صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مرحله دوم انتخابات در 21 اردیبهشت برگزار می‌شود

رقابت نهایی برای تشکیل مجلس دوازدهم

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف 45 کرسی مجلس در 22 حوزه انتخابیه، جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. اگر چه بر اساس اعلام روز گذشته محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور فرصت تبلیغات نامزدهای رقیب در دور دوم از ساعت صفر بامداد روز 13 اردیبهشت آغاز می‌شود؛ با این حال مشخص است که آنچه در فاصله سه هفته‌ای تا موعد انتخابات جریان دارد نه از جنس رقابت‌های پیشین میان اصولگرا و اصلاح‌طلب که در واقع وزن‌کشی تشکل‌های مایل به جریان انقلابی است که در انتخابات مرحله نخست با رأی اکثریت انتخاب کنندگان به صدر فهرست منتخبان راه پیدا کردند. چنانکه اگر چه به گفته برخی فعالان سیاسی، چهره‌هایی از نزدیکان اصلاح طلبان  رقیب توانسته‌اند در مرحله نخست چیزی در حدود 40 کرسی را از آن خود کنند اما  اکثریت منتخبان و نیز راه‌یافتگان به مرحله دوم به فهرست‌های سه‌گانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا)، ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) و فهرست ائتلافی آن یعنی جبهه صبح ایران  اختصاص داشته است. از این جهت انتخابات 21 اردیبهشت را باید رقابت درونی این جریان‌ها ارزیابی کرد.
در تهران 32 نامزد بر سر 16 کرسی نمایندگی رقابت خواهند کرد. بر اساس اخبار منتشر شده شانا به عنوان فهرستی که 13 نامزد راه یافته به مرحله دوم دارد یکی از فهرست‌های اصلی خواهد بود. روز گذشته سخنگوی شانا با تأیید تداوم هماهنگی و وحدت این ائتلاف با جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات، گفت: فهرست برای ارائه‌، کامل است، با دیگر گزینه‌ها نیز رایزنی خواهند کرد تا در مورد ۳ نفر باقی‌مانده به جمع‌بندی برسند. علاوه بر تهران ۵ کلانشهر تبریز، کرمانشاه، شیراز، مشهد و کرج نیز اسامی‌شان در بین حوزه‌های انتخابیه دور دوم انتخابات دیده می‌شود که رقابت بر سر مجموعاً ۱۰ کرسی در آنها جریان دارد. وجود رقابت در این 6 کلانشهر به دلیل دارا بودن جمعیت قابل توجه از واجدین شرایط رأی دادن انتخابات دور دوم را از حیث فرصت ظهور مجدد مشارکت سیاسی حائز اهمیت می‌سازد؛ فرصتی که به نظر می‌رسد در سایه تحولات اخیر در میدان و دیپلماسی و تأثیر آن بر تقویت مؤلفه‌های اجتماعی به مشارکتی بالاتر حتی نسبت به مرحله نخست انتخابات بینجامد.
گفتنی است که بر اساس نتایج نهایی مرحله نخست انتخابات در سراسر کشور ۹۳ نفر از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا)و پایداری و 60 نامزد اختصاصی مورد حمایت شورای وحدت اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرده‌اند.  73 نامزد مورد حمایت «شریان» نیز در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند. ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی هم که تنها در حوزه انتخابیه تهران فهرست جداگانه داشت 7 نماینده اختصاصی در مجلس دارد. با چنین ترکیبی مشخص است که باید در دور انتخابات مجلس بر خلاف ادوار گذشته شاهد رقابتی جدی و تمام عیار در گستره 22 حوزه انتخابیه و بویژه حوزه انتخابیه تهران باشیم؛ انتخاباتی که طیف‌بندی نهایی مجلس دوازدهم را مشخص خواهد کرد؛ رقابتی که از جهت مشخص شدن تعداد نهایی کرسی‌های هر یک از این جریان‌ها و تأثیر ناگزیر آن بر ترکیب هیأت رئیسه مجلس به عنوان عنصر مؤثر بر خط مشی قانونگذاری و نظارت گری قوه تقنینی کشور تعیین کننده است.
جستجو
آرشیو تاریخی