صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

آموزش و جلب مشارکت مردم برای کاهش تصادفات جاده‌ای

آرزو کیهان/  سه عامل انسان، جاده و خودرو در مثلث تصادفات جاده‌ای تأثیرگذارند. هر سال، زندگی‌های زیادی تحت تأثیر تصادفات جاده‌ای از بین می‌رود یا از هم می‌پاشد و این موضوع، نیاز فوری به استراتژی‌های جامع برای افزایش ایمنی جاده‌ها را برجسته می‌کند. چه یک راننده باتجربه باشید یا یک عابرپیاده که در خیابان‌های شلوغ حرکت می‌کند، تصادفات جاده‌ای ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. آمارها نگران‌کننده است، تعداد شگفت‌انگیزی از جراحات و تلفات ناشی از تصادفاتی رخ می‌دهد که اغلب می‌توان از آنها جلوگیری کرد. این موضوع، نیازمند تلاش جمعی برای اجرای راه‌حل‌های مؤثری است که خطرات را کاهش می‌دهد و محیط‌های جاده‌ای امن‌تری را برای همه ایجاد می‌کند.
از آموزش و اجرا گرفته تا پیشرفت‌های فناوری و مشارکت جامعه، هر راه‌حل نقشی حیاتی در پرداختن به جنبه‌های مختلف پیشگیری از حوادث بازی می‌کند. این راهبردها فقط مفاهیم نظری نیستند آنها این ظرفیت را دارند که تأثیر ملموسی بر زندگی تعداد بیشماری از کاربران جاده‌ای بگذارند.
کارشناسان در کشورهای اروپایی برای کاهش میزان تصادفات و بهبود ایمنی جاده‌ها راهکارهایی را پیشنهاد داده‌اند که در برخی کشورها با به‌کارگیری این راه‌حل‌ها میزان تصادفات جاده‌ای کاهش چشمگیری داشته است.

آموزش و راه‌اندازی پویش‌های اطلاع رسانی
مشارکت جوامع محلی، مدارس و سازمان‌ها در طرح‌های افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات، مسئولیت مشترکی در این زمینه ایجاد می‌کند. مشارکت جامعه و آموزش افراد درخصوص رفتارهای ایمن ترافیکی ازجمله رانندگی ایمن یا دوچرخه‌سواری ایمن می‌تواند ازطریق برپایی کارگاه‌ها و سمینارها یا ایجاد پویش‌های اطلاع‌رسانی صورت گیرد. مدارس می‌توانند آموزش ایمنی در جاده‌ها و مقررات راهنمایی و رانندگی را به شیوه‌ای جذاب در برنامه درسی خود ادغام کنند تا با جلب توجه دانش‌آموزان، عادات مسئولانه را از سنین نوجوانی پرورش دهند.راه‌اندازی پویش‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی جامع برای فرهنگسازی و توسعه ایمنی جاده‌ها ضروری است. این پویش‌ها باید همه کاربران جاده ازجمله رانندگان، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را جذب کنند. از طریق این پویش‌ها، افراد می‌توانند بیشتر از نقش خود در پیشگیری از حوادث و به حداقل رساندن خطرات آگاه شوند.

اجرای دقیق قوانین
اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی یک جنبه حیاتی در پیشگیری از تصادفات است. این پیام دقیق که تخلفات قابل تحمل نخواهد بود، باید روشن و واضح منتقل شود. جریمه‌های سرعت غیرمجاز، رانندگی با بی‌احتیاطی و نبستن کمربند ایمنی باید درصورت لزوم افزایش یابد و اعمال شود تا این رفتار خطرناک از بین برود و حس مسئولیت‌پذیری را بین کاربران جاده القا کند تا منجر به رفتارهای ایمن‌تر در جاده شود.

آموزش رانندگی پیشرفته
رانندگی پیشرفته، فراتر از مهارت‌های اولیه رانندگی است. این دوره‌ها توانایی رانندگان را برای پیش‌بینی و واکنش به خطرات احتمالی افزایش می‌دهد. تکنیک‌هایی مانند رانندگی تدافعی، مانور در موقعیت‌های چالش برانگیز و درک محدودیت‌های وسایل نقلیه می‌تواند خطر تصادفات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تجهیز رانندگان به این مهارت‌ها باعث می‌شود که آنها بهتر بتوانند سناریوهای ترافیکی پیچیده را هدایت کنند.

بهبود زیرساخت
سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند برای پیشگیری از حوادث بسیار مهم است. جاده‌ها باید با در نظر گرفتن ایمنی طراحی شوند و دارای ویژگی‌هایی مانند علائم مناسب، خط کشی‌های شفاف و نور مناسب باشند. گذرگاه‌های مناسب برای عابرپیاده و خطوط تعیین ‌شده دوچرخه‌‌سواری، محیط امن‌‌تری را برای کاربران آسیب‌پذیر جاده ایجاد می‌کند. زیرساخت‌ها اگر درست طراحی شوند، سردرگمی را کاهش می‌دهند، درگیری‌ها را به حداقل می‌رسانند و احتمال تصادفات ناشی از چیدمان نامناسب جاده‌ها را برطرف می‌کنند.

قوانین استفاده از تلفن همراه
برای مقابله با افزایش تصادفات ناشی از عدم تمرکز کامل رانندگان در جاده، وضع و اجرای قوانینی برای جلوگیری از حواس‌پرتی رانندگان، بویژه استفاده از تلفن همراه ضروری است. چنین قوانینی استفاده از وسایل دستی را در حین رانندگی، از جمله ارسال پیامک، تماس یا مرور ممنوع می‌کند. با تعیین جرایم سنگین‌تر برای این تخلفات و راه‌اندازی پویش‌هایی در این زمینه، رانندگان تشویق می‌شوند تا توجه خود را در جاده‌ها در اولویت قرار دهند و خطر تصادفات را کاهش دهند.

بازرسی منظم خودرو
اجباری بودن بازرسی‌های دوره‌ای وسایل نقلیه برای اطمینان از اینکه همه وسایل نقلیه در جاده از استانداردهای ایمنی برخوردارند، حیاتی است. این بازرسی‌ها اجزای حیاتی مانند ترمزها، لاستیک‌ها، چراغ‌ها و میزان آلایندگی‌ها را ارزیابی می‌کنند. با شناسایی و اصلاح خطرات احتمالی، از تصادفات ناشی از معایب مکانیکی تا حد قابل توجهی جلوگیری می‌شود.

مدیریت هوشمند ترافیک
استفاده از فناوری برای مدیریت هوشمند ترافیک یک رویکرد پیشگیرانه برای جلوگیری از تصادف ارائه می‌دهد. دوربین‌های ترافیک، حسگرها و داده‌های ترافیک در زمان واقعی می‌توانند جریان ترافیک، نقاط ازدحام و الگوهای غیرعادی را کنترل کنند. با این داده‌ها، می‌توان زمان‌بندی سیگنال‌های ترافیکی را تنظیم کرد، مسیر ترافیک را تغییر داد و با کاهش ازدحام، خطر تصادفات را کم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی