بهار تئاتر ایران

سالن‌های تئاتر با شروع سال جدید میزبان هنرمندان بسیاری بود که به خانه خود برگشتند

نگار امیری
خبرنگار


هنرمندان باسابقه تئاتر با بازگشت‌شان به سالن‌های نمایش رونق را به تئاتر کشور بازگرداندند.
به گزارش «ایران»، با شروع سال جدید، اخبار حضور هنرمندان باسابقه تئاتر خون تازه‌ای را در رگ‌های این هنر زنده، اصیل و ارزشمند جریان داد.
فصل نو، فصل بازگشت بسیاری از چهره‌های تئاتری به خانه همیشگی‌شان یعنی صحنه تئاتر بود؛ هنرمندانی که نه تنها صحنه بلکه بسیاری از تماشاگران شیفته تئاتر، دلتنگ حضورشان بودند. قطعاً بازگشت آنها به صحنه‌های نمایش را می‌توان به فال نیک گرفت؛ بازگشتی که امید می‌رود، ادامه‌دار باشد و روز به روز بر ارزش کمی و کیفی آثار نمایشی کشور بیفزاید و رونق تئاتر کشور را شاهد مثالی باشد از ضرب‌المثل دیرینه «سالی که نکوست از بهارش پیداست.»
این گزارش به معرفی تعدادی از آثار نمایشی با حضور هنرمندان و چهره‌های مطرح تئاتری می‌پردازد که بعد از سال‌ها دوباره شاهد نقش‌آفرینی‌شان در قاب رؤیایی و خیال‌انگیز سالن‌های نمایشی هستیم.
«گالیله»؛ بهانه بازگشت فرهاد آئیش به خانه
 فرهاد آئیش، بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون که آخرین بار در سال 1395 با کارگردانی و بازی در نمایش «چمدان» در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفته بود، امسال با نمایش «گالیله» به نویسندگی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور برای بار دیگر به صحنه سالن اصلی تئاترشهر بازمی‌گردد.
«گالیله»، آخرین نمایشنامه برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس مشهور آلمانی است که به بخشی از زندگی گالیله دانشمند شناخته‌شده ایتالیایی و یک قطعه تاریخی از زندگی او و زمانی که اثبات می‌کند خورشید ثابت است و این زمین است که دور آن می‌چرخد، اشاره دارد.
«آن‌ها دروغ می‌گویند» مسیر بازگشت سه چهره به صحنه
«آن‌ها دروغ می‌گویند» به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی، بهانه‌ای شد برای بازگشت هومن برق‌نورد، سارا رسول‌زاده و سهیل مستجابیان به دنیای تئاتر. هومن برق‌نورد، آخرین بار با نمایش «روزهای رادیو» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. او قرار است از نیمه اردیبهشت با حضور در نمایش «آن‌ها دروغ می‌گویند» با سارا رسول‌زاده و سهیل مستجابیان همبازی شود.
 سارا رسول‌زاده، دیگر بازیگر این نمایش سال گذشته با نمایشنامه‌خوانی «شهرت یا مرد فراموش شده» به کارگردانی رضا بابک و عباس رزیجی در تماشاخانه اهورا روی صحنه رفت.
دیگر بازیگر این اثر، سهیل مستجابیان است. بسیاری از تماشاگران مستجابیان را به واسطه دابسمش‌هایی که از او در فضای مجازی منتشر می‌شود، می‌شناسند. در حالی که او فعالیت خود را از دهه 80 در تئاتر شیراز آغاز کرد اما به واسطه بازی در نمایش «اتوپیای مشکوک» جایزه اول بازیگری تئاتر استان فارس را به خود اختصاص داد.
 این هنرمند پیش از این در نمایش «مادر» به کارگردانی علی احمدی در تئاتر تهران روی صحنه رفت و پس از آن در سال 1398 با بازی در نمایش «بداهه» به کارگردانی آروند دشت‌آرای  بار دیگر ثابت کرد که می‌تواند از عهده زندگی روی صحنه برآید.
 نمایش «آن‌ها دروغ می‌گویند» روایت زن و مرد جوانی است که پس از آشنایی با هم دست به طراحی یک سرقت می‌زنند و در مسیر این کار فجایعی پیش می‌آید. این نمایش از 16 اردیبهشت تا 16 خرداد در سالن 2 پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌‎رود.
«چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» و درخشش دوباره بهرام افشاری
نمایشی که به قول افشاری زبان خود اوست نسبت به آینده. افشاری این نمایش را تقابل بین تراژدی و کمدی می‌داند. این هنرمند که اکنون به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح سینما و تئاتر شناخته می‌شود، پیش از به شهرت رسیدن، نمایش «جوجه تیغی» را برای چندین بار در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان، تئاتر باران و سالن استاد سمندریان ایرانشهر روی صحنه برد که استقبال خوب تماشاگران از این اثر به گیشه تئاتر رونق تازه‌ای بخشید.
او در ادامه روند بازتولید، نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» را با همراهی تینو صالحی آماده و اجرا کرده و از 15 فروردین تا 14 اردیبهشت در سالن یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است؛ نمایشی که تاکنون پیش‌فروش بلیت اکثر روزهای آن به پایان رسیده است و با این روند امید به تمدید آن وجود دارد.
 مجید مجیدی و تهیه‌کنندگی «روال عادی»
 مجید مجیدی هنرمندی که مخاطبان او را به واسطه آثار موفقش در زمینه سینما می‌شناسند و شاید کمتر کسی از سابقه تئاتری او باخبر باشد. جای امیدواری است که فعالیت در عرصه تصویر و دور شدن از صحنه تئاتر طی سال‌ها حضور در سینما از علاقه‌ مجیدی به تئاتر نکاسته است.
تئاتر خانه اول مجیدی است و او پس از گذشت نزدیک به چهار دهه دوری از این خانه با برعهده گرفتن تهیه‌کنندگی نمایش «روال عادی» نوشته ژان کلود کریر با ترجمه‌ای از اصغر نوری و کارگردانی کیارش رُست به تئاتر بازگشته است.
این نمایش که پیش از این با بازی مسعود دلخواه و ایوب آقاخانی به کارگردانی محمدرضا خاکی در تئاترشهر میزبان مخاطبان بود، پس از سال‌ها قرار است تا با زاویه دید و نگاه کیارش رُست، کارگردان جوانی که دومین تجربه‌اش را سپری می‌کند، به صحنه بیاید و حال باید دید «روال عادی» چگونه در ذهن و قلب مخاطبان به یادگار خواهد ماند.
صابر ابر و «امشب به صرف بورش و خون»
«امشب به صرف بورش و خون»، نمایشنامه‌ای به نویسندگی مهدی یزدانی‌خرم است که براساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی با ترجمه یلدا بیدختی، دلیلی شده است برای پایان دوری صابر ابر از صحنه تئاتر.
 فاطمه نقوی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، همسر زنده‌یاد آتیلا پسیانی و عضو ثابت گروه تئاتر «بازی» در این نمایش، صابر ابر را همراهی می‌کند.
این نمایش که اجرای آن به زنده‌یاد آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان فقید و شناخته‌شده ایران تقدیم شده است به دوری چهارساله فاطمه نقوی که برای آخرین بار در سال 1398 در نمایش «بداهه» با کارگردانی آروند دشت‌آرای در تماشاخانه ملک روی صحنه رفت، پایان داد. «امشب به صرف بورش و خون» یکی از پرفروش‌ترین آثار روی صحنه است که سرنوشت دختری را روایت می‌کند که بنا به دلایلی نامعلوم دست به خودکشی زده است و اکنون پس از مرگش، همسر او به بازخوانی و بازگویی رخدادهای زندگی او می‌پردازد. امید می‌رود که روند حضور بازیگران تئاتر در سالن‌های نمایشی بیش از پیش ادامه‌ داشته باشد و هر روز شاهد تعالی تئاتر و رشد این هنر فرهنگساز و مردمی باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی