«ایران» سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به الجزایر را بررسی کرد

تداوم استراتژی توسعه مناسبات با کشورهای مستقل

سفر دو روزه رئیس‌جمهور به الجزایر که با دو موضوع و دو هدف مجزا انجام شد، با موفقیت و البته دستاوردهایی چند همراه بود. نخستین برنامه سفر آیت‌الله رئیسی در الجزایر، حضور در هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز بود. برنامه روز دوم هم دیدار و ملاقات رسمی دوجانبه با رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های این کشور بود. می‌توان گفت: این سفر فشرده آیت‌الله رئیسی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که بیشترین دستاوردها را به دنبال داشته باشد؛ دستاوردهایی مانند تبیین ظرفیت‌های گازی ایران برای جهان، رایزنی و گسترش مناسبات با سران کشورها و در نهایت، امضای چندین سند همکاری با کشور الجزایر. امضای این اسناد در این سفر، با کشوری که موقعیت ممتازی میان کشورهای آفریقایی دارد، نشان‌دهنده حرکت دولت سیزدهم در مسیر گسترش مناسبات با کشورهای این قاره است. کشورهایی که عملاً با دریافت نشانه‌های تحرک و توجه جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر به قاره آفریقا، بر تمایل آنان نسبت به گسترش مناسبات و تبادلات اقتصادی و سیاسی نیز افزوده شده است.
افزایش رفت و آمدهای دوجانبه مقامات ایرانی و آفریقایی مؤید این واقعیت است.
آیت‌الله رئیسی در نخستین روز این سفر، با شرکت در هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز هم از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در پنج ماه حمله مداوم به مردم بی‌پناه غزه گفت و هم ظرفیت‌های ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه را تشریح کرد. نکته مهم دیگر، دیدارهای دوجانبه رئیس‌جمهور در حاشیه این نشست بود؛ دیدارهایی با امیر قطر و رؤسای جمهور تونس، بولیوی، موزامبیک و عراق. انجام این دیدارها، به نوبه خود نشان‌دهنده توجه سران این کشورها نسبت به ایران و استفاده از این فرصت برای افزایش رایزنی‌ها است. در روز دوم، برای آغاز دیدارهای دوجانبه و رسمی، رئیس‌جمهور الجزایر در کاخ ریاست جمهوری این کشور از آیت‌الله رئیسی به صورت رسمی استقبال کرد. پس از نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، 6 سند همکاری میان ایران و الجزایر در زمینه‌های نفت و گاز، علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، ورزشی، گردشگری و همکاری‌های رسانه‌ای امضا شد.
تا اینجای کار، امضای این اسناد همکاری، بویژه با کشوری که سابقه‌ای طولانی و تاریخی در مبارزه با استعمار فرانسه دارد و رنج‌های استعمار را به خوبی لمس کرده است، نویددهنده گسترش و تقویت جبهه کشورهای مستقل در مقابل قدرت‌های استکباری است. هرچند نفس برگزاری اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، بدون حضور قدرت‌های بیگانه و غربی، نشان می‌دهد که کشورهای مستقل می‌توانستند بدون اتکا به قدرت‌ها، راه همکاری و توسعه مبادلات را در پیش بگیرند. سفر آیت‌الله رئیسی به الجزایر، چه هنگام شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز و چه دیدار دوجانبه و رسمی از الجزایر، بیش از هر چیز، مؤید این واقعیت است که کشورهای مستقل می‌توانند با تشریک مساعی و نزدیکی بیش از پیش به یکدیگر، کنشگری مستقل خود را در عرصه جهانی دنبال کنند.
این درحالی است که گسترش مناسبات با کشورهای جهان و نیز سیاست همسایگی، یکی از راهبردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی بوده است. اکنون به نظر می‌رسد با سفر رئیس‌جمهور به الجزایر، ایران گام دیگری برای حضور مؤثرتر در قاره آفریقا برداشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی