صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۷

توزیع مستقیم کالاهای اساسی ۲ برابر می‌شود

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دولت برنامه مهار تورم در شب عید و آستانه ماه مبارک رمضان را در ماه‌های اخیر آغاز کرده است و به طور ویژه ۱۳ مسئولیت را برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته است.
دولت با ورود به نیمه دوم سال بویژه ماه‌های پایانی و در پیش‌رو قرار گرفتن ایام مناسبتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیش‌بینی التهابات تورمی ناشی از اثرات فصلی تقاضای کالاها و خدمات (افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل سرد، افزایش قیمت پوشاک زمستانی، نوسانات احتمالی قیمت کالاهای اساسی، خودرو و خدمات حمل و نقل در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و...)، اثرات افزایش تقاضای ارز به دلیل تعطیلات عید نوروز و شکل‌گیری انتظارات تورمی و...  برنامه‌ریزی به منظور مدیریت بازار بویژه تأمین بموقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها را هم در سطح استانی و هم سطح ملی در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داد.
در این راستا، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که ضمن تهیه برنامه‌های عملیاتی اجرایی و پیشگیرانه برای کنترل تورم برای ماه‌های باقی مانده سال اقداماتی برای دستگاه‌های ذی‌ربط به تفکیک از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد که عملیاتی شدن آنها نیز پیگیری می‌شود.
این اقدامات شامل:
- کنترل قیمت میوه‌ها و محصولات کشاورزی در فصول سرد سال و ضرورت ذخیره‌سازی و توزیع بموقع و مناسب آنها
- ذخیره‌سازی و تأمین بموقع خوراک دام (خاصه کنجاله و سویا) به منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولات دامی
- راه‌اندازی سکوهای توزیع اقلام اساسی گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با هدف تقویت جریان عرضه و توزیع مناسب
- کنترل قیمت، تولید مناسب و تأمین بموقع گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بازار
- کنترل قیمت محصولات لبنی
- کنترل قیمت خودرو، لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه نظیر روغن موتور، لاستیک و پیگیری افزایش عرضه این محصولات
- افزایش تنوع و تکثر جغرافیایی برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال
- کنترل قیمت اقلام دارویی و لوازم طبی
- ذخیره‌سازی مناسب اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی بخصوص داروها و تجهیزات مستلزم فصل سرما
- کنترل قیمت محصولات رستورانی
- کنترل قیمت خدمات حمل‌ونقل در استان بویژه در ایام پایانی سال و تعطیلات پیش رو
- کنترل اجاره‌بها با ابزارهایی مانند شناسایی و معرفی خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی، تقویت انگیزه‌های اجاره‌دهی و ساماندهی مشاوران املاک
- کنترل قیمت پوشاک و کفش مصرفی فصل پاییز و زمستان و افزایش عرضه این محصولات بویژه در شب عید سال نو
با اجرای این طرح، در سال‌جاری ظرفیت و تعداد نمایشگاه‌های توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و در ماه مبارک رمضان به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی