صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

رزمایش سئول در مرز همسایه شمالی
 ارتش و تفنگداران دریایی کره جنوبی در نزدیکی مرز با کره شمالی رزمایش نظامی برگزار کردند.
 به گزارش کره تایمز به نقل از یونهاپ، حدود 430 سرباز متشکل از واحدهای «ارتش سوم» ( مسئول حفاظت از پایتخت) و لشکر دوم تفنگداران دریایی در این رزمایش حضور داشتند.
این رزمایش با هدف تقویت عملکرد ترکیبی ارتش و تفنگداران دریایی برای تقویت بازدارندگی دربرابر تهدیدات کره شمالی برگزار شد.
 این گزارش می‌افزاید پیونگ یانگ یکی از بزرگ‌ترین نیروهای توپخانه‌ای جهان را در اختیار دارد و واحدهای توپخانه‌ای دوربرد زیادی را در فاصله کمی از سئول مستقر کرده است.

صلح‌بانان روس از قره‌باغ خارج می‌شوند
 دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کرد که خروج نیروهای حافظ صلح روسیه از قره‌باغ آغاز شده است.
 به گزارش اسپوتنیک، پیش‌تر نیکول پاشینیان، تعهد ایروان به عادی‌سازی روابط با جمهوری آذربایجان بر اساس «به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر» را تأیید کرده بود.
پاشینیان در پایان ماه مه سال گذشته نیز گفته بود که ایروان آماده است حاکمیت باکو بر قره‌باغ را به رسمیت بشناسد.

هشدار جنگنده‌های چینی به هواپیمای نظامی امریکا
 تنها چند ساعت پس از گفت‌وگوی وزرای دفاع چین و ایالات متحده جنگنده‌های چینی برای هشدار به یک هواپیمای نیروی دریایی امریکا که در حال پرواز بر فراز تنگه تایوان بود، به پرواز
درآمدند.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، فرماندهی ارتش آزادیبخش خلق چین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آن همیشه در حالت آماده‌باش کامل هستند و قاطعانه از امنیت و حاکمیت ملی و همچنین ثبات و صلح منطقه‌ای دفاع خواهند کرد.

مدودف: اعتراضات گرجستان امریکایی است
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه با اشاره به شکل‌گیری اعتراضات سراسری به دنبال در دستور کار قرار گرفتن تصویب لایحه محدود کردن نفوذ عوامل خارجی در پارلمان گرجستان گفت:‌ ایالات متحده در این اعتراضات دست دارد.
این لایحه به شدت در غرب مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا با قانون مشابه روسیه مقایسه می‌شود که در آن از سازمان‌های دولتی و افراد دریافت‌کننده بودجه از خارج از کشور خواسته شده است، در این باره گزارش‌های لازم را ارائه کنند.
مدودف معتقد است: مشکل غرب با لایحه گرجستان و همچنین با قوانین مشابه در قرقیزستان، این است که آنها یک «ایده روسی» هستند و نه یک ابتکار غربی.

جستجو
آرشیو تاریخی