عزم واگذاری ۱۰ هزار قطعه زمین مسکن روستایی

مسکن روستایی، در نهضت ملی مسکن سهم ۸۰۰ هزار واحدی دارد. در این برنامه نوسازی و ساخت مسکن یا عرضه زمین رایگان برای ساخت مسکن روستایی اجرا می‌شود. متولی اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها بنیاد مسکن است که این بنیاد همچنین در اجرای نهضت ملی مسکن در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت تعهد دارد.
از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۸۸ هزار واحد مسکونی روستایی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده که از این تعداد، ۲۴۰ هزار واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است؛ همچنین از واحدهایی که از ابتدای اجرای طرح تاکنون وارد فاز اجرا شده، ۲۴۸ هزار واحد در دست اجراست و در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند.
در سال گذشته بنیاد مسکن در بخش روستایی نهضت ملی مسکن ۲۵۰ هزار واحد را به بانک‌ها برای عقد قرارداد معرفی کرد که بانک‌ها تاکنون با ۱۰۵ هزار واحد قرارداد منعقد کرده‌اند. همچنین تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها شناسایی و تملک شده که نزدیک به ۲۵۰ هزار قطعه در سامانه وزارت راه و شهرسازی بارگذاری شده و حدود ۸۰ هزار واحد زمین روستایی نیز به متقاضیان واگذار شده است.
برنامه نهضت ملی مسکن، واگذاری یک میلیون قطعه زمین به متقاضیان روستایی است؛ همچنین با افزایش وام مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان، روند ساخت و ساز روستایی سرعت گرفته است.
بر اساس این گزارش از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، مجموعاً به ۴۷ هزار و ۸۴۰ واحد مسکونی روستایی به میزان ۲ هزار و ۶۱ میلیارد تومان، تسهیلات روستایی پرداخت شده که بخشی از این تسهیلات اعطایی در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۲۴ هزار و ۹۴۱ واحد مسکونی و به میزان ۴ هزار و ۴۹۷میلیارد تومان پرداخت شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد یافته است.
 
تقاضای بالای مسکن روستایی
استان تهران با ۵۳۰ روستا و ۲۸ شهر کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت، از استان‌های با متقاضی بالا در مسکن روستایی است؛ همچنین با توجه به اینکه در شهر تهران نهضت ملی مسکن اجرا نمی‌شود، ‌این برنامه در شهرهای دیگر بخصوص شهرهای کوچک‌تر استان در حال پیگیری است.
در این خصوص، عطاءالله زمانی، مدیر کل بنیاد مسکن استان تهران درباره تأمین زمین برای پروژه نهضت ملی مسکن ادامه داد: واگذاری زمین به متقاضیان ساکن در روستاهای استان تهران مانند نقاط دیگر کشور انجام می‌شود که در مرحله اول ۵ هزار قطعه زمین در شش ماه نخست امسال واگذار می‌شود و تا پایان دولت باید ١٠ هزار قطعه را برای نهضت ملی مسکن واگذار کنیم.  زمانی با تأکید بر اینکه به‌دلیل ارزش و قیمت زمین، واگذاری زمین در روستا محدودیت‌هایی دارد، گفت: ارزش زمین در روستاهای استان تهران بشدت بالا است و بنابراین یک قطعه زمین ممکن است به چند خانوار برای ساخت واحدهای چند طبقه واگذار شود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر در استان تهران ۵۴ درصد واحد‌های روستایی مقاوم هستند اما ۴۶ درصد غیر مقاوم‌اند، از این‌رو مقاوم‌سازی باید در اولویت قرار بگیرد.
وی افزود: متولی ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن شهرهایی با جمعیت زیر ۵٠ هزار نفر بنیاد مسکن است که تاکنون ١٩٣ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کردند و ٧ هزار و ۴٠٠ متقاضی تأیید شده‌اند. ساخت ١۴٢٠ واحد نهضت ملی مسکن در جیلارد دماوند، ۴٠٠ واحد در نسیم‌شهر، ٧٧۴ واحد در اسلامشهر، ١٢٨ واحد در سایت محک و همچنین ٨۴ واحد در شاهد شهر آغاز شده است. با احتساب پروژه‌های نیمه‌تمام در مجموع ساخت ۵ هزار و ٧٢٨ واحد را در دستور داریم.
زمانی با اشاره به قیمت تمام شده ساخت مسکن روستایی استان تهران گفت: سال گذشته متوسط قیمت این واحدها ٩ میلیون تومان بود که امسال درصدی تورم به آن اضافه می‌شود که عمدتاً متراژ این واحدها ٨٠ متر است.
به گفته زمانی، ساخت ١۴٠٠ واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک استان تهران شروع شده که تا پایان خرداد ماه بخشی از این واحدها تحویل می‌شود و برنامه ما تحویل واحدها با فاصله زمانی هر سه ماه است.
تکمیل ۸ هزار مسکن مهر
مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با اشاره به مسکن‌های مهر باقی‌مانده در این استان گفت: تا پایان سال پرونده مسکن مهر در استان تهران که حدود ۸ هزار واحد است با مشارکت‌های مردمی بسته می‌شود.
به گفته زمانی از ٨ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده در استان تهران، حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد از آنها مشکل آسانسور دارند و برخی از آنها هم پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۳۰ درصدی کرده‌اند که در تلاش هستیم با مشارکت‌های مردمی و دولت بتوانیم پرونده مسکن مهر را در این شهر‌ها ببندیم.  زمانی درباره ساخت مسکن محرومان گفت: در سطح کشور ۵٠ هزار واحد مسکن محرومان توسط  بنیاد مسکن ساخته می‌شود که سهم استان تهران ٣٢٠٠ واحد است که عملیات اجرایی آنها شروع شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با اشاره به فعالیت خیرین مسکن‌ساز در استان گفت:‌ حساب 100 امام، یکتا و متمرکز و یک شماره حساب برای تمام استان‌ها است و متولی آن نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن بوده است. در سال گذشته با مشارکت مردم و خیرین ورودی‌ها به این حساب در استان تهران ٣٠٠ درصد افزایش یافت و در سال گذشته میزان واریز وجه به این حساب از سوی خیرین ۵.۵ میلیارد تومان بود و همچنین به‌صورت غیر نقدی ٣ هزار متر مربع زمین به بنیاد هبه شد که از این محل 239 سرپناه برای محرومان تأمین گردید و 30 واحد روستایی نیز برای محرومان ساخته شد.

جستجو
آرشیو تاریخی