عدالت‌خواهی و همچنین ایستادگی و مقاومت فلسطینیان مظلوم جواب خواهد داد و حتماً زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد بود.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و پاکستان به صرف روابط همسایگی نیست، بلکه مبتنی بر رابطه تاریخی، تمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است، تصریح کرد: آنچه دو ملت بزرگ ایران و پاکستان را پیوند داده است، همین اشتراکات اعتقادی و دینی است و چنین پیوندهایی ناگسستنی است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مواضع مشترک تهران و اسلام‌آباد در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر و همچنین انواع ناامنی‌های تهدیدکننده دو کشور و منطقه، تصریح کرد: این نگاه مشترک مبتنی بر دفاع از حقوق بشر، محور همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور است.
رئیس جمهور افزود: ممکن است برخی تعمیق همکاری‌ها و روابط دو کشور را نپسندند، اما آنچه برای ما اهمیت دارد تداوم همکاری‌های دو کشور در جهت تأمین منافع دو ملت است.
وی با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست، اظهار کرد: در نشست‌ هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان 10 میلیارد دلار افزایش دهیم.
رئیس جمهور مرز میان دو کشور ایران و پاکستان را فرصتی در جهت رفاه دو ملت بویژه مردم مناطق مرز‌نشین عنوان کرد و با بیان اینکه ملت بزرگ ایران، تحریم‌های ظالمانه را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کرده‌اند، نسبت به انتقال تجربیات و تبادل ظرفیت‌ها در این زمینه با ملت پاکستان بویژه در بخش‌های مختلف علم و فناوری، تکنولوژی، حمل و نقل و ترانزیت اعلام آمادگی کرد.
 
زمینه‌های همکاری؛ از انرژی تا امنیت
در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز، آیت‌الله رئیسی سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد. رئیس‌جمهور اظهارکرد: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فی‌مابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم 10 میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.
وی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت بویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تأمین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فی‌مابین باشد.
آیت‌الله رئیسی همچنین بر اهمیت تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تأکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه مؤثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشورهای اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به‌خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشورهای اسلامی دانست.

سفر رئیسی به پاکستان عزت بخشید
نخست‌وزیر پاکستان نیز با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.
«شهباز شریف» با اشاره به مرزهای طولانی مشترک بین دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تأکید کرد. وی ضمن ابلاغ سلام‌‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر آیت‌الله رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.
 نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فی‌مابین به 10 میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بینجامد.
وی، ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی مؤثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.
شهباز شریف همچنین با اشاره به گفت‌و‌گوهای مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد. در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تأکید و توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

هیچ حزب پاکستان
مخالف روابط دوستانه با ایران نیست
آیت‌الله رئیسی در دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان هم که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فی‌مابین را مهم و مؤثر عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان دو راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت را که هزینه سازش به‌مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های امریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد 6 درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی امریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.
«سردار ایاز صادق» نیز از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به آیت‌الله رئیسی خوشا‌مد گفت و افزود: هیچ کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.
وی، همکاری، تفاهم و اشتراک‌نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقه‌مند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فی‌مابین گام‌های عملی و مؤثر بردارد.
گفتنی است رئیس جمهور عصر دیروز با «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور اسلامی پاکستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

بــــرش

نامگذاری یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های اسلام‌آباد به نام «ایران»
رئیس‌جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان در پایان برنامه‌های دیدار و رایزنی‌های خود، از یادمان نامگذاری یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران» رونمایی کردند. این خیابان از مقابل پارلمان این کشور آغاز می‌شود. گفتنی است اکنون یکی از خیابان‌های تهران «پاکستان» نام دارد که در یکی از نقاط مرکزی شهر واقع شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی