نخست وزیر عراق در دیدار پژوهشگران، مدیران مراکز مطالعاتی و نخبگان ایرانی:

نقش ایران در حمایت از عراق و جنگ با داعش فراموش نمی‌شود

جمعی از نخبگان، تحلیلگران و مدیران مراکز مطالعاتی ایران در امور عراق و منطقه با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق دیدار کردند. در این نشست که در دفتر نخست‌وزیری عراق برگزار شد، جمعی از تحلیلگران و پژوهشگران امور عراق و منطقه به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پرسش‌های خود درباره مهم‌ترین تحولات عراق و رویدادهای آن در ارتباط با منطقه و ایران پرداختند.
نخست‌وزیر عراق در آغاز این جلسه با تأکید بر لزوم تقویت و ادامه ارتباط با نخبگان رسانه‌ای و مراکز تحقیقاتی گفت که این ابتکار برای نخستین بار انجام می‌شود و این گونه دیدارها بر تصمیم سازان دو طرف تأثیر خواهد گذاشت.
السودانی با بیان اینکه برخی جریان‌ها برای وارونه نشان دادن واقعیت‌ها تلاش می‌کنند که متأسفانه در برخى موضوعات موفق شدند و طرح‌هایی نیز وجود دارد که هدف آن تخریب روابط دو کشور است، تأکید کرد: اشتراکات بین دو کشور بویژه روابط اجتماعی بسیار زیاد است و بین دو کشور منافع اقتصادی زیادی وجود دارد که باعث می‌شود دو طرف در یک جبهه قرار گیرند و این همان چیزی است که باعث می‌شود طرف دیگر ما را مورد هدف قرار دهد.
وی با یادآوری اینکه جمهورى اسلامى همواره از فرایند سیاسی در عراق قبل و بعد از سال ۲۰۰۳ حمایت کرده است، افزود: شهر بغداد بعد از ٢٠٠٣ روزانه شاهد بین ۲۲ تا ۲۷ خودرو بمب‌گذاری بود و جمهورى اسلامى ایران در چنین شرایطی حمایت وسیع خود را از نظام سیاسى عراق پیوسته ادامه داده است.
نخست‌وزیر عراق، با بیان اینکه تصویر دو شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بزرگ‌ترین تصویری است که بیانگر روابط بین دو کشور است، افزود: برخی برای تخریب روابط دو کشور تلاش می‌کنند که البته این تلاش‌ها به شکست انجامید.
وی در ادامه افزود: نباید نقش ایران را در حمایت از عراق و جنگ با داعش تروریسم فراموش کنیم. السودانی سپس روش گفت‌و‌گو و ارتباط را بهترین راه‌حل چالش‌ها و مشکلات دانست و افزود: مشکل اصلی اینجا بود که در دولت‌های پیشین هماهنگى هاى امنیتى بین تهران و اقلیم کردستان بود که به دور از دولت مرکزى در بغداد بود و موفق به حل مشکلات و چالش هاى امنیتى نشده بود.
نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه مشکلات امنیتی در مرزها به دلیل وجود گروه هاى مسلح ایجاد شده بود و به دلیل اینکه دولت مرکزى عراق در این بخش نفوذ نداشت و شاهد استقرار پادگان‌ها بودیم و یکی از اشتباهات کمیته مشترک بین ایران و اقلیم کردستان این بود که دولت مرکزى عراق به عنوان یک بخش مهم در کمیته مشترک کنار گذاشته شد، گفت: دولت فعلى پس از رسیدن به قدرت وارد این پرونده شد و به همین دلیل توانست به تعهدات خود در چهارچوب توافقنامه امنیتى جامه عمل بپوشاند که در همین زمینه مبلغ 6 میلیون دلار به منظور تأمین امنیت مرزى و ایجاد پست هاى بازرسى و انتظامی در منطقه مشترک بین دو کشور اختصاص داد.
وی با اشاره به پرداخت بخش مهمی از بدهی‌های عراق بابت واردات گاز از ایران به رغم همه موانع، گفت: تلاش هاى مشترک بانک مرکزى عراق و بانک مرکزی ایران و عمان براى حل مشکل انتقال باقیمانده بدهى ایران و تلاش‌هاى مشترک چندجانبه با هماهنگى وزارت خزانه دارى امریکا در جهت حل و فصل این موضوع ادامه دارد. وی در عین حال افزود: با اینکه کارشکنى هاى امریکای‌ها ادامه دارد ولی دولت عراق موفق شد کانال انتقال بدهى هاى ایران را هموار سازد.
جستجو
آرشیو تاریخی