گزارش «ایران» درباره برخی نمایش‌هایی که این روزها اجرا دارند

گیشه پررونق تئاتر در روزهای پایانی سال

گروه فرهنگی/  با آنکه در اندک زمان باقی مانده تا اتمام سال‌جاری، اغلب‌مان سرگرم به سرانجام رساندن کارهای ناتمام هستیم اما خبرهای فرهنگی حاکی از آن است که علاقه‌‌مندان حتی در این روزها نیز دست از تئاترهایی که به روی صحنه می‌روند نکشیده و سالن‌های تئاتری همچنان مملو از حضور مشتاقان این هنر هستند. در گزارش امروز نگاهی به برخی نمایش‌هایی داریم که تا روزهای پایانی اسفندماه میزبانی مراجعه‌کنندگان را برعهده دارند.

«شاعر شهر» در تالار حافظ
«شاعر شهر» به کارگردانی نشاط میرمهدی یکی از نمایش‌هایی است که تا بیست و پنجم اسفندماه شاهد اجرای آن در تالار حافظ هستیم. از جمله آثاری که نشاط میرمهدی نمایش «شاعر شهر» را با اقتباسی از آنها ساخته می‌توان به نمایشنامه «بیرون پشت»، کاری از «ولفگانگ بورشرت» و شعر منظوم «گم‌شدن هاله» اثر شارل بودلر اشاره کرد.  این اثر نمایشی با نگاهی شاعرانه به مسائل پس از جنگ و وضعیت سربازان بازمانده از این اتفاق می‌پردازد. در خلاصه داستان نمایش «شاعر شهر» آمده: «استوار لومن بعد از شش سال جنگیدن و اسارت به خانه‌اش برمی‌گردد. او که قبل از دوران جنگ شاعر مشهور شهر بوده، به دنبال خانواده و دخترش می‌رود و سعی می‌کند برای اثبات خودش هاله شاعری‌اش را پیدا کند که...» حمیدرضا محمدی، امیرحسین طاهری، حامد ‌مهدی‌نژاد، ندا ‌قهرمانپور، آتنا ‌نیکنام، سورن ‌بیات بازیگران این اثر نمایشی هستند.
«سیاه خال» در سالن اصلی تئاتر شهر
«سیاه خال» عنوان نمایش دیگری است که تا بیست و پنجم اسفند ماه به کارگردانی محسن ‌اردشیر در سالن اصلی، مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود. در این اثر نمایشی ارتباط شخصیت اصلی با طبیعت پیرامونی‌اش واکاوی می‌شود؛ دختری که در روستا و در حاشیه جنگل زیست می‌کند و اینها مهم‌ترین نشانه‌هایی هستند که در «سیاه خال»، شمایل کلی اثر را ساخته‌اند و افزون بر اینها، ترس‌ها و گریزهایی به تصویر کشیده شده که اهالی ده از دختر و پلنگ و همچنین پیرمرد گوژپشت دارند که سبب تقابلی بین آنها می‌شود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: «این نمایش قصه واقعی و دراماتیک از دختری است که به افسانه تبدیل شد. قصه عاشق شدن و عاشق ماندن، حکایت رسیدن‌ها و نرسیدن‌ها. داستان دختری که با انتخابی عجیب برای ادامه زندگی، جهانی شد.» مه‌لقا ‌باقری، بهنام ‌شرفی، علی ‌قاجاری، سوده ‌خدری، فروزان ‌حسینی، آرزو ‌صراف ‌رضایی بازیگران نمایش «سیاه خال» هستند.

نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی در تالار مولوی
برای تماشای نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» فرصت بیشتری دارید، چراکه زمان اجرای آن تا بیست و هشتم اسفندماه عنوان شده است. این نمایش به کارگردانی دلارام موسوی و در تالار مولوی میزبانی علاقه‌مندان را برعهده دارد.«نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» داستان زندگی دو خانواده است که در اثر جنگ جهانی دوم به هم گره می‌خورد. سیما ‌غلامی، محمدعلی ‌براتی، فاطمه ‌رادمرد، علی ‌حدادی، فرزانه ‌سیری، علیرضا ‌ولی‌پور و محمد جهانشاهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«صددرصد مرده» در تئاتر هامون
نمایش «صددرصد مرده» به کارگردانی فراز ‌غلامی تا بیست و هفتم اسفندماه در سالن نمایشی تئاتر هامون به روی صحنه می‌رود. نمایشنامه این اثر براساس نوشته‌ای از «مارکس لید» نوشته شده است.
در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده: «بازیگر مردی وارد منزل یک زن فلج‌ می‌شود تا نمایشنامه‌ای را که نوشته است، بخواند.» ناهید عساکره و شاهین زارع بازیگران نمایش «صددرصد مرده» هستند.
 نمایش«نوزده، نودونه» در تالار چهارسو
نمایش«نوزده، نودونه»، کاری است که به کارگردانی ایوب آقاخانی، تا بیست و چهارم اسفندماه در تالارچهارسو اجرا دارد. این نمایش در راستای ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری که در حوزه درمان ویروس کرونا تلاش کردند تولید شده است.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: «ناصر نمیتونم تو تلفن بگم؛ فقط به دادم برس… عین یه کابوس می‌مونه.» ویدا جوان، سپند امیرسلیمانی، الهه شه‌پرست، ابوالفضل جمشیدی و میثم میرزایی بازیگرانی هستند که در نمایش«نوزده، نودونه» به ایفای نقش می‌پردازند.

«مجلس بلبشو جورکردن» در سنگلج
«مجلس بلبشو جورکردن» نه فقط طی روزهای باقی مانده از اسفند ماه، بلکه در سال آینده و تا سی و یکم فروردین ماه نیز همچنان در تماشاخانه ‌سنگلج به روی صحنه می‌رود و اجرا دارد. فرشید ‌قلی‌پور کارگردانی این نمایش را به عهده دارد و مهشاد ‌حجتی، ناهید دولت‌زاده، عاطفه رحمانپور، الهام ‌رضایی و مائده ‌عبدلی نیز به عنوان بازیگر در آن به ایفای نقش می‌پردارند.
در خلاصه داستان نمایش «مجلس بلبشو جورکردن» آمده: «ما کجا فرنگ کجا؟ ما کجا طرب کجا؟ که حالا بخوایم سر اجنبی جماعت رو گرم کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی