هیچ وقت برای مراسم نوروز کم نگذاشته‌ام

مهاجرانی: برای فینالیست شدن فقط شانس نداشتیم


ناصر قراگزلو
روزنامه نگار
حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی در رابطه با عید نوروز صحبت‌های جالبی دارد، مردی که چند دهه از عمرخودش را سپری کرده و قطعاً با تجربه بالایی که دارد قادر است به بهترین شکل ممکن در رابطه با عید باستانی و سنتی ایرانیان به اظهار نظر بپردازد.

حشمت خان دوست داریم نظرتان را در رابطه با هفت‌سین و عید نوروز جویا شویم.
سفره هفت‌سین یکی از نمادهای عید نوروز است؛ سفره‌ای زیبا که هر کدام از سین‌های آن معنا و مفهوم خاصی دارد از سیر و سرکه و سمنو و سنجد تا سین‌های دیگر که هر کدام معنا و مفهوم خاص خودش را دارد و در دلش یک دنیا معنی و زیبایی نهفته است. عید باستانی بهترین و زیباترین است که قدمت زیادی دارد و خوشحالم که ایرانی‌ها چه در ایران و چه در خارج از کشور همیشه سعی کرده‌اند به بهترین شکل ممکن این عید و مراسم آن را به جا آورند و سعی کنند در اجرا و احیای این مراسم که ریشه در اصالت و زیبایی دارد به هیچ وجه کم نگذارند. عیدی که با آغاز بهار شروع می‌شود و ادامه دارد. در شروع فصل با آغاز بهار همه چیز نو و جدید می‌شود به همین دلیل هم چه زیباست که اگر کینه و خدایی ناکرده ناراحتی در دل ما اگر احیاناً وجود داشته باشد با شروع عید و تغییر فصل ما هم آن کینه و ناراحتی را از دل خارج کرده و جای آن را به خوبی بدهیم و بعد از خانه‌تکانی زیبا و تمیزی که وجود دارد و همه چیز را پاکیزه و نو می‌کنیم وجود خودمان را هم از هر گونه ناراحتی خالی کنیم و فقط سعی کنیم در عید و شروع سال به مسائل خوب و مثبت فکر کنیم و در دل‌مان ناراحتی و کدورتی خدایی ناکرده باقی نماند .
در بین سین‌های هفت‌سین کدام یک را بیشتر دوست دارید؟
باور کنید من همه سین‌ها را دوست دارم چون همه آنها زیبایی و معنای خاص خودش را دارد. جدا از هفت‌سین ما باید به مسائل زیبای عید نوروز و تغییر سال هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در واقع بدانیم که با این تحول فصل و زمانی ما باید صله رحم را به جا آوریم و به دیدار اقوام و خویشان خودمان برویم و این سنت زیبا را در کنار سایرموارد و جزئیات عید  به جا آوریم و در مقطعی که سبزی و طراوت با گل‌های زیبا جلوه‌ای نو و خاص به طبیعت می‌بخشد از تمام زیبایی‌هایی که خداوند در اختیار بندگان خودش قرار داده نهایت استفاده را ببریم و دلی تازه کنیم.
سال‌هاست که در امارات زندگی می‌کنید. در آنجا هم مراسم عید را به سبک و سیاق ایرانی‌ها به جا می‌آورید؟
حتماً این طور است و سالی نیست که یادم بیاید با همسرم در مراسم عید کم گذاشته و این عید را به شکل کامل اجرا نکرده باشیم .از سبزی‌پلو با ماهی و چیدن سفره هفت‌سین تا به جا آوردن مراسم عید و دید و بازدید ایرانی‌ها که خوشبختانه در امارات هم تعدادشان کم نیست. ما سعی کردیم که به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهیم البته من چون حالا سن و سال‌دارتر از بقیه هموطنانم در کشور امارات هستم، معمولاً دوستان به جهت لطفی که به من دارند و به عنوان بزرگ‌تر به دیدار من می‌آیند اما دو فرزندم هم در آستانه عید اگر در کنارم نباشند حتماً با من تماس گرفته و ضمن تبریک سال نو برای هم بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم.
قطعاً به دلیل عیدهای زیادی که دیده‌اید سالی پیش آمده که عید را در کنار خانواده‌تان نباشید؟
بله چند بار عید را به دلیل حضور در اردوی تیم ملی و سایر دغدغه‌هایی که داشتم در کنار خانواده نبودم اما شاید باور نکنید حتی در محل اردو هم سعی می‌کردیم با کمترین امکانات مراسم عید را به جا آوریم و در برگزاری این مراسم زیبا کم نگذاریم.
هر سال در دل خود ممکن است اتفاقات زیادی را به همراه داشته باشد!
امیدوارم در سال آتی بهترین اتفاقات برای مردم کشورم رقم بخورد و ایرانی در هر کجا، چه در کشور عزیزم و چه در خارج از کشور که باشد در صحت و سلامت کامل باشد و هیچکس بد نیاورد و حال دلش بد نباشد و من به نوبه خودم در سال جدید و 1403 بهترین اتفاق را برای همه ایرانی‌ها از خداوند منان خواهانم.
در خصوص تیم ملی برای سال جدید چه شرایطی را پیش‌بینی می‌کنید؟
به هر حال در مجموع تیم ملی ما در جام ملت‌ها نمایش قابل قبولی را ارائه داد و فکر می‌کنم اگر کمی شانس بیشتر هم چاشنی تیم ملی‌مان و عملکرد بازیکنان‌مان می‌شد حداقل تیم ما در فینال حضور داشت. برای جام جهانی هم باید بهترین برنامه‌ریزی و شرایط را فراهم سازیم تا در جام جهانی بعدی هم حاضر شده و نمایش‌های درخور توجهی را از تیم ملی کشورمان شاهد باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی