صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

 زنان هالیوود در دنیایی از تبعیض جنسی
سعید مستغاثی به بهانه 8 مارس، روز جهانی زن در یادداشتی با عنوان «زنان هالیوود در دنیایی از تبعیض جنسی، زن ستیزی و ناامنی» نوشته است: «در یکی از میزگردهای پس از مراسم اسکار سال 2017، با حضور چند نفر از بازیگران معروف زن در هالیوود، مجموع این بازیگران بر «وجود تبعیض جنسی، زن ستیزی، افسردگی، بی‌عفتی و تجاوز جنسی» در سینمای هالیوود تأکید داشتند. در این میزگرد هنرپیشه‌های مشهوری همچون نیکول کیدمن (برنده اسکار بهترین بازیگر مراسم 2017)، جسیکا لنگ (یکی دیگر از برندگان اسکار)، ریز ویترسپون (دیگر بازیگر اسکاری) و اپرا وینفری (زن به اصطلاح قدرتمند رسانه‌های امریکایی) حضور داشتند. در بخشی از این میزگرد که پیرامون «قدرت و رنج زنان میان فرهنگ تبعیض‌آمیز صنعت سینما» بحث شد، جسیکا لنگ گفت: «فکر نمی‌کنم تا امروز این حجم از زن‌ستیزی و تبعیض جنسیتی را دیده باشیم!» جسیکا لنگ اضافه کرد که سازنده برنامه تلویزیونی‌اش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا قرار بوده قسمتی را درباره «زن‌ستیزی، تبعیض جنسی و سن‌گرایی» بسازد اما نتوانسته چنین کاری را انجام دهد! اپرا وینفری (که 25 سال یکی از پر سر و صدا‌ترین شوهای تلویزیونی را در امریکا اجرا می‌کرد و اخیراً نیز شخصاً یک شبکه تلویزیونی تأسیس کرده) با تأیید سخن جسیکا لنگ اضافه کرد: «من فردی بودم که ارزش زیادی برای هنرپیشگی قائل بود و سال‌ها بازی بازیگران زن را می‌دیدم ولی پیشرفتی حس نمی‌کردم. می‌ترسیدم که این کار را انجام دهم و احمق به نظر برسم.» در مقابل این اعتراف وینفری و برابر شگفتی حاضران، نیکول کیدمن گفت: «من هر روز همین احساس را دارم!»» سپس ریز ویترسپون اظهار داشت: «در حقیقت ما زنده‌ایم، زنده‌هایی هستیم که در ناامنی زندگی می‌کنیم.» کریستین متز یکی دیگر از بازیگران حاضر در میزگرد با تأیید صحبت دیگران گفت: «برای من و دیگر زنانی که در زیر گریم و موی مصنوعی هستیم، این سؤال هست که چرا؟ چرا باید به‌خاطر ظاهرمان قضاوت شویم در حالی که ظاهر ما تنها جسمی است که در آن جای گرفته‌ایم و با یک جزر و مد تغییر می‌کند؟» متز ادامه داد: «من هرگز هیکل خود را از تلویزیون ندیدم چون می‌دانستم که مال من نیست.»

رکوردشکنی «تمساح خونی»
بهزاد خلج که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «مجنون» از آن خود کرد در استوری اینستاگرام خود از رکوردشکنی فیلم «تمساح خونی» در گیشه نوشته است. او که یکی از بازیگران این فیلم است از فروش حدود سه میلیاردی این فیلم در دو روز نخست اکران خبر داده است. «تمساح خونی» اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی از جمله فیلم‌های اکران نوروز است که طبق مصوبه شورای صنفی اکران پیش از موعد مقرر توانست به اکران عمومی برسد. عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و سعید آقاخانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

حضور امیر جعفری در «جنگل آسفالت»
نوید محمدزاده با انتشار ویدیویی از حضور امیر جعفری در اولین تجربه سریال‌سازی پژمان تیمورتاش خبر داده است. «جنگل آسفالت» عنوان این سریال است و پیش از این از حضور نوید محمدزاده در این سریال رونمایی شده بود. «جنگل آسفالت» به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه برای پخش در ایام نوروز در یکی از پلتفرم‌های آنلاین نمایشی آماده می‌شود.

تحسین کارگردان «دل» از «افعی تهران»
منوچهر هادی پس از انتشار قسمت اول از سریال «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم و حضور پیمان معادی به تحسین این بازیگر که نویسنده فیلمنامه سریال هم هست پرداخته است. او در بخشی از این یادداشت آورده: «حضور پررنگ و سربلند بین‌المللی او در فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و اکنون در افعی تهران بازیگر و مهم‌تر نویسنده سریال، به به آقای آرتیست و همه فن حریف تبریک به شما که پر از دانش، شعور و شخصیت هستید بدون ادعا، فقط در عمل. در قسمت اول افعی تهران شاهد معرفی خوب کاراکترها، قصه و کارگردانی پخته و سنجیده سامان مقدم که در زیرمجموعه آن بازی‌های خوب و به اندازه را می‌بینیم. مهندسی دکوپاژ، تسلط در تعریف قصه به زبان تصویر، طراحی صحنه و لباس که در هیچ نمایی از کار بیرون نمی‌زند، تدوین و تنظیم ریتم عالی و تداوم حس‌های درجه یک به ثمر نشسته که نشان از درک درست قصه و هماهنگی با اندیشه‌های کارگردان دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی