وسعت دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع رسید

ساحل‌نشینی امید در دریاچه ارومیه

محمد رضا عزیزی
دبیر گروه ایران زمین

جوان‌ها دست در دست هم حلقه‌ای را تشکیل داده‌اند و رقص «یا للی» با صدای قشمه و طبل در اسکله‌ای که کشتی آرتمیا سال‌هاست در کنار آن لنگر انداخته است درحال اجراست. روبه‌روی اسکله قایق‌های تندرو با سرعت سینه آب را می‌شکافند وپرچم ایران را در پهنای دریاچه ارومیه می‌گردانند. پل میانگذر دریاچه شلوغ است و خودرویی نیست که از پل بگذرد و برای دقایقی در کناره دریاچه توقف نکند. آبی لاجوردی تا انتهای افق، چشم را به تماشا می‌خواند. در چشمان برخی تماشاگران دریاچه اشک شوق نشسته است. مگر می‌شود موج خروشان دریاچه و نسیمی که نم آب را به ساحل می‌آورد ببینی و حس کنی و دلت از شوق نریزد! این تصویر؛ این صحنه سال‌ها بود که در دریاچه ارومیه غایب بود. برای بسیاری از جوانان، دریاچه پرآب حتی از خاطره‌ها هم محو شده بود. اما حالا در روز جمعه 24 فروردین 1403 نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی دریاچه ارومیه در محوطه پل میانگذر این دریاچه کار خود را آغاز کرد تا این لحظه تاریخی ثبت شود که دریاچه ارومیه زنده است و زنده‌تر می‌شود و نسیم امید و شوق حیات دوباره دریاچه در سرتاسر آذربایجان و در تمام ایران می‌وزد. در سمتی از دریاچه تماشاگران با تراکم بیشتری حضور دارند و درحال تماشا و تشویق اعضای تیم ملی قایقرانی هستند که پهلو به پهلوی هم درحال پارو زدن هستند. زندگی و نشاط به دریاچه رو به احتضار برگشته است و همه آرزو می‌کنند این تصویر برای همیشه در دریاچه ارومیه ماندگار شود.
استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه خبرهای امیدوار کننده‌ای از وضعیت دریاچه دارد که امید به روزهای خوب دریاچه را افزایش می‌دهد: «حجم آب دریاچه طبق آخرین پایش به یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر است.»
محمدصادق معتمدیان افزود: درحال حاضر همچنین تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۳۸ سانتیمتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ سانتیمتر و نسبت به ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) ۵۵ سانتیمتر افزایش تراز داریم.
وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه نیز به یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع رسیده که ۳۵۰ کیلومتر مربع بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.
وی با اشاره به بارش‌های خوب در استان و حوضه آبریز دریاچه ارومیه در زمستان ۱۴۰۲ و فروردین ماه جاری اظهار کرد: این بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه برنامه رهاسازی از سدها با افزایش حجم ذخایر آب آنها انجام گرفت و از آذرماه سال گذشته رهاسازی انجام شده است، ادامه داد: درحال حاضر ۴۱۱ مترمکعب بر ثانیه ورودی آب به دریاچه ارومیه است که با این میزان ورودی به دریاچه در روز حدود ۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.
معتمدیان با قدردانی از مردم منطقه در خصوص مشارکت برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: در کنار این مشارکت، نظارت‌ها را برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز افزایش داده‌ایم و خود مردم هم کمک کرده‌اند.
وی تأکید کرد: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نیاز به مراقبت بیشتری دارد و باید مدیریت مصارف کشاورزی مدنظر باشد ضمن اینکه تمرکز بر مدیریت منابع آب و تغییر الگوی کشت، با همکاری مردم با قوت و جدیت دنبال خواهد شد.
وی افزود: درحال حاضر در یکی از شمالی‌ترین مناطق دریاچه ارومیه از جمله کاظم داشی ارومیه نیز شاهد پیشروی آب هستیم درحالی که در این منطقه سال‌ها درگیر خشکسالی بودیم.
استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه اضافه کرد: معاونت عمرانی استانداری اقداماتی در این خصوص انجام داده تا مردم از وجه تفریحی دریاچه هم استفاده کنند و لحظات خوشی داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی