صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اخبــار

مخالفت شین بت با طرح بن گویر
برای مسجدالاقصی
امیر فرشباف/ به دنبال تصویب طرح اعمال محدودیت برای ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی طی ماه رمضان، مقامات ارشد شاباک و ارتش صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار دادند. به گزارش «میدل ایست مانیتور» به نقل از آناتولی، ارتش اسرائیل و سرویس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، هشدار دادند که محدودیت‌های ورود مسلمانان به مسجد الاقصی در بخش شرقی قدس اشغالی در طول ماه رمضان به تنش‌ها دامن خواهد زد.
بنا به این گزارش، رادیو ارتش اسرائیل مدعی شد: «ارتش و شین بت می‌خواهند دوباره این موضوع را با نخست‌وزیر مطرح کنند تا موضع او را تغییر دهند. هفته گذشته، نتانیاهو طرح ایتامار بن گویر، وزیر راستگرای امنیت داخلی خود را برای محدود کردن ورود مسلمانان به مسجدالاقصی در ماه رمضان، تصویب کرد که قرار است از هفته آینده اجرا شود.»
به گزارش «رادیو ارتش اسرائیل»، آژانس‌های امنیتی، ارزیابی تهدیدات و احتمال وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری را به نتانیاهو ارائه خواهند کرد. در این گزارش آمده است شاباک (شین بت) با اشاره به شرایط نوار غزه و مرز لبنان هشدار داده که اگر این روند ادامه پیدا کند، بعید است، اسرائیل بتواند در بحبوحه جنگ غزه و استقرار نیروها در همه مناطق، نبرد را متوقف کند.
پیش‌تر نیز آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نسبت به نزدیک شدن وضعیت امنیتی کرانه باختری به آستانه انفجار، به مقامات کابینه هشدار داده بود، با این حال، کابینه راستگرای رژیم همچنان اصرار دارد تا محدودیت‌های امنیتی بیشتری بر ساکنان این منطقه اعمال کند. گفتنی است در بخشی از گزارش «رادیو ارتش اسرائیل» آمده است که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قرار است دو نشست امنیتی با حضور رئیس ستاد ارتش و رئیس شین بت درباره چالش‌های امنیتی بیت المقدس در ماه رمضان در مقر فرماندهی مرکزی ارتش برگزار کند. گالانت پیش از این نشست مدعی شده است: «هدف اصلی حماس، سوء‌استفاده از ماه رمضان با تمرکز روی بیت المقدس است تا این ماه را به مرحله دوم طوفان الاقصی تبدیل کند. این هدف اصلی حماس است که توسط ایران و حزب‌الله تقویت می‌شود.»

شکاف در هیأت حاکمه امریکا
بر سر حمله به یمن
تعدادی از نمایندگان کنگره امریکا راهبرد بایدن برای حمله به یمن را نقض قانون اساسی این کشور دانستند. به گزارش واشنگتن‌پست، اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه عقیده دارند بایدن باید برای اقدام نظامی علیه یمن مجوز کنگره را اخذ می‌کرد. کریس مورفی و تیم کین دو سناتور کنگره در نامه‌ای به کاخ سفید به بایدن هشدار دادند که برای کشاندن ایالات‌متحده به دره جنگ در خاورمیانه، به تأیید کنگره نیاز دارد.
آنها عقیده دارند، اقدام نظامی علیه یمن که چندین هفته وقت صرف تصمیم‌گیری برای آن شد، مصداق «وضع اضطراری امنیت ملی» که به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد قانون کنگره را دور بزند، محسوب نمی‌شود.
با این حال مقامات کاخ سفید می‌گویند، مطمئن هستند، این اقدام که پس از مشورت با وزارت دادگستری صورت گرفته، با قوانین داخلی و بین‌المللی مطابقت دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی