صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

ایرنا

 حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط اقلیمی و تنوع زیستی ایران در جهان و انتخاب شعار «پیوند مردم و سیاره: کشف ابتکارات دیجیتال در حفاظت از حیات وحش» برای روز جهانی حیات وحش ۲۰۲۴ گفت: گونه‌های بی‌نظیر ایران را دست در دست هم از پرتگاه انقراض رهایی بخشیم. ایران جزو دو نقطه داغ تنوع زیستی ایرانو-آناتولی و قفقازی از ۳۶ نقطه داغ جهانی است. بیش از 8 هزار گونه گیاهی، ۲ هزار گونه مهره‌دار و ۲۵ هزار گونه بی‌مهره در ایران زیست می‌کنند. سازمان حفاظت محیط زیست که نقش مهمی در حفاظت از حیات وحش دارد، اقداماتی در جهت بهره‌گیری از نوآوری‌های دیجیتال در حفاظت از حیات وحش انجام داده است. نوآوری در حفاظت از حیات وحش به چند گروه قابل تقسیم‌بندی است. نوآوری در حوزه فرهنگسازی و آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی، در حوزه حراست و صیانت از طبیعت و اراضی و در حوزه مقابله با تهدیدات مانند آتش‌سوزی، خشکسالی و... قابل استفاده است.
 

صدا و سیما

 محمود مرادی‌نراقی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: 7 اثر طبیعی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند و بزودی شماره‌های ثبتی آنها ابلاغ می‌شود. ۳ اصله درخت گردو، ۲ اصله درخت چنار و یک اصله درخت سپیدار کهنسال دره شاه‌چنار شهرستان تفرش و در نزدیکی روستای دلارام با قدمتی بین ۲۵۰ تا ۴۸۰ سال در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید. رویشگاه لاله‌های واژگون روستای دهنو شهرستان خمین با وسعت ۶۰ هکتار نیز در فهرست مذکور ثبت شد.

 

ایسنا

   فراخوان سومین دوره جشنواره ملی صنایع دستی «غبار» منتشر شد. این رویداد پنج روزه از ۲۹ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۴۰۳ با محورهای نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، بازارچه صنایع‌دستی و نمایشگاه آثار در دو بخش دانشجویی از 13 دانشگاه سراسر کشور و هنرمندان آزاد برگزار خواهد شد. هر شرکت‌کننده می‌تواند تا پنج اثر خود را در این نمایشگاه شرکت دهد. متقاضیان عکس با‌کیفیت آثار خود را همراه شناسنامه مجزا (نام اثر، ابعاد، تکنیک، مواد اولیه، نام و اطلاعات هنرمند) تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ به پست الکترونیکی دبیرخانه این جشنواره GhobarFestival@gmail.com ارسال کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی