صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۹

خودکفایی ۵۰ درصدی نهاده‌ها هدف‌گذاری شد

مدیریت واردات نهاده‌های دامی برای پیشگیری از کمبود کالا

میزان واردات نهاده‌های دامی در سال 1402 نسبت به دوره مشابه سال 1401 به لحاظ وزنی 17 درصد افزایش و به لحاظ ارزی 6 درصد افزایش را تجربه کرده است.
 نهاده‌های دامی در سالیان اخیر یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی کشورمان محسوب می‌شود به طوری‌که ۷۵ درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و ۲۵ درصد آن از طریق تولید داخلی نهاده‌های دامی انجام می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال خودکفایی 
۵۰ درصدی در این بخش است. نهاده دامی به‌عنوان یکی از اصلی‌‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات است که هرگونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل دولت و وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته و بعد از کمبودی که در توزیع نهاده‌های دامی و افزایش یکباره قیمت محصولات پروتئینی رخ داد، اقدام به واردات بیشتر نهاده کرد. کنجاله سویا اصلی‌ترین نهاده مورد نیاز مرغداران و دامداران است که نیاز ماهیانه به این محصول در سراسر کشور ۳۰۰ هزار تن است. بااین حال واردات این محصول در سال 1402 با کاهش روبه‌رو شد و این مسأله منجر به ایجاد نوسانات قیمتی در گوشت قرمز و گوشت مرغ شد، اما با تمهیدات درنظر گرفته شده و رشد میزان واردات روزانه ۲۰ هزار تن کنجاله سویا به سمت کشورمان بارگیری شد.

تأمین نهاده‌های دامی تا مردادماه
در سال‌جاری نیز طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی به همه نهاده‌های محصولات پروتئینی و به همه واردکنندگان، ارز 28 هزار و 500 تومانی تخصیص داده شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. علیرضا پیمان‌پاک قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی با تأیید این مطلب از تأمین بموقع ارز بانک مرکزی و همچنین استفاده از منابع رسوب شده در کشورهای همسایه، نهاده‌های دامی، کشاورزی و کالاهای اساسی تا پایان مرداد امسال خبر داده است. به گفته پیمان پاک در حال حاضر تلاش حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی جهت تأمین اقلام مورد نیاز کشاورزان و دامداران برای فصل پاییز است. قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی همچنین ابراز امیدواری کرده است امسال با بحرانی در زمینه تأمین نهاده روبه‌رو نباشیم و اگر مسأله جهانی به وقوع نپیوندد، نهاده‌ها بموقع تأمین خواهد شد که در این صورت تولید‌کننده هم اطمینان خاطر خواهد داشت.

افزایش واردات برای جبران کمبود
میزان واردات نهاده‌های دامی در سال 1402 نسبت به دوره مشابه سال 1401 به لحاظ وزنی 17 درصد افزایش و به لحاظ ارزی 6 درصد افزایش را تجربه کرده است. میزان واردات در سال گذشته از لحاظ وزنی نسبت به سال 1401، 2 میلیون و 400 هزار تن و از نظر ارزش دلاری 425 میلیون دلار افزایش داشته است. در سال 1401 جمع کل واردات نهاده‌های دامی از نظر وزنی 
14 میلیون و 350 هزار تن بوده  درحالی‌که در سال گذشته برای جبران کمبود نهاده‌ها به 16 میلیون و 760 هزار تن افزایش یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی