صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نه - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نه - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

ملوان - استقلال؛ امروز ساعت 17:15

دوئل جذاب در «سن‌سیروس»

حامد جیرودی
خبرنگار

آنهایی که به دنبال تماشای فوتبالی جذاب و تماشاگرپسند هستند، به خوبی می‌دانند که  فوتبال مطلوب خود را می‌توانند در بازی ملوان و  استقلال ببینند. دیداری در ادامه هفته هفدهم لیگ برتر که از ساعت ۱۷:۱۵ امروز در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی آغاز می‌شود و علی‌اصغر مؤمنی به همراه کمک‌هایش فرهاد فرهادپور و دانیال باشنده قضاوت آن را برعهده دارند. قوهای سپید در حالی پا به استادیوم خانگی‌شان که آن را «سن‌سیروس» صدا می‌کنند، می‌گذارند که یکی از بهترین نمایش‌های خود در ادوار حضورشان در لیگ برتر را تا به اینجای کار به اجرا گذاشته‌اند. شاگردان مهدی تارتار که در نیم فصل اول توانستند ملوان را به عنوان یک تیم موفق مطرح کنند، در بازی مقابل چهار تیم مدعی فقط به استقلال باختند و اصلاً دوست ندارند این شکست در نیم فصل دوم برایشان تکرار شود. ملوان در نخستین بازی خود پس از تعطیلات لیگ برتر، ذوب‌آهن را در اصفهان 1-0 شکست داد تا در جدول ۲۷ امتیازی شود و نشان دهد با تغییراتی که داشته چهره خطرناک‌تری در ادامه فصل است و می‌خواهد به روند رو به رشد خود ادامه دهد.
در سمت مقابل، استقلال هم با اینکه هنوز چالش‌های بیرون زمین خود را برطرف نکرده اما در مستطیل سبز، خوب عمل کرده و توانسته صدرنشین بازی‌ها باشد. شاگردان جواد نکونام در بازی قبل خود برابر صنعت‌نفت هم 1-0 پیروز شدند تا با ۳۵ امتیاز جایگاه خود را در رده نخست جدول مستحکم‌تر کنند. استقلال در این بازی آرش رضاوند هافبک خود را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد اما مهدی مهدی‌پور که در بازی قبل آبی‌ها با شوت زیبای خود تک گل سه امتیازی استقلال را به ثمر رساند، چهار اخطاره است و مشکلی برای حضور در بازی با ملوان ندارد.
در سمت مقابل، ملوان می‌تواند در این مسابقه از میلاد سرلک و محمد عمری در ترکیب خود استفاده کند. دو بازیکن سابق پرسپولیس که برای گذراندن خدمت سربازی به انزلی رفته‌اند و باید دید تارتار از سربازان پرسپولیسی خود برابر استقلال رونمایی خواهد کرد یا نه اما آنچه مشخص است این است که ملوان با نفرات جدیدی که به جمع خود اضافه کرده، امیدوار است بتواند به روند خوب خود در نیم فصل دوم هم ادامه دهد و مقابل استقلال هم به موفقیت برسد. البته تارتار در ۲۱ تقابلی که با استقلال داشته، تنها دو بار برنده بوده و ۱۵ مرتبه شکست خورده است. این سرمربی برابر نکونام هم ناکام بوده و در ۹ تقابلی که با تیم‌های تحت هدایت سرمربی آبی‌ها داشته به یک برد رسیده و سه مرتبه باخته و باید دید این بار او برابر استقلال چه نتیجه‌ای کسب می‌کند. ملوان و استقلال که نخستین بار 29 تیر ماه 1352 با هم مسابقه دادند و حالا بیش از 50 سال است رقیب هم به شمار می‌روند، تاکنون در 62 بازی در لیگ‌های تخت جمشید، قدس، آزادگان، برتر و همچنین در جام حذفی و جام شهدا (دوستانه) به مصاف هم رفته‌اند که 28 برد برای آبی پوشان، 10 برد برای قوهای سپید به دست آمده و 24 بازی با تساوی به پایان رسیده است. در مجموع این دیدارها، 142 گل زده شده که 93 گل سهم استقلال و 49 گل سهم ملوان بوده است. آنها در لیگ برتر 31 بازی داشته‌اند که حاصل آن 16 برد برای استقلال و پنج برد برای ملوان و 10 تساوی بوده است. آخرین بازی دو تیم، بازی رفت‌شان در این فصل بود که با گل‌محمدحسین مرادمند 1-0 به سود آبی‌ها در آزادی به پایان رسید.
این در حالی است که از آخرین پیروزی ملوان برابر استقلال حدود 10 سال می‌گذرد و بندرنشینان آخرین بار در لیگ سیزدهم توانستند با هدایت دراگان اسکوچیچ با نتیجه ۴-۲ استقلال تحت هدایت امیر قلعه‌نویی را در انزلی شکست دهند و حالا باید دید این طلسم پابرجا می‌ماند و استقلال دست پر به تهران بر می‌گردد یا ملوان ترمز این تیم را می‌کشد.

جستجو
آرشیو تاریخی