صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد

تأیید صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه

سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی از روند بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه با بیان اینکه انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد، گفت: تاکنون صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت. وی در این باره با اعلام اینکه طبق روال قانونی باید گزارشات و شکایات داوطلبان و مردم را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در بررسی صحت انتخابات این گزارشات را لحاظ کنیم، گفت: سایر حوزه‌های انتخابیه به مرور و پس از جمع‌بندی اعلام می‌شوند.
 
بازشماری آرا در معدودی از حوزه‌های انتخابیه
به گزارش ایسنا، طحان‌نظیف در پاسخ به پرسشی درباره گزارشات تخلفات انتخاباتی و احتمال باطل اعلام شدن انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه، تأکید کرد: انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارشاتی را دریافت کردیم که درحال بررسی آنها هستیم؛ برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی تیم‌های میدانی جهت رسیدگی اعزام شد و همچنین در حوزه‌هایی که اختلاف فرد منتخب با نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیم‌هایی اعزام شدند و این اختیار را داشتند تا آرا را بازشماری کنند.

واکنش به ادعاهای تخلفات انتخاباتی
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا نماینده‌ای که ادعا کرده در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آنها برای رأی دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارائه کرده است، تأکید کرد: خیر. چیزی برای ما ارسال نشده است. با یک عکس یا فیلم که معلوم نیست برای کی و کجاست، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سؤال برد.
وی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی گفت: فرایند انتخابات فرایندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود؛ اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات درحال انجام است.  
طحان‌نظیف با رد ادعای یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه «می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند اما این کار را نکردند»، گفت: انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز به‌صورت دقیق اعلام شده است.
 
مستندات عدم‌ احراز صلاحیت روحانی به وی اعلام شد
نامه‌های مکرر روحانی و پاسخ به او درباره دلایل عدم احراز صلاحیت سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود که سخنگوی شورای نگهبان به آن اینگونه پاسخ داد: چنانکه اعلام کرده بودیم اولویت پاسخ به کسانی بود که اعتراض کردند. بنابراین پس از فارغ شدن از برگزاری انتخابات به نامه ایشان پاسخ داده شد.
براساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم تاکنون طی دو نامه رسمی شامل مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است.
طحان‌نظیف ادامه داد: بجز این موارد، به‌صورت شفاهی نیز در دو مورد یک‌بار نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر یکی از اعضای شورای نگهبان به‌صورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند و به نظر می‌رسد اقداماتی که انجام شده فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان انجام شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اسنادی درباره فرزند
رئیس مجلس در ایام بررسی صلاحیت‌ها و اینکه آیا شورای نگهبان مانند اقدامی که درخصوص آقای علی لاریجانی انجام داد، این موضوع را بررسی کرد، تأکید کرد: هر انتخابات شرایط خود را دارد و تاکنون نیز هیچ‌کس به صرف وضعیت خانواده ردصلاحیت نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی