صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

اتاق رصد جمعیت در ساری افتتاح شد

خیز مازندران برای شکست بحران پیری جمعیت

ساری- اتاق وضعیت رصد جمعیت در شهرها و روستاهای مازندران همزمان با کاهش موالید و حرکت جمعیت به سمت سالمندی با حضور استاندار، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل اداره کل امور زنان و خانواده استانداری واقع در ساری راه‌اندازی شد.
جمعیت استان مازندران مطابق آمار منتشر شده، به دلیل کاهش فرزندآوری که خود متأثر از موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق است به سمت سالمندی حرکت می کند؛ وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان، در کنار مهاجرت‌پذیری استان و در صورت بی‌توجهی به تهدیدی علیه هویت نسل آینده تبدیل خواهد شد.
آمارهای ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسیده و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافته است. همچنین طبق اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، مازندران با ۱۳.۲۶ درصد جمعیت سالمند پس از استان گیلان دومین استان پیر کشور به لحاظ جمعیتی به شمار می‌رود.
افزایش ۱۰ درصدی ازدواج
«مجتبی فاطمی» مدیر کل ثبت احوال مازندران با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون نرخ باروری و فرزندآوری در استان روند کاهشی دارد، گفت: طبق برنامه اتاق رصد، افزایش ۱۰ درصدی ازدواج و ۳۰ درصدی تولد برای سال جاری پیش‌بینی شده است.
طبق گفته این مقام مسئول، بررسی آماری نشان می‌دهد که ازدواج و ولادت در مازندران از سال ۹۵ رو به کاهش است و ۳۵ درصد ازدواج ها در مازندران از سال ۹۵ تا کنون یا اصلاً صاحب فرزند نشده‌اند و یا تک فرزند هستند. 
وی با بیان اینکه هوشیارسازی مردم نسبت به اهمیت جوانی جمعیت مازندران را همه باید جدی بگیریم، افزود: سال گذشته ۱۶هزار و ۷۹۰ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۱۸ هزار و ۹۴۰ واقعه بوده، کاهش پیدا کرده است.
فاطمی با بیان اینکه نخستین نوزاد امسال در تنکابن به دنیا آمده است و اولین سه قلوزایی سال جاری در بابلسر بوده است، گفت: سال گذشته در مجموع ۱۲ سه قلوزایی به ثبت رسیده است.

اجرای طرح‌های جوانی
استانداری مازندران به منظور جلوگیری از بحران پیری جمعیت استان، یکی از مأموریت‌های مهم اداره کل زنان و خانواده استانداری را رصد وضعیت جمعیت استان به صورت هر محله و روستا اعلام کرده است.
«فرشته پازوکی» مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه بیش از هفت هزار ساعت برای اجرای طرح‌های جوانی جمعیت کشور کار میدانی در دولت سیزدهم عملیاتی شده است، گفت: ساختار جمعیتی از ازدواج شروع می‌شود بنابراین شاخص ازدواج، باروری، ناباروری، فاصله ازدواج و فرزندآوری، سقط جنین و طلاق از مقولات مهم در رسیدن به شاخص‌های مطلوب جوانی جمعیت است.
وی مهم‌ترین مأموریت امسال امور زنان و خانواده استانداری مازندران را رسیدن به پیش‌بینی ۲۱ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار تولد فرزند در سال جاری عنوان کرد و توضیح داد: همسو با این رویکرد چهار گام جبهه و شبکه‌سازی جوانی جمعیت، هوشیارسازی مسئولان، راه‌اندازی اتاق رصد وضعیت جمعیتی و احصای داده‌های جمعیتی هر شهرستان، اقدام و عمل ازدواج و فرزندآوری دنبال می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی