صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

دستاورد

ترمز عوامل تورم زا در دولت سیزدهم کشیده شد
دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ با یک برنامه منسجم، هماهنگ و متمرکز مواجهه با ابرچالش تورم را کلید زد، این سازکارها و اقدامات از جلوگیری مصوبات و تصمیمات تورم‌زا تا مهار موتورهای تورم‌زا را شامل می‌شود.
به گزارش وزارت اقتصاد، عملکرد دولت سیزدهم در مهار تورم یکی از مهم‌ترین سنجه‌های رضایت عمومی است و طبیعی است اقتصادی که بیش از ۵ سال تورم متوسط ۴۰ درصد را گذرانده‌، فشار غیرقابل انکاری را بر معیشت مردم تحمیل کرده است؛ اما آیا دولت سیزدهم به این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی چه برای مردم و چه فعالان اقتصادی بی‌توجه بوده است؟
در این پرونده به اقدامات دولت در مواجهه با ابرچالش تورم در اقتصاد ایران می‌پردازیم. بعد از مرور وضعیت تغییرات شاخص تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در گزارش پیشین، به سازکارهای دولت برای مهار تورم در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم. در سال ۱۴۰۱ سازکارهایی برای مهار تورم طراحی شد و متعاقب آن اقداماتی نیز انجام شده که اهم این سازکارها و اقدامات را می‌توان در یک دسته‌بندی به شرحی که در ادامه می‌آید، توضیح داد.
تداوم پیگیری اقدامات دستگاه‌ها مطابق با بسته کنترل تورم مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ و برگزاری جلسات مستمر و هفتگی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای پیگیری پیاده‌سازی سیاست‌های اتخاذ شده از جمله اقداماتی است که در این خصوص با جدیت از سوی دولت دنبال شده است.
 
از پیشگیری رویه‌های تورم‌زا تا کنترل عاجل تورم مقاطع خاص
ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی رفع ناترازی‌ها مشتمل بر ناترازی بودجه، ناترازی نظام بانکی، ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و ناترازی انرژی با هدف کمک به حل ناترازی‌های کلان کشور و استفاده از آثار آن در مدیریت تورم، تدوین و ابلاغ اقدامات عاجل کنترل تورم برای ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ به تفکیک دستگاه‌های اجرایی شب عید و ماه مبارک رمضان و پیگیری مستمر بر آنها با رویکرد مراقبت و نظارت بر بازار و تدوین و ابلاغ بسته‌های سیاستی مدیریت بازار ارز با همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط از سازکارهای دولت در مواجهه با تورم در سال ۱۴۰۱ بود.
 
مدیریت انتظارات تورمی
دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود مهار تورم را به عنوان اولویت جدی خود مطرح و مورد پیگیری قرار داده است. در این زمینه مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات در حوزه‌های مختلف برای شناسایی و کنترل عوامل مؤثر بر تورم تدوین و مورد پیگیری و اقدام قرار گرفته است.
بدین منظور موضوعاتی نظیر کنترل رشد نقدینگی، تلاش برای برقراری توازن بودجه دولت و کاهش کسری بودجه با مدیریت همزمان درآمدها و هزینه‌ها اصلاح نظام بانکی و کاهش ترازی بانک‌ها، مدیریت انتظارات تورمی و تقویت تولید و عرضه کالاها و خدمات در کشور به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد تورم ناشی از فشار تقاضا، تورم ناشی از فشار هزینه و تورم ناشی از انتظارات تورمی مورد توجه و اهتمام دولت قرار داشته است.
اما مهم‌ترین اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱ برای مهار تورم را می‌توان بر اساس موضوعات و عوامل مؤثر بر تورم هم دسته‌بندی کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی