صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید برای بازدید گردشگران بازگشایی می‌شود

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه مجموعه جهانی تخت جمشید در حال مهیاسازی برای ایام نوروز است، گفت: هرس درختان، آسفالت جاده منتهی به تخت جمشید، تعویض پلکان چوبی، مناسب‌سازی موزه، رنگ‌آمیزی محیطی و... از جمله اقدامات ساماندهی مجموعه جهانی تخت جمشید است.
محمد ثابت اقلیدی گفت: در ایام نوروز ۱۴۰۳ یک مسیر اصلی، آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی می‌شود.
او گفت: این آبراهه‌ها از آثار شاخص و منحصربه‌فرد در مجموعه جهانی تخت جمشید به شمار می‌رود و در واقع بازگشایی آن جاذبه جدیدی در این مجموعه خواهد بود.
ثابت اقلیدی همچنین مرمت مجموعه سعدیه و ارگ کریم‌خانی را از دیگر اقدامات در دستور کار برای ایام نوروز برشمرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری شهرداری شیراز میدان نقاره‌خانه را احیا کنیم.
ثابت اقلیدی همچنین از بهسازی قلعه دختر فیروزآباد و تنگ چوگان و آثار تاریخی والرین کازرون برای ایام نوروز خبر داد و گفت: تله‌کابین قله دختر فیروزآباد بعد از یک دهه توقف فعال می‌شود.
 او همچنین برخی از اقدامات مرمتی و بهسازی در دستور کار آثار تاریخی استان نظیر حمام و آسیب خرامه و سنگ نگاه اشکانی قیر و کارزین و... را برشمرد و گفت: مجمع خیرین میراث فرهنگی را ثبت کردیم و فعالیت آن رسماً شروع‌ شده است، زیرا منابع میراث فرهنگی با مأموریت آن تناسب ندارد و خیرین باید یاریگر ما باشند.
جستجو
آرشیو تاریخی