صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

جشنواره‌ها افقی روشن برای هنرمندان جوان

ارسلان کامکار دبیر اولین جشنواره ملی عودنوازی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این دوره از جشنواره اظهار داشت:«حضور و اجرای بسیار خوب شرکت‌کنندگان فراتراز انتظار ما بود. اجراهایی در سطح کیفی بسیار بالا و اعجاب‌انگیز، اما با این تفاسیر تمام تلاش ما این بود داوری‌ها بدون غرض انجام بگیرد.
این نوازنده عود در ادامه افزود: «عود یک ساز اصیل ایرانی است و شاید بهتر بود سال‌ها قبل چنین جشنواره‌هایی برگزار می‌شد و به معرفی این سازها می‌پرداختند. البته برگزاری این جشنواره را هم به فال نیک می‌گیریم و آغازی برای این اتفاقات خوب می‌دانیم. البته نه فقط برای ساز عود، بلکه باید به دیگر سازها هم توجه و پرداخته شود و حتی جنبه‌های دیگر موسیقی چون آهنگسازی و پژوهش.البته پرداختن به این موضوع مهم، نیازمند حمایت و همت مسئولان فرهنگی است و البته در کنار آن حمایت‌های بخش خصوصی. بر این اساس، امید داریم در دیگر سازها و بخش‌های دیگر این حرکت دیده شود و برگزاری چنین جشنواره‌هایی تداوم داشته باشد.
 ارسلان کامکار به کشف استعداد‌های موسیقی اشاره کرد و گفت:« برگزاری چنین جشنواره‌هایی در معرفی استعدادهای موسیقی کشورمان بویژه هنرمندان جوانی که در روستاها و شهرهای دور ساکن هستند، بسیار تأثیرگذار است و این موقعیت می‌تواند به دیده شدن این جوانان کمک بسیاری داشته باشد.» این آهنگساز می‌گوید: «اغلب شاگردان من از بی‌انگیزگی سخن می‌گویند چرا که این همه سال تلاش کردند اما دیده نمی‌شوند و هیچ افقی برای آنها نیست. نه جذب ارکستری می‌گردند و نه در فضاهای دیگر دیده می‌شوند بنابراین برگزاری چنین اتفاقاتی می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای بیشتر و بهتر دیده شدن این جوانان هنرمند.
 این آهنگساز درباره پتانسیل این جشنواره در عرصه بین‌المللی اظهار کرد:«جشنواره ملی عودنوازی این قابلیت و پتانسیل را دارد که در عرصه بین‌المللی برگزار شود و این اتفاق برای نوازندگان جوان ما هم اتفاق خوبی خواهد بود به این دلیل که با شیوه نوازندگی دیگر هنرمندان این عرصه در بخش بین‌الملل آشنا می‌شوند و این توانمندی در آنها وجود دارد که با نوازندگان خارجی مقابله کنند.»
جستجو
آرشیو تاریخی