صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

رئیس سازمان غذا و دارو:

تولید نان سنتی به روش صنعتی در کشور توسعه می‌یابد

رئیس سازمان غذاودارو با بیان این‌که نان به‌عنوان قوت غالب مردم است و برای تأمین املاح و ویتامین‌ها، غنی‌سازی نان در دستور کار قرار دارد، از توسعه تولید نان کامل به روش صنعتی در کشور خبر داد.
به گزارش سازمان غذا و دارو، دکتر سید حیدر محمدی، با بیان این‌که امنیت غذایی در تمامی کشورها در کنار امنیت ملی مورد اهمیت است، اظهار کرد: امنیت غذایی در دو سطح ایمنی و تأمین مطرح است و رئیس‌جمهور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای تأمین غذای کافی و سالم تأکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت نان در سبد غذایی کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ اعتبار تخصیص یافته به گندم حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که چند برابر اعتبارات سایر حوزه‌هاست و این نشان از اهتمام به این محصول دارد.
معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که میزان مصرف نان در کشور ما ۳۷ درصد بیشتر از کشورهای منطقه است، افزود: هر ایرانی به صورت میانگین ۳۰۰ گرم نان در روز مصرف می‌کند که می‌تواند بستر مناسبی برای تأمین انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین‌ها باشد.
محمدی با اشاره به افتتاح خط تولید نان کامل صنعتی(تافتون) برای اولین بار در اهواز گفت: نانی که از آرد کامل به روش بهداشتی زیر نظر مسئولان فنی مورد تأیید وزارت بهداشت تهیه می‌شود، نان سالمی است اما قطعاً نان کامل نیست، چرا که باید شاخص‌هایی از جمله آهن، کلسیم، روی، فسفر و گروه ویتامین‌های بی‌ را داشته باشد تا نان کامل محسوب شود.
رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: درحال حاضر آرد ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوس‌گیری می‌شود و کمترین سبوس‌گیری مربوط به نان سنگک است. ۳۷۰ تولیدکننده آرد در کشور داریم که ۲۵ درصد از آنها آرد کامل را تولید می‌کنند.
به گفته وی اخیراً اولین واحد تولید نان سنتی کامل به روش صنعتی افتتاح شده است و بزودی در کشور توسعه پیدا می‌کند. براساس برنامه سازمان غذا و دارو در تمامی استان‌ها حداقل یک یا دو واحد تولید آرد کامل فعالیت دارند و در صورت استقبال نانوایان، این آرد در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
وی درپایان با اشاره به اجرای غنی‌‌سازی لبنیات با ویتامین دی گفت: غنی‌سازی آرد با اسید فولیک از مدت‌ها پیش اجرایی شده و در ارتقای سلامت جامعه مؤثر بوده است. با توجه به این‌که مصرف نان جامعه هدف بزرگ‌‌تری را دارد، طرح غنی‌سازی نان با ویتامین دی در مراحل نهایی است و بزودی آغاز می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی