صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

مکرون با وجود مخالفت‌ها باز هم بر گسیل نیرو به جنگ شرق اروپا تأکید کرد

گام معلق ناتو در اوکراین

فائزه سادات یوسفی/ همچنان که چشم‌انداز جنگ در اوکراین در اردوگاه غربی روز به روز مخدوش‌تر از قبل می‌گردد، تلاش‌های فزاینده و مستقیم غرب نیز برای حفظ جبهه رویارویی با روسیه افزایش می‌یابد.
روز گذشته اخباری منتشر شد که نشان می‌داد برخی کشورهای اروپا تدابیر ویژه‌ای را دراین راستا اتخاذ کرده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه در نشستی با طیفی از احزاب سیاسی، سناریویی را مطرح کرد که به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به استقرار نیروهای فرانسوی در اوکراین شود. رهبران این احزاب با ابراز نگرانی گفتند که وی بیان داشته که پاریس در حمایت از اوکراین هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیست و پیشروی جبهه روسیه به سمت اودسا یا کی یف می‌تواند به مداخله نظامی این کشور منجر شود. اپوزیسیون فرانسوی نیز با انتقاد شدید از این طرح برای اعزام نیروی زمینی به اوکراین، آن را تحریک‌آمیز خواندند. مکرون پیشتر نیز در اواخر فوریه در اظهاراتی اعلام کرده بود که رهبران غربی در نشست پاریس درباره امکان اعزام نیروهای خود به اوکراین گفت‌و‌گو کردند. پیش از این نیز وزیر دفاع امریکا هشدار داده بود که اگر اوکراین سقوط کند، احتمال رویارویی ناتو با روسیه وجود خواهد داشت.
پنهان شدن اروپا در لفظ
با وجود آن‌که این سخنان از رویکرد جدید فرانسه و متحدان آن در اعزام نیرو به اوکراین و تمایل ناتو برای ورود به جنگ با روسیه را خبر می‌دهد، اما همچنان اروپا برای اجتناب از افزایش تنش با مسکو و دور شدن از تبعات جنگی در سطوح هسته‌ای از صراحت لهجه ابا می‌کند. مکرون هفته گذشته با امتناع از رد اعزام نیروهای زمینی غربی به اوکراین از اظهارات مشابه خود مبنی بر ورود مستقیم به جنگ عقب‌نشینی کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا نیز روز جمعه اعلام کرد که ارتش ایالات متحده به هیچ وجه در درگیری نظامی در اوکراین دخالت نخواهد کرد.
 روز گذشته اداره اطلاعات نظامی اوکراین به جذب مزدور از 50 کشور جهان اعتراف کرد که در میان آنها، کهنه سربازان نیروهای عملیات ویژه و سایر واحدهای نظامی از ایالات متحده امریکا، بریتانیا، استرالیا، دانمارک و سایر کشورهای اروپا، آسیا، آفریقا و امریکای جنوبی نیز دیده می‌شود. براساس این گزارش، نیروهای نظامی خارجی، در دفاع از شهر کی‌یف، و همچنین در نبردها در مناطق خارکف، خرسون، نیکولایف و زاپاروژیه شرکت دارند.
پیش از این نیز مسکو با اشاره به فایل صوتی افشا شده از نشست افسران آلمانی در مورد نحوه چگونگی حمله به پل کریمه، آن را مصداق حمله به خاک روسیه دانست.

اوکراین در پی راه‌حل مصالحه
سفر روز گذشته ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به ترکیه و پیش از آن به عربستان نشان از تلاش‌های کی‌یف برای دستیابی به راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ در فشار فقدان حمایت‌های لازم غرب و امریکا دارد. عربستان و ترکیه پیش از این در قالب مذاکراتی در چهارچوب طرح صلح کی‌یف و همچنین بازگشت اسرا و افراد در تبعید به‌عنوان میانجی، میزبان زلنسکی بوده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی