صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل - ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل - ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

دستگیری 3 هزار ساکن غزه در 6 ماه

 امیر فرشباف
خبرنگار

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد در جریان جنگ غزه، بیش از 3 هزار فلسطینی ساکن غزه دستگیر شده و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.
شبکه خبری المیادین در گزارشی با ارائه این آمار به نقل از سازمان حقوق بشری «المیزان» خبر داده است: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از 7 اکتبر و آغاز نسل‌کشی اسرائیل علیه غزه، نیروهای اشغالگر بیش از 3 هزار فلسطینی را به صورت گسترده دستگیر کردند.
براساس این گزارش، حدود هزار و 650 فلسطینی ساکن غزه به بهانه قانون موسوم به «مقابله با شبه نظامیان» که به نیروهای اشغالگر اسرائیل این اختیار را می‌دهد تا فلسطینی‌ها را به طور خودسرانه بازداشت کنند، در حال حاضر در زندان‌های «نفحه» و «نقب» (کتزیوت) در سلول‌های انفرادی زندانی هستند. صهیونیست‌ها اجازه نمی‌دهند اطلاعات مربوط به زندانیان منتشر شود و از هرگونه وکالت قانونی یا کمک به آنها خودداری می‌کنند.
گفتنی است که فلسطینی‌هایی که بر اساس قانون مذکور بازداشت می‌شوند، ذیل کنوانسیون‌های سوم و چهارم ژنو محسوب نمی‌شوند و همین آنها را آسیب‌پذیر و از زیر چتر حمایت قوانین بین‌المللی خارج می‌کند.
در زندان‌های «عسقلان» و «عوفر» نیز 300 فلسطینی از جمله 10 کودک زندانی هستند. یک وکیل مرکز «المیزان» موفق شد با 40 زندانی ملاقات و به جزئیاتی درمورد بدرفتاری و ظلم وحشتناکی که در حق آنها اعمال می‌شود، دست یابد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازداشت‌شدگان مجبور به برهنه شدن و استفاده از چشم‌بند و دستبند بودند. آنها همچنین مورد آزار جسمی، محرومیت از خواب و گرسنگی عمدی به عنوان نوعی تنبیه دسته جمعی قرار گرفتند.
این گزارش می‌افزاید: شهادت یک بازداشتی 19 ساله نشان داد که او از لحظه دستگیری تحت شکنجه بوده است. نیروهای اسرائیلی در حین بازجویی وی به شکنجه‌های شدیدی مانند کشیدن ناخن‌های دست او با انبردست و رها کردن سگ‌های نگهبان روی او متوسل شدند. علاوه بر این، او قبل از اینکه بیش از 70 روز در سلول انفرادی با حال گرسنگی و خستگی حبس شود، مجبور شد به مدت طولانی در موقعیت‌های دلهره‌آور و استرس‌زا سپری کند.
این گزارش ضمن تشریح وضعیت وخامت‌بار تغذیه و سلامت زندانیان در محبس‌های رژیم صهیونیستی به نقل از وکیل سازمان المیزان می‌افزاید: «همه بازداشت‌شدگان به دلیل اجبار به راه رفتن با سرهای پایین، دارای انحنای کمر و آثار دستبند روی مچ، لاغری، خستگی و گرسنگی هستند و علائم واضحی از آسیب‌های روانی را نشان می‌دهند؛ مثلاً اکثر زندانیان نمی‌توانستند نام افراد حاضر در اتاق‌های خود را به خاطر بسپارند.»
پیش از این نیز روزنامه عبری هاآرتص در ماه مارس، یافته‌های پزشکی قانونی مربوط به دو اسیر فلسطینی را که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در زندان‌های اسرائیل به شهادت رسیدند، منتشر کرد. به گزارش این روزنامه، محمد الصبار، 21 ساله، زندانی به اصطلاح «اداری» (زندانی‌های بلاتکلیف) که در ماه فوریه به شهادت رسید، به دلیل تشدید بیماری و عدم دریافت مراقبت‌های پزشکی جان خود را از دست داد. همچنین کبودی‌های یافت شده بر روی بدن عبدالرحمن البهش، 23 ساله نیز حکایت از شکنجه او در زمان حبس دارد.
شایان ذکر است که بر اساس بند (ب) ماده دوم کنوانسیون 1948 در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی، ایجاد صدمات جدی جسمی یا روحی به گروهی از مردم، نسل‌کشی است. این بدان معناست که اسرائیل به دلیل نقض حقوق زندانیان فلسطینی، از نظر قانونی متهم به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است.
رژیم صهیونیستی علاوه بر ارتکاب به شکنجه زندانیان، در سایر عرصه‌های حقوق بشری هم کارنامه خونباری دارد. قتل عمدی و سازمان‌یافته ده‌ها خبرنگار به منظور جلوگیری از گردش اطلاعات جنگ، یکی از جنایت‌های این رژیم است. روز گذشته شبکه المیادین به نقل از «سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی» (PJS) اعلام کرد در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ماه مارس، 6 خبرنگار شهید و 9 خبرنگار دیگر به شدت مجروح شدند. تعداد شهدای خبرنگار از 7 اکتبر تا کنون دست‌کم به 140 نفر می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی