صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

استاندار کردستان مهم‌ترین دستاوردهای سال 1402 را تشریح کرد

بهربرداری از راه آهن تهران– سنندج پس از 20 سال

استاندار کردستان با اشاره به  بهره‌برداری از ابرطرح راه‌آهن سنندج- تهران بعد از نزدیک به ۲ دهه گفت: اتمام این طرح اعتبار زیادی لازم داشت که با کار سنگین عملیاتی در چند جبهه به سرانجام رسید و ۲ ایستگاه باری و مسافری آن در حال حاضر فعال است و ۲ ایستگاه دیگر (مسافری قروه و باری سنندج) نیز در این دولت به‌ بهره‌برداری می‌رسد.
اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به ضریب اشغال ۸۰ درصدی ظرفیت صندلی قطارهای مسافری استان اشاره کرد و افزود: در هفته به صورت متوسط ۶۰۰ نفر با استفاده از شبکه ریلی تردد می‌کنند و در حوزه باری هم درخواست‌های بسیاری برای انتقال و حمل کالا از سوی اقلیم کردستان، پتروشیمی و کارخانه سیمان از خط ریلی سنندج داریم در حالی که تنها یک ماه از راه‌اندازی آن می‌گذرد.
 ژاوه آماده آبگیری در ۱۴۰۳
استاندار کردستان در ادامه به پروژه‌های آبی انجام گرفته در دولت اشاره کرد و گفت: سد چراغ‌ویس سقز نیازمند ۹۰ میلیارد تومان اعتبار بود که در گذشته به صورت ناقص آبگیری شده بود که با تأمین و تزریق این اعتبار، شبکه‌های اصلی و خط انتقال، اجرا و طرح آبرسانی به سقز تکمیل شد.زارعی‌کوشا ادامه داد: ارتقای تصفیه‌خانه شماره ۲ سنندج نیز طرح دیگری بود که اجرا شد. وی افزود: ۵۰ درصد از مشکل بزرگ زیست محیطی سد ژاوه نیز رفع شده که سال آینده آبگیری می‌شود و استان از این طرح با ارزش ۳۰۰ میلیارد دلاری بهره‌مند خواهد شد.
 رشد اقتصادی بیش از هدف تعیین شده
به گفته استاندار کردستان، رشد اقتصادی تکلیفی استان ۹.۷ درصد بود که مقداری آرمانی به نظر می‌رسید، به عدد ۱۰ درصد رسید و این بالاتر از هدف بزرگی است که دولت معین کرده بود.زارعی‌کوشا از افزایش ۶۰۰ هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی خبر داد و گفت: میزان تولیدات این حوزه از ۲.۹ میلیون تن به ۳.۵ میلیون تن رسید. وی به تداوم تلاش برای تأمین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: در حوزه زمین‌های پایاب سدها و آبی کردن دیمزارها، سهم استان ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار است که پنج‌هزار و ۷۰۰ هکتار آن عملیاتی شده و تا پایان دولت امیدواریم که این طرح به اتمام برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی