در دومین نشست سلسله نشست‌های بین‌المللی موسیقی مقاومت مطرح شد

موسیقی، مقاومت را جهانی می‌کند


در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های بین‌المللی موسیقی مقاومت، دومین نشست با موضوعِ «موسیقی مقاومت و الزامات آن» با حضور تعدادی از اساتید، پژوهشگران و موزیسین‌های داخلی و خارجی از کشورهای حوزه مقاومت اسلامی و شمال آفریقا و استادان برخط از کشورهای عراق، لبنان، فلسطین و تونس، با برنامه‌ریزی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست پیشنهادی مبنی بر تشکیل ارکستری مشترک بین هنرمندان کشورهای حوزه مقاومت ارائه شد.
محمود واعظی، رئیس دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران دراین نشست اظهار داشت: زیباترین واژه‌ای که می‌تواند مقاومت را جهانی کند، موسیقی است. موسیقی مقاومت برای همه افراد و ملل معنادار است. موسیقی محوری‌ترین عنصرهر فرهنگ است. موسیقی درغم، شادی، تنهایی و در جمع جای دارد. واژه مقاومت با قرارگرفتن موسیقی در کنار آن، به آن تقدس می‌دهد و موجب جهانی شدن آن می‌شود. برای توسعه اصل مقاومت در جهان بیش از همه، ما نیازمند موسیقی هستیم. موسیقی می‌تواند لحظه‌لحظه خونی که شهدای ما پای درخت اسلام ریختند را پاسداشت کند.
مصطفی یوسف الداوی میهمان این نشست از کشور فلسطین هم درباره بحث موسیقی مقاومت گفت: غربی‌ها از همه سکوهای موسیقی برای اهداف خود بهره می‌برند. موسیقی می‌تواند مقاومت را به جهان معرفی کند و این نکته‌ای است که ما باید به آن بپردازیم.
او ضمن قدردانی از دولت و ملت ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از ملت مظلوم فلسطین حمایت بسیاری کرده‌اند، اظهار داشت: قوم فارس چهارصد سال است که از فلسطین حمایت می‌کند.
احمد الهمدانی استاد دانشگاه، آهنگساز و خواننده لبنانی هم در این نشست اظهار داشت: نقش موسیقی درانقلاب اسلامی بسیار مهم بود. به نظرم بسیار مهم است که به موسیقی مقاومت بپردازیم. سرودهای جهادی آثاری مهم در دوران جنگ هستند که در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در جنگ‌ها داشته‌اند. دیگر کسی بر اثرگذاری این سرودها شک ندارد. تنوع روش‌هایی که وجود دارد موجب توجه ویژه‌تری به موسیقی شده است. اولین مرحله این است که بتوانیم کلمات خوبی انتخاب و بعد زیبایی موسیقی را هم به آن اضافه کنیم. به یاری همدیگر می‌توانیم اهداف‌مان را محقق کنیم. ما مخالف آثار هنری هستیم که بدون فکر و بی‌هدف تولید می‌شوند.
لزوم همکاری کشورهای حوزه مقاومت برای تولید آثار موسیقی
عباس المقدم آهنگساز، نوازنده و از خوانندگان محبوب کشور تونس هم که از میهمانان برخطِ این مراسم بود، گفت: مقاومت به‌شدت نیاز دارد که به موسیقی توجه بیشتری داشته باشد. موسیقی یکی از راه‌هایی است که بتوانیم با مردمان جهان ارتباط خوبی برقرار کنیم.
او یکی از راه‌های انتقال بین فرهنگی را استفاده‌ و بهره‌مندی از اشعار دیگر کشورها برای آهنگسازی ذکر کرد و گفت: شعرهای شاعران ایرانی و دیگر شعرای عرب را به ما منتقل کنید تا آهنگ‌هایی روی این شعرها بسازیم تا برقرارکننده ارتباطی فرهنگی بین ما و شما باشد. قول می‌دهم که از این شعرها و سرودها و آهنگ‌های مناسب با وجاهت آن شعر ساخته شود.
اسماعیل الحکاک ،شاعر حماسی و ترانه‌سرای عراقی از دیگر میهمانان برخط این برنامه گفت: کلمات و لحن‌های درستی باید برای ساخت آثار حماسی استفاده کنیم؛ چرا که گاهی موسیقی بسیار کارگشا و تأثیرگذار است. کشورهای حوزه مقاومت به‌خوبی می‌دانند که باید در عرصه موسیقی تلاش و کار بیشتری انجام شود. به نظرم برای رسیدن به نتایج بهتر، باید همکاری بیشتری میان ما انجام شود تا تولیداتی مشترک در عرصه مقاومت داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی