صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

نرخ بیکاری در کرمان به پایین‌ترین رقم 8 سال اخیر رسید

رتبه چهارم کرمان در امنیت سرمایه‌گذاری

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

 
در دولت سیزدهم در حوزه بازار کار یک تقسیم کار ملی انجام شد و روند ایجاد اشتغال در اغلب استان‌های کشورافزایشی است. بر همین اساس، نرخ بیکاری برای اولین بار در ۴۰ سال اخیر به کانال ۷ درصد رسیده است. این آمار در برخی استان‌ها تا 6 درصد نیز کاهش یافته است. در این میان، کرمان هم کاهش ۴ درصد بیکاری را تجربه کرده و نرخ بیکاری در این استان به ۷.۴ درصد رسیده است، رقمی که به گفته مسئولان اقتصادی این استان در 8 سال گذشته در بهترین وضعیت قرار دارد.

کرمان در بهترین اشتغال
طی 8 سال گذشته
«محمدمهدی فداکار»، استاندار کرمان با اشاره به اینکه تنوع شاخص‌های اشتغال استان نشان‌دهنده بهبود فضای کسب و کار در سال‌های اخیر بوده، اظهار داشت: با حمایت‌های دولت و پیگیری‌های انجام شده مسئولان استانی در حال حاضر شاخص اشتغال کرمان در بهترین وضعیت خود طی 8 سال گذشته قرار دارد.
وی با اشاره به آمار بالای بیکاری بانوان استان تصریح کرد: بخشی از این آمار طبیعی است چون کرمان استانی معدنی بوده و نیروی کار و امکان اشتغال بیشتری برای آقایان وجود دارد. البته در سال‌های اخیر تلاش شده در حوزه اشتغال بانوان به سمت حوزه‌های خلاق مانند گردشگری و فعالیت‌های غیرمعدنی حرکت کنیم.
فداکار با بیان اینکه رتبه کسب و کار استان از عدد 31 در تابستان سال گذشته، امسال به ۱۲ رسیده است، گفت: برای تحقق این امر همه دستگاه و نهادهای ذیربط پای کار آمدند و برای بهبود این فضا قانع شدند. البته همچنان شاخص‌های اثرگذاری در فضای کسب و کار به آن جایگاهی که توقع داریم، نرسیده از این‌رو تأکید دارم تا دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده و در این زمینه اگر از سوی دستگاهی کم کاری مشاهده شود، قطعاً اسامی نهادهای کم کار را به‌عنوان ترک فعل اعلام می‌کنیم.
رتبه چهارم امنیت سرمایه‌گذاری
بالاترین مقام اجرایی استان با اعلام اینکه کرمان رتبه چهارم کشوری را در امنیت سرمایه‌گذاری به دست آورده است، گفت: سخت‌ترین جوابی که باید به مردم بدهیم در حوزه اشتغال است و همه تلاشمان را باید به کار بگیریم تا اشتغال جوانان به سامان برسد.
وی با تأکید بر اینکه در بحث آمار اشتغال ناقص جزو سه استان برتر کشور هستیم، ادامه داد: بخش بزرگی از بهبود رتبه کسب و کار در استان به خاطر نگاه مثبت سرمایه‌گذاران است. در حال حاضر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری رشد چشمگیری داشته و در بسیاری از شاخص‌ها از استان‌های همجوار بهتر هستیم.
استاندار کرمان تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل استان بیشتر از افراد دیگر است با رایزنی‌های انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای در تلاشیم با برگزاری دوره‌های آموزشی، این افراد را که بعضاً بدیهیات فنی را هم نمی‌دانند، تقویت کنیم.

ارتقای ۱۹ پله‌ای فضای کسب و کار
«سیدمهدی طبیب زاده» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی به یک ظرفیت بی‌بدیل در استان تبدیل شده، گفت: اصلاح اصول حکمرانی و بهبود فضای کسب و کار سبب شده در یک سال گذشته رتبه فضای کسب و کار استان ۱۹ پله ارتقا یابد.
 وی با اشاره به اینکه 88.2 درصد سهم اشتغال در این استان مربوط به بخش خصوصی است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته بخش خصوصی زمینه‌ساز رشد اشتغال بوده لذا انتظار می‌رود به همین نسبت مسئولان با این بخش همکاری داشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان بهبود فضای کسب و کار را لازمه رشد اقتصادی دانست و افزود: با توجه به وجود منابع معدنی غنی در کرمان، می‌توان گفت اقتصاد ما تک محصول است و اشتغال این استان تا حد زیادی وابسته به معدن است. در این شرایط مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر زنجیره ارزش کامل نشود، با پایان منابع آبی و کشاورزی و معادن، سرانجام استان مشخص نخواهد بود. لذا باید کسب و کارها را به سمتی ببریم که متکی بر محصولات دانش‌بنیان شوند.

نرخ بیکاری زنان کرمانی بالاتر از متوسط کشوری
 طبیب‌زاده با اشاره به اینکه نرخ رشد بیکاری زنان کرمانی از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: نرخ بیکاری بانوان در استان ۲۶.۶ درصد و کشور ۱۵.۸ است اما نرخ بیکاری مردان ۵.۵ و در کشور ۷.۷ درصد است که نسبت به آمار کشور خیلی پایین‌تر است، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به اشتغال زنان در استان کرمان داشته باشیم.
وی افزود: در تابستان امسال نرخ بیکاری زنان ۲۴.۹ درصد و مردان ۴.۴ درصد بوده و تقریباً نرخ بیکاری در آقایان به نرخ طبیعی رسیده است و اگر بخواهیم نرخ متوسط بیکاری بانوان را کاهش بدهیم، دستگاه‌ها باید در ارائه تسهیلات تبصره ۱۸ به این مورد توجه کنند.
 طبیب‌زاده ادامه داد: رتبه استان کرمان در بحث اشتغال ناقص و کسانی که کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند و خواهان کار هستند، در کشور سوم است که نشان دهنده اشتغال مطلوب و پایدار در این استان است.
این مقام مسئول با اشاره به پایش فضای محیط کسب و کار افزود: در حال حاضر فضای کسب و کار استان شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است. از این‌رو از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم بعد از بازدید از این ظرفیت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در این استان تصمیم بگیرند. البته مسئولان نیز باید در فرایندهای ارائه خدمت در دستگاه‌های اداری و اخذ مجوزها بیشتر با سرمایه‌گذاران همکاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی به حامل‌های انرژی و ابهام، شفاف نبودن آمار و اطلاعات و رویه‌های سختگیرانه اداره کار و بیمه‌های تأمین اجتماعی از علت‌های کاهش رتبه فضای کسب و کار در استان کرمان بوده و اگر این مشکلات برطرف نشود، دوباره به جایگاه قبل باز خواهیم گشت.
پایش روزانه وضعیت کسب و کار
«صادق سلطانی‌نژاد»، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان نیز اجرای برخی رویه‌های سختگیرانه در پرداخت مالیات، تأمین اجتماعی، شناسایی واحدهای تولیدی مشکل‌دار و... را از مهم‌ترین اقدامات برای دستیابی به این رتبه عنوان کرد.
وی با اشاره به درآمدهای مالیاتی و مشکلات واحدهای تولیدی به‌عنوان یکی از چالش‌های کسب و کار، اظهار داشت: کاهش نرخ مالیاتی واحدهای تولیدی از ۲۵ به ۱۸ درصد و استمرار این روند کاهشی، بخشودگی بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال جرایم مالیاتی مؤدیان و استمرار آن تا پایان سال‌جاری و استفاده از حداکثر اختیارات مالیاتی کشور در استان نیز انجام شده است.
سلطانی‌نژاد همچنین به برگزاری نشست‌های مستمر با فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون با هدف پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی اشاره و تصریح کرد: شناسایی واحدهای تولیدی شرکت شهرک‌های صنعتی از دیگر اقداماتی است که در همین راستا ۹ واحد تولیدی شناسایی شده و مشکلات آنها با بخش مالیاتی در حال پیگیری است.
وی با تأکید بر لزوم رصد و پایش روزانه وضعیت کسب و کار استان خاطرنشان کرد: اگر تأمین مالی مجوزها انجام نشود یا متولیان امر مشکلات واحدهای تولیدی را حل نکنند، رتبه کسب و کار استان مجدد پایین می‌رود.

بسته‌های سرمایه‌گذاری متنوع
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان از صدور ۳۸ هزار و ۸۶۰ مجوز کسب و کار توسط درگاه ملی مجوزها خبر داد و با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۷۰۰ درخواست هم در نوبت بررسی است، افزود: پروانه‌های کسب نکته مهمی است که همه واحدهای صنفی و دارندگان پروانه کسب باید نسبت به دریافت مجوز الکترونیکی اقدام کنند.
وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی در استان به ارائه گزارشی مربوط به ۱۰ ماهه امسال پرداخت و توضیح داد: ۶ طرح به مبلغ ۵۱ میلیون و ۲۵۵ هزار دلار مصوب شد که شامل تولید روغن موتور و روغن صنعتی منطقه اقتصادی سیرجان است و باعث می‌شود فناوری جدید وارد استان شده و نهادینه شود.
سلطانی‌نژاد تولید فروکروم در بافت، کنسانتره مس در شهربابک، کنسانتره کرومیت در سیرجان، تولید دارو در کرمان و کنسانتره مس در جیرفت را از دیگر طرح‌های مصوب برای سرمایه‌گذاری خارجی عنوان و بیان کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری خوبی در گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی، شهری و... آماده شده و در زمینه معادن هم که کمتر به آن توجه شده از جمله در اسفندقه  سه بسته سرمایه‌گذاری و نیز برای معادن سنگ‌های ساختمانی جنوب کرمان و... در نظر گرفته شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی