صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۸

تدابیر تنظیم بازار عملیاتی می‌شود

فراوانی کالاهای اساسی با قیمت مناسب

امین محمودی
خبرنگار


آمارهای گمرک حاکی از آن است که سال گذشته 24 میلیون و 619‌هزار تن کالای‌اساسی به ارزش 16 میلیارد و 71 میلیون دلار وارد کشور شده است که ذرت، روغن و برنج بیشترین سهم را در واردات کالاهای‌اساسی دارند.
البته در این بین، واردات گوشت‌قرمز در سال‌جاری افزایش چشمگیر 2.5 برابری داشته است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت واردات گوشت‌قرمز در سال گذشته به بیش از 100 هزار تن رسید تا کشورمان به لحاظ تأمین و تنظیم بازار این کالای‌اساسی مشکلی نداشته باشد.
در واقع می‌توان گفت که قیمت گوشت‌قرمز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای‌اساسی در سفره خانوارها نقش ویژه‌ای در تعیین قیمت سایر مواد غذایی دارد. بنابراین عدم پایداری و نوسان در قیمت این محصول ممکن است تأثیراتی جدی بر روند قیمت‌گذاری سایر کالاها داشته باشد.

شفاف‌سازی واردات
آمارهای گمرک ایران حاکی از آن است که میزان واردات گوشت‌قرمز گوسفندی منجمد در سال گذشته ۶۹۴ میلیون دلار بوده است. بر اساس این آمارها در این سال ۶ دسته گوشت‌قرمز به کشور وارد شده که بیشترین ارزش وارداتی این محصول مربوط به «قطعات بی‌استخوان منجمد گاوی» بوده است. آمارها نشان می‌دهد میزان واردات این نوع گوشت، بیش از ۳۴۷ میلیون دلار در سال گذشته بوده است. در سال ۱۴۰۲ واردات قطعات بی‌استخوان منجمد گاوی به ۳۴۷.۶ میلیون دلار، سایر قطعات گوشت‌های گوسفندی منجمد با استخوان ۵۸.۱ میلیون دلار، لاشه شقه گوساله سرد‌کرده یا تازه به ۳۵ میلیون دلار رسید.  همچنین، «لاشه و شقه بره، تازه یا سرد‌کرده» قرار گرفته که به میزان ۲۸ هزار تن واردات داشته است.

عرضه با قیمت مناسب
 مدیرعامل شرکت شهروند در گفت‌وگو پیرامون تفاهمنامه‌ شهروند با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع عادلانه کالاهای اساسی مانند گوشت، برنج، شکر و... اظهار کرد: این تفاهمنامه با هدف تنظیم بازار و توزیع عادلانه کالاهای اساسی از جمله گوشت، برنج، روغن و شکر از طریق فروشگاه‌های شهروند عملیاتی شده و با کنترل التهاب بازار، به سبد خرید شهروندان رونق می‌بخشد.
داوود قربانیان رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تأکید بر اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند در راستای سیاست‌های حمایتی دولت جهت تنظیم بازار، از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون ماهانه یک‌هزار تن گوشت قرمز تنظیم بازاری را به صورت باز و بسته‌بندی به شهروندان عرضه کرده است، تصریح کرد: این روند با انعقاد تفاهمنامه همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری تهران همچنان ادامه دارد. مدیرعامل شرکت شهروند با بیان اینکه هر کیلو گوشت گوسفندی تنظیم بازاری از ۲۶۰ هزار تومان تا ۳۷۵ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوساله تنظیم بازاری از ۲۲۵ هزارتومان تا ۲۹۹ هزار تومان در فروشگاه‌های شهروند عرضه می‌شود، تصریح کرد: این قیمت با تفاوت ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی نسبت به قیمت آزاد، توانسته با توزیع مستمر به ثبات نسبی این کالای استراتژیک و موردنیاز شهروندان کمک کند.

نداشتن  کمبود و تغییر قیمت
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در خصوص آخرین وضعیت قیمت کالاهای‌اساسی گفت: به‌تازگی شایعاتی مبنی براینکه با رشد نرخ ارز آزاد، قیمت ارز کالاهای‌اساسی نیز دستخوش تغییر خواهد شد، نگرانی‌هایی برای شرکت‌های واردکننده و توزیع‌کننده به‌وجود آورده بود تاجایی که برخی فروشندگان، کالاهای خود از جمله حبوبات را به بازار عرضه نمی‌کردند.  رضا کنگری اظهارداشت: با پیگیری‌های اتحادیه مذکور و اعلام اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی براینکه تغییر نرخ ارز آزاد ارتباطی به کالاهای اساسی و مواد غذایی ندارد و نرخ ارز کالاهای اساسی و مواد غذایی به هیچ عنوان تغییری نخواهد داشت، برخی شرکت‌ها فعالیت خود را تازه شروع کرده و کالاهای خود را روانه بازار می‌کنند.
وی تصریح کرد: درحال حاضر تمامی کالاهای‌اساسی از جمله گوشت‌قرمز در بازار به وفور موجود است و هیچ کمبودی در زمینه تأمین این کالاها نداریم و قیمت‌ها نیز تغییری نخواهند داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی