پرواز از دراگائو به جوزپه مه‌آتزا

مید این بوشهر در پیکولومینی

امیر اسدی
روزنامه نگار


ماجرای مهدی طارمی در سالی که گذشت، پر بود از اخبار ضد و نقیض و البته درخشش‌های بی‌شمار. ستاره بوشهری در لیگ پرتغال و بخصوص 6 ماه ابتدایی سال یکی از بهترین مهاجمان بود. تأثیرگذاری او به حدی بود که خیلی‌ها لیگ پرتغال را برای او کوچک دانسته و اعتقاد داشتند باید به لیگ معتبرتری کوچ کند. وقتی فصل 2023-2022 تمام شد، تابستان داغ نقل و انتقالات فرا رسید. آنجا بود که باشگاه‌هایی بزرگ برای شکار مهدی اقدام کردند. از منچستریونایتد و آرسنال بگیرید و به اینتر و میلان برسید. یک سال از قرارداد طارمی با پورتو باقی مانده بود و همین بهانه‌ای شد تا باشگاه پرتغالی به فکر درآمدزایی از انتقال ستاره ایرانی خود باشد.
درآمدزایی در اروپا، برخلاف فوتبال ایران یک عرف است. باشگاه‌ها بازیکنان جوان و گاهاً باتجربه و آسیایی و آفریقایی را جذب می‌کنند تا آنها را به شکوفایی برسانند و سپس با مبالغی بالا به باشگاه‌های بزرگ بفروشند. اتفاقی که بارها نمونه‌هایش را در فوتبال اروپا دیده‌ایم. پورتو هم از این قاعده مستثنی نبود. آنها که یک باشگاه مشهور در این بخش محسوب می‌شوند، برای طارمی هم چنین برنامه‌ای در سر داشتند. مدیران پورتو به دلیل باقی ماندن یک سال از قرارداد طارمی، برای فروش او مبلغی هنگفت و 20 میلیون یورویی را تعیین کردند که البته باشگاهی حاضر نشد آن را پرداخت کند.
میلان از معدود باشگاه‌هایی بود که با پورتو پای میز مذاکره نشست اما نتیجه‌ای جز انتقال طارمی به سن‌سیرو رقم خورد. میلان قصد داشت مبلغی در حدود 10 میلیون یورو هزینه کند اما پورتو در نهایت رضایت نداد. همچنین ماجرای مدیر برنامه طارمی هم پیش آمد و میلان به همین دلیل ترجیح داد از خیر جذب ستاره خط حمله پورتو بگذرد و به گزینه‌های دیگر خود فکر کند. طارمی هم با توجه به قراردادی که با پورتو داشت در این تیم ماند تا هم در لیگ پرتغال بازی کند و هم عصای دست سرجیو کونسیسائو در لیگ قهرمانان اروپا باشد.  
طارمی در لیگ پرتغال و برخلاف سال‌های قبل توفیق آنچنانی به دست نیاورد. در لیگ قهرمانان اروپا اما مهدی همچنان یک بازیکن کلیدی بود که توانست با درخشش خود نقشی عمده در صعود پورتو به مرحله حذفی ایفا کند. با این حال وقتی جام ملت‌های آسیا آغاز شد، سرمربی پورتو مجبور شد بر خلاف میل باطنی خود تیمش را بدون طارمی به مصاف رقبا بفرستد. همزمان با آغاز جام ملت‌های آسیا، طارمی به 6 ماه پایانی قراردادش با پورتو رسید. بر اساس قوانین نقل و انتقالات فوتبال اروپا، یک بازیکن حرفه‌ای در 6 ماه پایانی قرارداد خود می‌تواند با باشگاه‌های دیگر مذاکره کند و حتی به توافق رسمی هم برسد.
این اتفاق برای طارمی رخ داد. او با مدیران اینتر مذاکره کرد و وقتی جام ملت‌های آسیا به پایان رسید، توافق او با روسونری نیز شکل رسمی به خود گرفت. حالا و در شرایطی که مهدی تا تابستان بازیکن پورتو است، می‌توانیم اینترمیلان را به عنوان تیم بعدی او معرفی کنیم. اینتر از باشگاه‌های قدیمی و پرافتخار فوتبال ایتالیا محسوب می‌شود که عناوین بسیاری را در سری آ و همچنین لیگ‌های اروپایی به دست آورده است. نام ستاره‌های بزرگی در تاریخ اینتر جاودانه شده و به یادگار مانده که از جمله آنها می‌توان به جوزپه مه‌آتزا، خاویر زانتی، آلتوبلی، رونالدو، جوزپه برگومی، ساندرو ماتزولا، والتر زنگا و... اشاره کرد.
اینتر 19 بار در سری آ قهرمان شده و 3 بار هم لیگ قهرمانان اروپا –جام باشگاه‌های اروپای سابق– را فتح کرده. خط حمله این تیم در مقطع کنونی یکی از بهترین خطوط آتش فوتبال اروپا است. خط آتشی متشکل از لائوتارو مارتینز، مارکوس تورام، الکسیس سانچز و مارکو آرناتوویچ. قرار است طارمی جانشین الکسیس سانچز شود. مهاجم کهنه‌کار اهل شیلی که به روزهای پایانی فوتبال خود نزدیک شده است. طارمی که اهل بوشهر است و ساخت تیم‌های قدیمی ایرانجوان و شاهین، از تابستان به خیابان پیکولومینی کوچ می‌کند تا دوران بازی‌اش برای اینتر آغاز شود.
انتظار این است که طارمی در 32 سالگی بتواند بازیکن مهمی برای اینتر باشد. با توجه به حضور همزمان لائوتارو مارتینز و مارکوس تورام، بعید است بازی از ابتدا به ستاره بوشهری برسد اما مهدی نشان داده که توانایی رقم زدن هر اتفاقی را دارد. او اولین بوشهری تاریخ سری آ است و قطعاً برنامه‌های بسیاری دارد تا هواداران روسونری را روی سکوهای ورزشگاه جوزپه مه‌آتزا شاد کند. اتفاقی که باید تا تابستان منتظرش بنشینیم و بعد منتظر درخشش طارمی باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی