توصیه های پلیسی

رئیس پلیس پایتخت خبر داد
اسباب‌کشی در نوروز ممنوع
گروه حوادث/ رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد که در ایام نوروز، اسباب‌کشی فقط با مجوز پلیس امکان‌پذیر است.
سردار عباسعلی محمدیان گفت: به‌طورکلی روال در تمام طول سال این است که اگر مأموران پلیس با حمل بار و اثاثیه مواجه شوند، باید موضوع را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. اما در ایام نوروز با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از شهروندان به مسافرت رفته و منازل آنها خالی باشد، پلیس انجام هرگونه اسباب‌کشی بدون مجوز و اطلاع را ممنوع کرده است.
وی ادامه داد: در ایام عید اگر فردی قصد نقل مکان داشت باید قبل از اقدام به کلانتری محل خود مراجعه کرده و درخواست مکتوب خود را ارائه داده و پس از اخذ تأییدیه و مجوز کتبی نسبت به جابه‌جایی اسباب خود اقدام کند. مجوز مذکور در همان روز و تا مقصد اعلام شده دارای اعتبار است. در غیر این صورت اجازه تردد به خودروی حامل اسباب و اثاثیه داده نخواهد شد و این لوازم توقیف می‌شوند. افراد تحت‌نظرند و تا زمانی که احراز صورت نگیرد، همچنان وسایل در توقیف خواهند ماند.
به گفته وی وانت‌بارها و شرکت‌های حمل بار نیز باید توجه داشته باشند که بدون مشاهده مجوز قانونی از هرگونه جابه‌جایی اثاثیه منازل و مغازه‌ها به جد خودداری کنند، در غیر این صورت با آنان نیز بر اساس قانون رفتار خواهد شد.
محمدیان اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه در ایام نوروز بسیاری از شرکت‌های باربری فعالیت نمی‌کنند، از این رو لازم است شهروندان با هوشیاری بیشتری نسبت به انتخاب شرکت‌های باربری و همچنین نیروهای خدماتی برای جابه‌جایی اسباب خود اقدام کنند.
رئیس پلیس پایتخت در پایان گفت: این ممنوعیت تا پایان تعطیلات نوروزی و ۱۳ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

هنگام سفر با قطار و هواپیما این نکات را رعایت کنید
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا از آماده‌باش کارکنان پلیس فرودگاه و راه‌آهن کشور در ارائه خدمات به مسافران نوروزی خبر داد.
 سردار رضا بنی‌اسدی‌فر گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق هوایی و ریلی به مسافرت بروند.
وی تکریم مسافران و اخلاق‌مداری کارکنان پلیس فرودگاه و راه‌آهن را از شاخصه‌های بارز آنان دانست و اظهار داشت: مسافران قبل از سفر باید به چند نکته توجه کنند. توصیه می‌شود حتماً بلیت­ خود را از مراکز معتبر و یا از باجه فروش در فرودگاه‌ها یا ایستگاه‌های راه آهن تهیه کرده و در این خصوص هرگز به افراد ناشناس اعتماد نکنید. در بدو ورود به فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن با حسن همکاری، پلیس را در برقراری نظم و امنیت یاری کنید. در اماکن شلوغ و پرجمعیت با هوشیاری کامل مراقب اموال و اشیای همراه خود باشید. در ابتدای ورود به قطار از محل استقرار پلیس و رئیس قطار اطلاع حاصل کنید. از جابه‌جایی کوپه یا صندلی خود با سایر مسافران بدون هماهنگی با رئیس قطار یا مهمانداران خودداری کنید. در طول مسافرت هرگز به افراد ناشناس اعتماد نکرده و از بازگو کردن اطلاعات خصوصی خود نزد آنان اجتناب کنید. از دریافت خوراکی و استشمام انواع عطریات از افراد ناشناس جداً خودداری کنید. از جابه‌جایی، حمل و نگهداری اموال و وسایل افراد ناشناس پرهیز کنید. وجه نقد، اشیای باارزش، اسناد و مدارک خود را در معرض دید سایر افراد قرار ندهید. هنگام ترک قطار برای ادای فرضیه نماز حتماً یکی از همراهان به منظور مراقبت از اموال و وسایل موجود در کوپه حضور داشته باشد. در صورت مشاهده اموال و اشیای جامانده در داخل هواپیما و قطار، نسبت به تحویل آن به مهمانداران هواپیما یا مسئولان مربوطه در قطار اقدام کنید.
راهکارهای پیشگیری از سرقت خانه و خودرو در ایام نوروز
یکی از دغدغه‌های مردم و پلیس در ایام تعطیلات نوروز «پیشگیری از سرقت از منزل» است از این رو در صورتی که می‌خواهید به مسافرت بروید یا برای چند روز خانه را خالی بگذارید رعایت برخی نکات امنیتی در این ایام الزامی است.
  سرهنگ علی ولایتی، معاون اجرایی پلیس آگاهی فراجا در مورد راهکارهای پیشگیری از سرقت در ایام نوروز گفت: هنگام مسافرت، منزل را به یک فرد آشنا و مطمئن بسپارید و یا منزل را به سیستم‌های هشداری و امنیتی مجهز کنید. یکی از عارضه‌های امروز جامعه، نگهداری ارز و طلا در منزل است که سارقین می‌توانند با شگردهای مختلف این‌گونه منازل را شناسایی کنند. بنابراین تا حد امکان اقلام باارزش را نباید در منزل نگه داشت و در غیر این صورت توصیه می‌شود تمام اقلام در یک جا نگهداری نشود.
  مردم می‌توانند پیش از مسافرت، به پلیس آگاهی اطلاع دهند تا گشت‌های پلیس مراقبت‌های لازم را انجام دهند. همچنین شهروندان باید اثاث کشی‌های خود را براساس مجوز کلانتری انجام دهند تا موارد دزدی قابل شناسایی باشد. با توجه به ورود بسیاری از سارقان از بالکن طبقات اول به منازل شهروندان، توصیه می‌شود حتماً برای بالکن طبقات اول و در و پنجره‌ها قفل و حفاظ مناسب نصب شود. از گذاشتن کلید منزل زیر جا کفشی، داخل کفش، گلدان و... خودداری کنید. اشیای قیمتی و طلا و جواهرات را به صندوق امانات یا افراد مورد اعتماد بسپارید. از نوشتن نام و مشخصات خود روی زنگ منزل خودداری کنید.
 
مراقبت از خودروها در ایام نوروز
معاون اجرایی پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه مردم در همه حال باید هشدارهای پلیس را رعایت کنند، گفت: برای جلوگیری از سرقت خودرو بهتر است وسیله نقلیه خود را در نقاط پررفت و آمد و پرنور پارک کرده و از دزدگیرهای مناسب استفاده کنید. از قرار دادن وسایل باارزش حتی برای چند دقیقه در ماشین جلوگیری کرده و از قفل صندوق عقب برای خودرو خود استفاده کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی