به دنبال تقویت سبد فرهنگی خانوار هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دیروز هیأت امنای نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور گفت: در حال رایزنی با آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هستیم تا در همه سفرهای استانی رئیس جمهور، بخش تجهیز منابع کتابخانه‌ها درنظر گرفته شود. تقریباً برای هر استان می‌خواهیم به صورت جداگانه متمم سفر استانی در نظر بگیریم. منابع کتاب به‌روز حائز اهمیت است، اغلب کتب ما قدیمی و میزان خریدها پایین آمده‌ است.
وزیر فرهنگ با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تأکید کرد: در حال پیش‌بینی یارانه خرید کتاب برای مردم هستیم. ما تجهیز کتابخانه را در دستور کار قرار دادیم و به دنبال تقویت سبد فرهنگی خانوار هستیم؛ در بعضی از شاخه‌های فرهنگی هنری، مردم به دلیل مشکلات مالی در مضیقه هستند. به‌عنوان مثال در جشنواره موسیقی امسال قیمت بلیت‌ها را کاهش دادیم و آثار در جنوب شهر به نمایش درآمد که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.
برای حفظ زبان فارسی مجاهدت‌ها شده است
اسماعیلی همچنین در بخش دیگری از مراسم اظهار داشت: بحث آموزش و پرورش بسیار مهم است. ما طرحی را داشتیم و در زمانی هم آن را دنبال کردیم که متون کهن ما در مدارس به عنوان متن اصلی مورد توجه قرار گیرد. با تجربه سنتی و مکتب‌خانه‌ها و پدران ما که سواد جدید نداشتند، اما همگی موسی و شبان و حکمت‌های اخلاقی گلستان را حفظ بودند. همگی اینها حکمت و اخلاق است.
او درباره اهمیت آموزش زبان فارسی در مدارس گفت: چرا باید متن گلستان و بوستان در متون اصلی آموزش و پرورش خود متن نباشد یا خلاصه‌ بشود و در طول دو، سه سال یک باب یا فصل را بگذرانیم؟ این، کار مجاهدانه و تصمیم واقعی می‌خواهد تا اتفاق بیفتد. همه کارها در مقابل آن ضعیف است. این کار بنیادین است و ما باید به سنت‌های عمیق خودمان برگردیم. زبان فارسی، زبان انقلاب اسلامی است؛ همین نکته‌ای که حضرت آقا تأکید می‌کنند و باید تلاش کنیم زبان فارسی را گسترش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: زبان وزین فارسی با یک میراث گرانبها در اختیار ماست. مجاهدت‌ها شده است و حکما و شعرای بزرگی برای حفظ این کار جانفشانی کردند. زبان فارسی، با افتخار زبان دوم عالم اسلام است و آن را سردست می‌گیریم. حکیمان و شاعران بزرگی برای حفظ زبان فارسی جانفشانی و مجاهدت‌ کرده‌اند؛ زبان فارسی، با افتخار زبان انقلاب اسلامی و زبان دوم جهان اسلام است.
 حل مشکل مسکن و معیشت هنرمندان، اولویت دولت سیزدهم
اسماعیلی در جلسه هیأت امنای صندوق اعتباری هنر بر تلاش دولت برای تأمین مسکن هنرمندان و برطرف کردن مسائل رفاهی و معیشتی آنان تأکید کرد و گفت: در حوزه معیشت و رفاه هنرمند اصلاً خط قرمز ندارم. بارها حتی در جلسات خصوصی هم گفته‌ام، من در حوزه معیشت و رفاه هنرمند اصلاً خط قرمز ندارم، همه کسانی که با ما سر و کار دارند اعم از اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی، مطبوعات، فرهنگی‌ها، نویسنده‌ها و شاعران، برای مسائل معیشتی و رفاهی آنها  هیچ فرقی بین هیچ کدام قائل نیستم. دولت محدودیتی برای حمایت از هنرمند ندارد؛ در پرند کلنگ ساخت ۱۸۰۰ واحد زده شد و در جلسه‌ای در یک ماه پیش که درباره مسکن هنرمندان بود، معاون اول رئیس‌جمهور تکلیف کرد هیچ هنرمندی در هیچ جای کشور تا پایان دولت نباید مشکل مسکن داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی