روایتی از نماهنگ برای شهید سلیمانی

سوز غم «سردارُم»

فاطمه کاظمی
نویسنده

در سایه آفتابی شهر ایذه در دیاری پر از فرهنگ و هنر، نماهنگ «سردارُم» به بهانه بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی با همراهی جوانان مستعد و عاشق هنر و ادب، شور و نشاطی خاص خلق کرد.
 این نماهنگ، در قالب یک اجرای زنده، در برنامه عصر جدید به اجرا در آمد. ‌هادی احمدی، در این برنامه با حرکتی هنرمندانه در آغاز برنامه با شعر زیبایی از «سیروس بداغی»، شاعری از شهرستان ایذه که از همشهریان آقا‌هادی بود، این چنین با صدای غم‌سوزش شروع کرد.
«شیر زرد من، حاج قاسمُ/سردار بی‌باک شب و روز جنگ می‌کند/به عشق این خاک دشمن‌های کافر را/زمین گیر کرده است مثل برادرش/علی مردان/مثل شیر می‌جنگد»
 شعری که انتخاب شده ، شعری است که با موسیقی و محتوا، پیوندی زیبا ایجاد کرده بود. از یک‌سو به یاد شهدای والا‌مقامی که در راه حفظ اعتلای مردم و آزادی کشور به شهادت رسیدند و از سوی دیگر به یاد سردار علیمردان‌خان بختیاری، الگویی از شهامت و بزرگواری می‌پردازد.
در نماهنگ سردارُم، نقش هنر و ادب به‌عنوان نیرویی انکارناپذیر در ایجاد ارتباطات عمیق و پایدار درون جامعه، به‌خوبی مشهود بود.
نماهنگ سردارُم، نمادی از همزیستی میان روح و هنر است. این هماهنگی نشان می‌دهد که هنر و هنرمندان، با قدرت، خلاقیت و متأثر از نیازهای روحی جامعه، توانایی خلق آثاری را دارند که در دل افراد قرار می‌گیرد و آنها را به هم پیوند می‌دهد.
«نماهنگ سردارُم» نشان داد که در میان همه چالش‌ها و مشکلات، هنر می‌تواند راهی برای ارتباط و اتحاد ایجاد کند و جامعه را به سمت پیشرفت هدایت نماید.
در این میان گفت‌وگویی با کارگردان این اثر داشتیم. تا از ایده و هدف تولید این اثر هنری فاخر به ما بگوید.
مشارکت پرشور جوانان بختیاری
مجتبی مهدی‌پور، کارگردان نماهنگ سردارُم گفت: با توجه به اینکه سردار سلیمانی یک نسب لر هم داشت و ایشان هم با دستخط خودشان نوشته بودند که «با افتخار من نسب لر دارم» بین سردار سلیمانی و سردار علیمردان‌خان بختیاری یک ارتباط وجود دارد و بالآخره این ایده بعد از اجرا در صحنه عصر جدید مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت و بخصوص در مناطق بختیاری واکنش‌های بسیار مثبتی داشت.
بعد از آن اجرا، نماهنگ سردارُم را در قالب یک نماهنگ اختصاصی از زبان جمع کثیری از جوانان و نوجوانان قوم بختیاری در لباس و پوشش اصیل این قوم به نمایش گذاشتیم. سعی کردیم در این کار با یک زاویه نگاه جدید و متفاوت‌تر اعتقادات راسخ و ارادت این قوم به ارزش‌ها و سرداران دفاع از کیان اسلامی را به نمایش بگذاریم.
مهدی‌پور در خصوص شروع این ایده گفت: ایده این کار در‌واقع در شعر و ملودی کار مشخص است که همان ادامه مسیر سردار شهید علیمردان‌خان بختیاری از سرداران شهید مشروطه و مسیری که سردار سلیمانی در ادامه آن شهید شد و آن هم راهی نیست جز مسیر احیای امر اهل بیت و احیای معارف دین و ارزش‌های الهی که جان‌دادن در این مسیر همان جان‌دادن در مسیر حق و حقیقتی است که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در این راه جانشان را فدا کردند.
وی اضافه کرد: طبیعتاً آنهایی که این مسیر را دنبال می‌کنند و در این مسیر جان‌فشانی می‌کنند چه آنهایی که پایه و اساس این مسیر را تشکیل دادند و چه آنهایی که رهرو این مسیر هستند همه برای ما ارزشمندند.
به گفته مهدی‌پور نماهنگ سردارُم از اینجا شروع شد که تصمیم گرفتیم این پیغام زیبایی که آقای احمدی در برنامه عصر جدید به مخاطب منتقل کرده بودند، در قالب یک سرود عرضه شود به صورتی که جوانان و نوجوانان مختلف قوم بختیاری یک سرود را زمزمه کنند و این پیغام یک پیغام همگانی از جانب آینده‌داران این قوم و این مملکت خطاب به مخاطبان داخلی و خارجی باشد که اعتقاد راسخ و حقیقی این قوم، ادامه دادن مسیر این سرداران بزرگوار است.
 وی تصریح کرد: ایده اولیه این کار را با مدیریت حوزه هنری استان خوزستان مطرح کردم، ایشان با توجه ویژه و استقبال بسیار خوب پذیرفتند که این کار را حمایت و پشتیبانی کنند و با حمایت مشترک حوزه هنری و اداره کل ارشاد استان خوزستان این نماهنگ مراحل تولیدی را طی کرد. فارغ از مباحث  و حمایت‌های مالی از لحاظ میدانی هم بچه‌های مسجدی و جوانان و نوجوانان شهرستان ایذه چه آنهایی که روبه‌روی دوربین قرار گرفتند و چه بخشی از عوامل که پشت صحنه، ما را حمایت کردند قطعاً در تولید این اثر نقش جدی و مؤثری داشتند.
به گفته این کارگردان، مهم‌ترین عاملی که باعث شد این نماهنگ تولید شود، (در طول چند سال اخیر بالای ۲۰ نماهنگ را کارگردانی و تولید نموده‌ام) و با توجه به هجمه‌های رسانه‌ای که  در اذهان عمومی و تصویرسازی‌های غلطی که دشمن از مردم غیور، ولایتمدار، مؤمن، متدین و با اصل و نسب قوم بختیاری ایجاد کرده بود باعث شد اهمیت این کار دوچندان گردد.
 این محتوا به مخاطب این نکته را یادآوری می‌کند که بختیاری حقیقی و بختیاری واقعی این جوانان و آینده‌سازانی هستند که با‌افتخار مسیر سرداران شهیدشان را ادامه خواهند داد.
وی در خصوص تجربیات تولید این نماهنگ و پیامی که به مخاطب انتقال می‌دهد، متذکر شد: از جدی‌ترین و به‌ یاد‌‌ماندنی‌ترین تجربیاتی که ما در تولید این نماهنگ داشتیم همراهی و غیرت و شور و نشاطی بود که این بچه‌ها در مراحل تولید داشتند این همه شور و اشتیاق برای ما بسیار جذاب بود و با وجود اینکه گاهی عوامل بزرگسال خسته می‌شدند لیکن جوان‌ها، نوجوانان و کودکانی که همراه ما بودند با انگیزه مضاعف زیر آفتاب و در هوای نامطلوب ما را همراهی و ساعت‌ها سر پا ایستادند و مقاومت کردند و گویا حضورشان در این نماهنگ میدان مبارزه آنها بود؛ برای اثبات اعتقادات‌شان و برای معرفی خودشان به مخاطبان و دیگر اقشار مختلف جامعه، تا حقیقت این قومیت را از زبان آینده‌سازان این قوم بهتر بشناسند و بدانند که جوانان باصفای این منطقه و این قومیت همیشه پای آرمان‌هایشان در سخت‌ترین شرایط ایستاده‌اند.
پیام ما، پایبندی به ارزش‌ها
این کارگردان معتقد است پایه و اساس نماهنگ سردارُم این پیام را به مخاطب می‌رساند که سردار سلیمانی همچون دیگر شهیدان این خطه به ارزش‌ها پایبند بود.موضوعات بسیار متعدد دیگری نیز وجود دارد، به‌خصوص در حوزه‌های اجتماعی که متأسفانه بخش‌های مختلفی از مبانی اصیل این قوم تحت‌الشعاع تبلیغات سوء دشمن قرار گرفته است و در نظر داریم با موضوع پوشش و حجاب در قوم بختیاری کارهایی را تولید کنیم.
وی در خصوص انتخاب ‌هادی احمدی نیز تصریح کرد: هادی احمدی به‌عنوان یک جوان مستعد در برنامه عصر جدید حضور داشت و با شناختی که من از هشت سالگی از ایشان دارم این قید پایبندی به ارزش‌ها در تولیدات و آثارش موج می‌زد. این موضوع باعث شد که باافتخار برای حمایت از این هنر اصیل گام بردارم و در آینده کارهای بهتر و قوی‌تری از ایشان خواهیم دید.
 مهدی‌پور مراحل تولید این اثر را این‌طور عنوان کرد که آهنگ‌سازی کار، توسط علی‌هاشمی و تصویربرداری و تدوین اثر را مسیح بیگدلی انجام داده است. این نماهنگ در سه نقطه با حضور ۱۲۰ نفر از جوانان و نوجوانانی که با لباس بختیاری بودند  تصویر برداری شد.
نخستین تصویر‌برداری این نماهنگ در تپه شهدای گمنام شهرستان ایذه، دومین تصویر‌برداری در «اشکفت سلمان» که به عنوان یک مکان معنوی، باستانی و تاریخی در شهرستان ایذه می‌باشد انجام شد و مکان سوم تصویر‌برداری در منطقه گردشگری تفریحی «آرپناه شهرستان لالی» ضبط شده که نمای سیاه چادرهای محلی متعلق به آن منطقه است.

جستجو
آرشیو تاریخی