صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

داستان تابلو «مرگ روباه» چه بود؟
حسن روح‌الامین در صفحه اینستاگرامش با انتشار تصویری از یک روباه که اثری از این هنرمند است با عنوان تابلوی «مرگ روباه» در شرح آن نوشته: «زمستان سال نود و پنج بعد از اینکه رونمایی از تابلو «عرش بر زمین افتاد» با استقبال ویژه مخاطبان به انجام رسید، به سفر کربلا رفتم ولی قبل از سفر فردی که آتلیه رو از او اجاره کرده بودم من رو جواب کرد.ولی از اون اجازه گرفتم تا کل اسباب و اثاثیه رو روی پشت بام خانه‌اش زیر یک پلاستیک بزرگ نگه دارم تا از سفر برگردم. بعد از برگشت از سفر حدود یک ماه بدون آتلیه بودم اما دوست و استاد عزیزم محمد خیاطی من رو به آتلیه اش دعوت کرد و اتاقی رو در اختیار من گذاشت تا از سرما برفک نزنم. سه ماه بعد وقتی سرانجام تابلو «عرش بر زمین افتاد» به فروش رسید، بعد از دادن بدهی‌ها تنها چیزی که از اون مبلغ اضافه اومد ۱۰ میلیون تومن بود که تونستم با اون پول پیش کارگاه جدید رو که ته بن‌بست غربی زیر پل روشندلان بود بدم. تابلو «مرگ روباه» در اون روزهای تلخ و سرد ساخته شد و مدت کوتاهی روی دیوار اون کارگاه جدید نصب بود، تا یک روز صبح که به کارگاه اومدم، دیدم دزد قفل در رو شکسته و مقداری از وسایل آتلیه از جمله این تابلو رو به سرقت برده است.این بود داستان به وجود آمدن تابلوی «مرگ روباه».

هزار باده ناخورده
سهراب پورناظری ویدیویی از اجرای خود به اشتراک گذاشته و در توضیح آن آورده: «مجموعه «هزار باده ناخورده (۱)» این بداهه‌نوازی «تنبور معاصر» گردشی‌ است در مقام‌های ساروخانی و سحری و فرود به اصفهان که بهار سال گذشته در دانشگاه «یو سی ال ای» شهر لس‌آنجلس اجرا شد. تکنیک‌های مورد استفاده در این اثر مجموعه ابداعاتی‌ است که دستاورد سال‌های آموختن، نوازندگی و تجربه است.در این اجرا از هنر نوازندگان برجسته‌کوبه‌ای پژمان حدادی و شهاب پارنج بهره‌مند بودم که در پست‌های آینده قسمت‌های همنوازی را نیز به حضورتان تقدیم خواهم کرد.»

گرامیداشت سی‌سالگی میراث مکتوب اکبر ایرانی
 مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، در استوری جدید خود تصویری از پوستر آیین گرامیداشت سی سال تلاش مؤسسه میراث مکتوب را منتشر کرده است.این مراسم چهارشنبه هفته آینده، ساعت 16 الی 19 و به میزبانی تالار پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری برگزار می‌شود. این مؤسسه به قصد حمایت از کوشش‌های محققان و مصححان و احیا و انتشار مهم‌ترین آثار مکتوب فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی تأسیس شده است. مجموعه داستانی از ناهید طباطبایی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی که در استوری تازه‌اش، مطلبی را درباره یکی از کتاب‌های خود بازنشر کرده است.
این کتاب که «ستاره سینما» نام دارد، شامل یک داستان بلند به نام همایون(جامه دران) و داستان‌های از یاد رفته بر باد رفته، جدول کلمات متقاطع، مراسم ختم آقای...، دوچرخه دکتر، شهر چرخ و فلک‌ها و کبوترهای سفید است. فیلم جامه دران به کارگردانی حمیدرضا قطبی از این داستان مورد اقتباس قرار گرفت و فیلمنامه آن نیز در یکی از دوره‌های برپایی جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جایزه شده است.

تصویر ده‌نمکی از پشت صحنه سریال «رستگاری»
 مسعود ده‌نمکی، نویسنده و کارگردان سینما در تازه‌ترین پست خود تصویری از پشت صحنه سریال تازه‌اش را منتشر کرده است. این مجموعه تلویزیونی که قرار شده از شبکه دو و در ماه مبارک رمضان پخش شود، رستگاری نام دارد.رستگاری، سریالی ماورایی است که داستان آن درباره دو برادر کارخانه‌دار است که دچار چالش‌هایی می‌شوند. این سریال قرار است از زاویه‌ای تازه به مبحث عالم برزخ و در قالب یک قصه شنیدنی و پر از گره بپردازد.

نمایشگاه هنرمندان بوشهری
 احمد آرام، نویسنده ادبیات داستانی و مدرس تئاتر در صفحه خود، پوستر برگزاری نمایشگاه «شناشیر» را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است. این نمایشگاه که از هشتم اسفندماه افتتاح شده، امروز آخرین روز برپایی‌اش را پشت سر می‌گذارد. سرامیک دست ساز، اکسسوری چوبی دست‌ساز و ظروف بتنی ازجمله آثار هنرمندان بوشهری هستند که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند. برای کسب اطلاع از محل برگزاری این نمایشگاه می‌توانید سری به صفحه احمد آرام بزنید.این نویسنده در استوری دیگری انتشار کتاب «نمایشنامه حراج کابل» را اطلاع‌رسانی کرده است. این نمایشنامه نوشته‌ای از «سیلویا خوری» و با ترجمه جهانشیر یاراحمدی است که به همراه یک مقاله، با مروری بر فعالیت‌های تئاتری مهاجران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی