دومینوی جذاب نیمکت‌های بزرگ در راه است

طوفانی که کلوپ و ژاوی به راه انداختند

گزارش
فرخ حسابی
روزنامه نگار

سال 1402 در اوج رقابت‌های پنج لیگ برتر فوتبال اروپا، اتفاقی افتاد که در همه سال‌های گذشته بی‌نظیر یا کم سابقه بود.
یورگن کلوپ، سرمربی موفق لیورپول ناگهان و به طور شوکه کننده‌ای اعلام کرد که این فصل، آخرین فصل حضور او در آنفیلد خواهد بود و دیگر قصد ندارد به کار خود در این تیم ادامه دهد. او در شرایطی این حرف را زد که تیمش در صدر جدول لیگ برتر قرار داشت و نمایش‌های دلپذیری تا اینجای فصل از خود به نمایش گذاشته است.
محبوبیت کلوپ هم از سال 2015 که به لیورپول پیوسته، نزد هواداران این تیم نه تنها ذره‌ای کم نشده بلکه روز به روز در حال افزایش است اما او گفت به دلیل خستگی دیگر نمی‌تواند ادامه دهد و ترجیح می‌دهد مدتی دور از فوتبال باشد.

لطف ژاوی به بارسا
از سوی دیگر، ژاوی هرناندس سرمربی بارسلونا هم در اوج رقابت‌های لالیگا اعلام کرد که فصل آینده در بارسا نخواهد بود و قطعاً از این تیم جدا می‌شود. او ابراز خستگی نکرد اما روند نوسانی نتیجه‌گیری تیمش و دور شدن از قهرمانی لالیگا باعث شد ژاوی تصمیم بگیرد دست مدیران باشگاه را برای انتخاب یک مربی جدید و ایجاد تغییر در باشگاه بارسلونا باز بگذارد. ژاوی با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و با اینکه همچنان بابت اسطوره بودن در بارسا محبوبیت زیادی دارد اما در زمینه مربیگری به نقطه‌ای رسید که هواداران بارسا هم از شنیدن خبر جدایی‌اش چندان ناراحت نشدند.

بایرن مونیخ، غول سوم
اما سونامی جدایی مربیان تیم‌های بزرگ اروپا همینجا به پایان نرسید. بایرن مونیخ در پی کسب نتایج ضعیف با توماس توخل و زیاد شدن فاصله این تیم با بایر لورکوزن صدرنشین بوندس‌لیگا تصمیم به اعلام قطع همکاری با توخل در پایان فصل گرفت. مدیران بایرن به این نتیجه رسیدند که بعد از 11 فصل قهرمانی متوالی در بوندس‌لیگا این فصل باید با این عنوان خداحافظی کنند و هرچند هنوز چیزی قطعی نشده اما با توافق با توخل به او اعلام کردند که پروژه آنها با این مربی جلو نخواهد رفت.
حالا سه باشگاه بزرگ اروپا برای تابستان بدون مربی خواهند بود. به این فهرست می‌توانید چلسی را هم اضافه کنید که احتمالاً با مائوریسیو پوچتینو ادامه نخواهد داد و به دنبال یک مربی دیگر است. از طرف دیگر تیم ملی آلمان هم با یولیان ناگلزمن تا پایان جام ملت‌های اروپا قرارداد بسته و در صورتی که با این مربی به موفقیت نرسد، ژرمن‌ها هم به دنبال یک مربی بزرگ خواهند بود. البته که احتمال تغییر در کادر فنی منچستریونایتد و میلان و حتی شاید تیم ملی آمریکا نیز وجود دارد.

این دومینو ادامه دارد
قرارداد گرت ساوت گیت با تیم ملی انگلیس نه در تابستان بلکه در دسامبر 2024 به پایان می‌رسد اما انگلیسی‌ها قصد دارند زودتر تکلیف سرمربی جدید خود را معرفی کنند و شاید این تابستان اتحادیه فوتبال انگلیس هم وارد بازار جذب مربی بزرگ در فوتبال اروپا شود.
دیدیه دشان هم در تیم ملی فرانسه سیزدهمین سال خود را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد که حکومت او در جمع خروس‌ها نیز بالاخره به پایان برسد.
دومینوی تغییر مربیان اما همچنان ادامه دارد و به این تیم‌ها باید نیوکاسل ثروتمند را اضافه کنیم که مالکان سعودی آن از اینکه تیم‌شان با ادی هاو در میانه جدول لیگ برتر انگلیس باشد و هیچ جامی نبرد اصلاً راضی نیستند. به سراغ ایتالیا هم اگر برویم می‌بینیم که رم با دانیله دروسی تا ماه ژوئن قرارداد بسته و ناپولی نیز همین وضعیت را با والتر ماتزاری دارد و در میلان هم استفانو پیولی در چند ماه اخیر بشدت تحت فشار قرار گرفته است.
اگر همه اینها برای اینکه به این نتیجه برسید که تابستان 1403 از نظر تغییر مربیان، بی‌نظیر بوده و هست، این را هم اضافه کنید که لیونل اسکالونی سرمربی جذاب تیم ملی آرژانتین هم بشدت به دنبال آن است که بعد از رقابت‌های کوپا آمریکا در تابستان از سمت خود کنار برود و در تیم قهرمان جام جهانی نیز باید به دنبال یک جانشین بزرگ باشد.

جذاب‌ها و بیرون گود مانده‌ها
از سوی دیگر، مربیانی چون روبرتو دی زربی، اونای امری و مهم‌تر از همه، ژابی آلونسو با توجه به عملکرد خوب‌شان احتمالاً در لیست بسیاری از تیم‌های بزرگ قرار دارند.
مربیان بزرگی که خارج از گود مانده‌اند مثل ژوزه مورینیو، هانسی فلیک، آنتونیو کونته، گراهام پاتر و... دیگر دوباره وارد بازار خواهند شد و به همین دلیل آنچه در نقل و انتقالات تابستانی رخ خواهد داد این بار در زمینه مربیان شاید بازاری به مراتب داغ‌تر از بازار نقل و انتقالات مهاجمان، هافبک‌ها، مدافعان و دروازه‌بانان را رقم خواهد زد.
این یک «دومینوی بزرگ» است که کلوپ و ژاوی آن را استارت زدند و به نظر می‌رسد عواقب آن طوفان سهمگین و البته جذابی را روی نیمکت‌های بزرگ فوتبال جهان رقم بزند.

جستجو
آرشیو تاریخی