صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

همکاری اسرائیل و امریکا در گام دوم جنایت علیه مردم فلسطین با ساخت بنادر در قبرس و غزه

عملیات قیچی

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

روز گذشته اخباری مبنی بر احداث اسکله توسط اشغالگران اسرائیلی در قبرس منتشر شد که‌ نشان از بلندپروازی‌های صهیونیست‌ها برای رسیدن به مقاصد آتی برای فردای پس از جنگ دارد.
‌ روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی اعلام کرد که هیأتی از رژیم صهیونیستی به ریاست اسحاق اوزی، رئیس شرکت بنادر این کشور به قبرس روم‌نشین رفته‌اند. همزمانی خبر ساخت این اسکله با احداث اسکله توسط امریکا در ساحل نوار غزه با پوشش خبری کمک‌رسانی به مردم غزه، نشان از اهداف شوم تل آویو-واشنگتن و تغییرات مهم ژئوپلیتیک برای غزه دارد.در وهله اول، هدف از ساخت اسکله در قبرس، ایجاد راهکاری برای تخلیه فشار از سوی گروه‌های مقاومت لبنان و عراق بر بندرهای مهمی چون بندر استراتژیک حیفا و جایگزینی موقتی برای آنهاست، بویژه اگر جنگی تمام عیار بین لبنان و رژیم صهیونیستی رخ دهد، امکان خارج شدن این بنادر از چرخه حیات مبادلات تجاری بسیار قوت خواهد گرفت و مشکلات اقتصادی را تشدید خواهد کرد. علاوه بر آن، ساخت همزمان اسکله توسط دو همپیمان جنگی و در نهایت ایجاد کریدور جدید در کنار نوار غزه، جایی که مردم در محاصره شدید قرار داشته و نقطه اتصالی به خارج از آن ندارند، ‌به درستی از اهداف هولناکی چون مسیری برای کوچ اجباری مردم خبر می‌دهد.همچنین این بنادر می‌توانند سبب نفوذ بیشتر ایالات متحده و اشغالگران در آب‌های استراتژیک مدیترانه شوند. آن بندرها می‌توانند به طور مشترک کنترل تحرکات آبی در دریای مدیترانه در حیطه نوار غزه و همچنین لبنان را زیر نظر گرفته و از آنها به عنوان پایگاهی جهت مقابله با مقاومت لبنان مورد استفاده  قرار بگیرند.. چهارمین هدف رژیم صهیونیستی و به خصوص ایالات متحده که اکنون زیر فشار انتقادات بین‌المللی قرار دارد، تطهیر چهره و بازنمایی وجهه انسان‌دوستانه در قبال مردم قحطی‌زده غزه است.
سفیدشویی به سبک واشنگتن
در برهه کنونی دستاویز قرار دادن کمک به مردم غزه با شعارهای فریبنده انسان‌دوستانه، ساده‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین اقدامی است که با کمترین هزینه‌، می‌تواند اقدامات آتی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را هموار نماید. از همین‌رو کاخ سفید که خود صحنه‌گردان و شریک اصلی جنایات و نسل‌کشی بی‌رحمانه مردم غزه است تلاش می‌کند با پوشش‌های خبری و عملی در راستای کمک‌های ناچیز به مردم غزه، تصویر جنایتکار خود در اذهان عمومی جهان را کمرنگ کند و در عوض، خود را در قامت عهده‌دار کمک‌رسانی به مردم رنج‌دیده غزه ظاهر کند. تلاش‌های فزاینده امریکا برای ارائه بسته‌های خبری حول پرتاب هوایی ملزومات اولیه و ساخت اسکله برای کمک‌رسانی به مردم تحت عنوان اقدام واشنگتن برای دور زدن کنترل اسرائیل بر محموله‌های زمینی در همین راستا قرار دارد. این امر البته از دید ناظران جهانی پوشیده نیست و کمک‌های سیاسی و مالی تمام‌عیار امریکا نمی‌تواند به این سادگی‌ها از دیدگان مردم جهان پاک شود.
قبرس، پلی برای اسرائیل
موقعیت خاص ژئواستراتژیک قبرس در آب‌های مدیترانه و نزدیکی به فلسطین اشغالی، همچنین افزایش حضور رژیم صهیونیستی در این کشور در سال‌های اخیر سبب شد، بعد از طوفان‌الاقصی کشورهای متحد رژیم، از پایگاه این کشور برای تسهیل کمک‌رسانی به اهداف غیرانسانی صهیونیست‌ها استفاده کنند. به عنوان نمونه انگلیس پس از آغاز بمباران جنون‌آمیز رژیم، ‌دست کم ۵۰۰ نیروی نظامی بیشتر را به پایگاهی در قبرس در حدود ۲۰۰ مایلی تل‌آویو اعزام کرد. به‌طور کلی، اسرائیل روابط بسیار نزدیکی با قبرس جنوبی (یونانی) دارد، اما روابطش با قبرس شمالی مسلمان‌نشین مانند روابطش با ترکیه پیچیده و غیرشفاف است. بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و گریز ساکنین صهیونیست از سرزمین‌های اشغالی، موضوع قبرس در رسانه به دلیل نگرانی‌های فزاینده مردم از هجوم آنها به کشورشان بسیار جدی پیگیری شد. زیرا در سال‌های اخیر هزاران اسرائیلی و یهودی مقادیر زیادی زمین و املاک در قبرس شمالی خریداری کرده‌اند.

 

خبر پلاس

کمک‌های مشکوک قبرس راهی غزه شد

درحالی که ۵ ماه پس از آغاز حملات مرگبار و وضعیت وخیم گرسنگی بویژه در میان کودکان می‌گذرد، اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه از بندر لارنکا در قبرس به سمت این باریکه به حرکت افتاده است. گاردین گزارش داد که این مأموریت عمدتاً توسط امارات متحده عربی تأمین مالی شده و توسط مؤسسه خیریه جهانی مرکزی (WCK) مستقر در ایالات متحده سازماندهی می‌شود. همچنین مؤسسه خیریه اسپانیایی Proactiva Open Arms تأمین‌کننده کشتی است.
اسرائیل ابراز داشته از محموله‌های دریایی استقبال کرده و محموله‌های ارسالی به غزه را قبل از ترک قبرس بازرسی می‌کند. یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه کارهای مقدماتی این اقدام را در سواحل غزه به انجام رساند.
تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت که تل‌آویو کاملاً از طرح ایالات متحده برای استفاده از اسکله برای کمک‌رسانی به مردم غزه حمایت می‌کند. کاخ سفید درحال هماهنگی با اسرائیل برای اطمینان از برطرف شدن نگرانی‌های امنیتی‌اش با سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه محلی است تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها به درستی توزیع می‌شود.
رضایت رژیم صهیونیستی برای گشودن مسیر و اصرار برای مسدود کردن مرزهای زمینی برای ارسال کمک‌های انسانی، اهمیت اهداف جدید واشنگتن-تل‌آویو را گوشزد می‌کند. در این چهارچوب، دسیسه و نیرنگ رژیم صهیونیستی در حمله به کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در مرز زمینی رفح و بولد شدن اخبار آن جهت الزام ارسال کمک از مسیرهای دیگر چون مسیر آبی روشن می‌گردد.

جستجو
آرشیو تاریخی