صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

ایران محموله نفتی
۵۰ میلیون دلاری امریکا را توقیف کرد
خبر اول اینکه، در پی تحریم‌های کشور‌های غربی و به طور ویژه امریکا که منجر به جلوگیری از فروش دارو‌های مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آنها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه امریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران انجام دادند. بر همین اساس، با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران دستور توقیف محموله نفتی امریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف و متعاقباً دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد. ارزش این محموله نفتی بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.
 

ادعاهای واهی و تکراری کویت و امارات
خبر دیگر اینکه، کویت و امارات در بیانیه مشترکی ادعاهای بی‌اساسی درمورد میدان گازی آرش و جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح کردند. در بخشی از این بیانیه ادعا شده است که میدان گازی الدره (آرش) به طور کامل در مناطق دریایی کویت قرار دارد و مالکیت منابع طبیعی این منطقه از جمله میدان الدره (آرش) تنها برای کویت و عربستان است. در ادامه این بیانیه ادعا شده است براساس قوانین بین‌المللی و توافقات انجام شده این میدان گازی به‌طور کامل حق مشترک عربستان و کویت است و اظهارات طرف‌های دیگر را مبنی بر اینکه در این میدان گازی حق دارند رد می‌کنیم. در بخش دیگری از این بیانیه مشترک ادعا شده است که جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی به طور کامل اماراتی هستند و ایران آنها را اشغال کرده و موضع ما در این خصوص ثابت است.
 

زیاده‌طلبی اروپا
در برابر ایران
دست آخر اینکه، کشورهای اتحادیه اروپا هم‌زمان با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ادعایی، خواستار اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران شد و بدون اشاره به عدم‌اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی کشورهای غربی بعد از خروج یک‌جانبه ایالات‌متحده از برجام ادعا کرد که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود انجام نداده است. بیانیه ادعایی اتحادیه اروپا همچنین گزارشات متوالی آژانس درباره شتاب فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نگران‌‌کننده خواند و همچنین مدعی شد که راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در رابطه با برجام در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای اقدامات شفاف‌سازی برجام و پروتکل الحاقی به‌طور جدی تحت‌تأثیر قرار گرفته است. غنی‌سازی 60 درصدی ایران و درخواست برای دسترسی به داده‌های ثبت‌شده به آژانس و همچنین ازسرگیری اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از دیگر محورهای بیانیه اتحادیه اروپا بود. هم‌زمان با بیانیه اتحادیه اروپا، نماینده امریکا در آژانس هم در تکمیل ادعاهای ضد‌ایرانی مدعی شده است که امروز هیچ کشور دیگری اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند تولید نمی‌کند و اقدامات ایران در تضاد با رفتار دیگر کشور‌های غیرهسته‌ای عضو معاهده ان‌پی‌تی است. موضع‌گیری جدید اعضای غربی آژانس در روند ضدیت با جمهوری اسلامی در حالی مطرح شده است که به نظر می‌رسد کشورهای غربی اهمیتی قائل نشده‌اند تا به دلایل قرار گرفتن توافق هسته‌ای در سراشیبی اجرا اشاره داشته باشند؛ امری که در پی آن خروج یک‌جانبه امریکا و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و ناکامی اروپا در اجرای اقدامات موازنه‌ای باعث شد تا جمهوری اسلامی دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند و با متوقف کردن بخش زیادی از تعهدات برجامی‌اش از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، به پیشرفت صنعت هسته‌ای‌اش شتاب ببخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی