وزارت میراث فرهنگی به سایت‌های فروش خدمات سفر اخطار داد

افزایش نرخ مصوب ممنوع!


زیست بوم- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در آستانه شروع موج بزرگ سفرهای نوروزی، از برخورد جدی با سایت‌های گران فروش خدمات سفر خبر می‌دهد و با توجه به الزام تأسیسات گردشگری به نصب نرخنامه صادره در مکان مناسب، از مسافران و گردشگران می‌خواهد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، نسبت به ثبت شکایت در سامانه ۰۹۶۲۹ و یا تماس با شماره تلفن‌های قید شده در نرخنامه اقدام کنند.
یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم از ممنوعیت افزایش نرخ تأسیسات گردشگری در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر می‌دهد و می‌گوید: «براساس مفاد دستورالعمل نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، بازه زمانی اعتبار نرخنامه کلیه تأسیسات گردشگری از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد بوده و بر همین اساس معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی بخشنامه شماره ۱۹۵۰۵/۱۴۰۲۲۴۰۰ مورخ ۲۹/۰۹/۱۴۰۲، ضمن اعلام سقف افزایش نرخ تأسیسات گردشگری که با توجه به شعار سال و سیاست‌های دولت در امر مهار تورم و رشد تولید و با درنظر گرفتن شاخص نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تهیه و جهت اجرا به ادارات کل استانی ابلاغ شده، تأکید شده است که تأسیسات گردشگری در بازه زمانی اعتبار نرخنامه، مجاز به هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند بود.»

لزوم نصب نرخنامه
او می‌گوید: با توجه به پایان مهلت زمانی تعریف شده از سوی اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به منظور بارگذاری نرخنامه‌ها در سامانه مربوطه، تأسیسات گردشگری اساساً امکان تغییر نرخنامه‌های جدید که به‌صورت الکترونیک صادر شده و دارای کد اعتبارسنجی است را نداشته و هرگونه ادعایی مبنی بر عدم ابلاغ نرخ یا احتمال تغییر آن از سوی تأسیسات گردشگری صحت ندارد.
نقی‌زاده می‌گوید: شایان ذکر است، با توجه به الزام تأسیسات گردشگری به نصب نرخنامه صادره در مکان مناسب و فراهم بودن امکان رؤیت مستقیم آن از سوی مشتریان، مسافران و گردشگران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، نسبت به ثبت شکایت در سامانه ۰۹۶۲۹ و یا تماس با شماره تلفن‌های قید شده در نرخنامه اقدام کنند.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: همچنین فروش خدمات مراکز اقامتی در سایت‌های رزرواسیون، فراتر از نرخ مصوب ابلاغ شده از سوی وزارت متبوع برخلاف مقررات بوده، در صورت مشاهده هرگونه تخلف علاوه بر مرکز رزرواسیون متخلف، با واحد گردشگری نیز برخورد خواهد شد. لذا به مدیران تأسیسات گردشگری توصیه اکید می‌شود قیمت‌های مندرج در سایت‌های طرف قرارداد را به‌صورت مستمر رصد کرده تا تبعات ناشی از گرانفروشی سایت‌های رزرواسیون گریبانگیر آنها نشود.

برخورد بدون اغماض
اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری هم در گفت‌و‌گو با ایسنا تأکید می‌کند: با گران‌فروشی سایت‌های اینترنتی بدون اغماض برخورد می‌شود.
او می‌گوید: «تمام تأسیسات گردشگری ملزم شده‌اند که نرخنامه‌های خود را در سامانه «جانا» ثبت کنند و نرخنامه‌های فیزیکی که در سامانه ثبت نشده باشد، فاقد اعتبار است. بنابراین چنانچه نرخنامه‌ای در سامانه ثبت الکترونیکی نشود، مبنای فروش آن واحد نرخنامه سال گذشته است. این موضوع طی بخشنامه‌ای به ادارت کل استانی ابلاغ شده و تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری لازم است در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.»
او با اشاره به فعالیت سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی، می‌گوید: «بعضاً مشاهده می‌شود که هتل یا واحد گردشگری در فروش خدمات، نرخ مصوب را رعایت می‌کند، ولی سایت‌های اینترنتی و رزرواسیون خدمات را به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند، که این موضوع تخلف محسوب شده و مصداق گران‌فروشی است.»
برات می‌گوید: «ما از همه ابزارهای قانونی برای برخورد با گران‌فروشی در فضای مجازی و سایت‌های متخلف استفاده کرده و علاوه‌بر این، موضوع تخلف هر سایت را از طریق رسانه‌های عمومی همچون صداوسیما، خبرگزاری‌ها، جراید و... اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»
 به گفته برات، بسیاری از تخلف‌های حوزه گردشگری به فعالیت‌های غیرمجاز و فاقد مجوز از وزارت گردشگری مربوط است که در این گونه موارد بر اساس قانون، علاوه‌بر ممانعت و تعطیلی دائمی محل فعالیت، متخلفان به پرداخت جرایم قانونی محکوم خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی