رئیس پلیس راهور فراجا:

عامل انسانی بیش از 75 درصد در تصادفات نقش دارد

گروه حوادث-  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از اجرای برنامه‌های تحولی به منظور توسعه انضباط ترافیکی و تسهیل تردد، کاهش تصادفات و جانباختگان جاده‌ای و سوانح رانندگی در سال جدید خبر داد.به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار سید تیمور حسینی در تشریح برنامه‌های پلیس راهور برای سال ۱۴۰۳ گفت: ما هر اقدامی که در پلیس راهور انجام می‌دهیم می‌بایست دو پیوست داشته باشد؛ پیوست اجتماعی که به تعبیری هر اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم باید منتج به افزایش و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی شود و از طرفی پیوست کاهش تصادفات که در واقع اصل مأموریت ما است.
سردار حسینی، ۳ عامل اصلی و مؤثر در وقوع تصادفات را «راه» ، «وسیله نقلیه» و «عامل انسانی» برشمرد و مطرح کرد: برآوردها حاکی از آن است که عامل انسانی به تنهایی، سهم پررنگ و بیش از ۷۵ درصدی در وقوع تصادفات دارد، بنابراین برای تغییر در رفتار عامل انسانی دو سیاست کاملاً روشن را در اختیار داریم، اول؛ استفاده از ابزار قانونی به عنوان روش «سلبی» و دوم؛ استفاده از ابزارهای نرم و اصطلاحاً فرهنگی و آموزشی در قالب اقدامات «ایجابی».
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در خصوص آخرین تغییرات جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت: در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس شورای اسلامی، تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال ۹۰ هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش‌بینی شده بود که جرایم در هر سال بر اساس تورم و نرخ جریمه‌ای که می‌تواند اعمال بشود، تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، باید به روز شود. در حال حاضر مستندات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جریمه‌های رانندگی بازدارندگی لازم را ندارد، ما از سال ۹۶ به بعد، مجدد سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم و در سال ۱۴۰۲ شاهد از دست دادن تقریباً ۲۰هزار نفر از هموطنان‌مان بودیم.
 ارتقای استانداردهای ایمنی خودرو
سردار حسینی تصریح کرد: ما نباید از سهم و تکلیف دستگاه‌هایی که متولی مؤلفه‌های دیگر هستند، همچون دستگاه‌هایی که متولی موضوع ایمنی خودرو هستند، سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و سایر دستگاه‌هایی که نظارت و کنترل بر یک بخش را برعهده دارند و از جمله خود خودروسازها، غافل شویم؛ می‌بایست تلاش کنیم که در یک بازه زمانی مشخص استانداردهای ایمنی خودرو را در یک حد قابل قبولی ارتقا دهند، اولین مطالبه پلیس از خودروسازان، از دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی، این است که نسبت به ارتقای ایمنی بدنه و استحکام ستون و بدنه اقدام کنند. 
موضوع بعدی، ایمنی راه‌ها است؛ در همه دنیا، کارشناسان امر، بر این نکته هم نظر هستند، که عامل انسانی، امکان خطا برای آن وجود دارد، راه‌ها می‌بایست با آن کیفیت و استانداردهای ایمنی که دارد قادر به جبران خطای انسانی باشد.
سردار حسینی گفت: سال گذشته، ۸۷۷ نقطه به عنوان نقاط پر تصادف دارای اولویت، شناسایی شد و بیش از ۴۰۰ نقطه از این ۸۷۷ نقطه شناسایی و مشکلات آنها برطرف شده است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول امسال هم الباقی این نقاط شناسایی شده و مشکلات آنها رفع ‌شود.
وی درباره اعمال جرایم با استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: تقریباً از حدود سه یا چهار سال اخیر، سال به سال، درصد عملکرد سامانه‌های هوشمند ما افزایش پیدا کرده است، یعنی کنترل‌های دستی و چهره به چهره بین پلیس و فرد متخلف تبدیل شده است به کنترل‌های سیستمی، هدفگذاری روی این است که بالغ بر ۷۰ درصد از کنترل‌ها می‌بایستی با ابزارهای هوشمند و بدون نیاز به مواجهه چهره به چهره پلیس با متخلف انجام شود. ‌
جستجو
آرشیو تاریخی