صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

توصیه‌های یک کارشناس برای دور‌زدن تصادف

هنگام رانندگی از هرآنچه حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید

دکترنواب شمسی پور
مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر کشور

با احتیاط برانید، خانواده و عزیزانتان چشم به‌راه شما هستند.
استفاده از تلفن‌همراه حین رانندگی، احتمال تصادف را تا 4 برابر افزایش می‌دهد. بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل استفاده از تلفن‌همراه رخ می‌دهد چرا که زمان استفاده از تلفن‌همراه حین رانندگی، سرعت واکنش راننده تا 50 درصد کاهش می‌یابد. ارسال پیامک حین رانندگی حتی از صحبت کردن با تلفن همراه نیز خطرناک‌تر است. بر خلاف تصور، صحبت کردن با هندزفری و بلوتوث،  میزان  بروز خطر هنگام رانندگی را کم نمی‌کند.
رانندگان دقت داشته باشند که چنانچه قصد متوقف کردن خودرو در کنار جاده را دارند، با استفاده از علائم و نشانه‌های ایمنی، سایر رانندگان را مطلع کرده تا با فاصله مناسب از کنار آنها عبور کنند. پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن و استفاده از نوارهای شبرنگ روی لباس باعث دیده‌شدن فرد، هنگام شب توسط دیگران می‌شود.
اگر مسیر طولانی است به اندازه کافی استراحت کنید. بارها گفته شده که یکی از دلایل اصلی حوادث ترافیکی، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است. سرنشینان خودرو برای اطمینان از خواب‌آلوده نبودن راننده، هر‌ چند وقت یکبار به چشمان او نگاه کنند. البته کلاً هنگام خواب‌آلودگی رانندگی نکنید و قبل از رانندگی در جاده به قدر کافی استراحت کنید. بعد از دو ساعت رانندگی هم در یک محل ایمن و مناسب توقف کنید، یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخوابید  یا استراحت کنید.
تیغه‌های برف پاک‌کن را از نظر ظاهری و مکانیکی بررسی کنید. ممکن است بدنه تیغه‌ها از نظر ظاهری سالم باشند ولی بخش پلاستیکی آنها کارایی و کیفیت لازم را نداشته باشد. قبل از رانندگی در جاده از تمیزبودن شیشه‌های خودرو، آینه‌ها و سالم‌بودن برف پاک‌کن‌ها مطمئن شوید. به خاطر داشته باشید که قبل از رانندگی در جاده از سالم‌بودن چراغ‌های جلو و عقب و چراغ‌ترمز مطمئن شوید و در عین حال از هر چیزی یا کاری که حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید. 
در هوای نامساعد بیشتر مراقب باشید و با سرعت کمتر از سرعت مجاز رانندگی کنید. در فصول سرد و در جاده‌های کوهستانی هم تجهیزات ایمنی و زنجیر‌چرخ را فراموش نکنید.
وسایل ضروری و ایمنی مثل جعبه کمک‌های‌اولیه، کپسول آتش‌نشانی و مثلث احتیاط را به همراه داشته باشید.
قانون 30-60 مهم است. 60 درصد تصادفات رانندگی در 30 کیلومتری جاده‌های برون‌شهری و نزدیک به شهرها رخ می‌دهد. محدوده 30 کیلومتری شهرها بسیار خطرآفرین است. رانندگی در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهری با رانندگی در جاده‌های برون‌شهری و جاده‌های روستایی تفاوت زیادی دارد.
مورد دیگر ترمز است؛ غیر‌قابل اعتمادترین بخش خودرو ترمز، آن هم در سرعت‌های بالای ۹۰ است. 
فراموش نکنید که بستن کمربند ایمنی باعث کاهش 40-50 درصد خطر مرگ راننده و سرنشین جلو می‌شود.
به خطوط روی جاده توجه کنید و هرگز از خط ممتد، عبور نکنید و سبقت غیر‌مجاز نگیرید. در صورت وقوع تصادف، تا قبل از رسیدن آمبولانس، مصدومین را جابه‌جا نکنید، مگر اینکه خطر مهم‌تری مصدوم را تهدید کند. در صورت آسیب‌دیدگی ستون فقرات مصدوم، جابه‌جا کردن او توسط افراد غیرمتخصص، می‌تواند موجب قطع‌نخاع وی شود.
به یاد داشته باشید که مصرف الکل، مواد‌مخدر یا داروهای روانگردان یا داروهای خواب‌آور توسط رانندگان خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی