سال متفاوتی که آخرش رؤیایی نشد

جهانبخش: فقط افسوس برای ما ماند


نیکادل اسدی
روزنامه نگار


سال 1402 برای علیرضا جهانبخش هم موفقیت‌آمیز بود و هم با بدشانسی همراه شد. علیرضا که سه چهار فصل است برای فاینورد در لیگ هلند بازی می‌کند، در سالی که گذشت انواع و اقسام اتفاقات را تجربه کرد. او در اواخر فصل 2023-2022 به یک بازیکن کلیدی در ترکیب فاینورد تبدیل شد و با گل‌های حساس و سه امتیازی که به ثمر رساند، یکی از دلایل قهرمانی تیمش در اردیویسه و بعد از سال‌ها بود. فاینورد در شرایطی صدرنشین بلامنازع لیگ هلند بود که از آخرین قهرمانی‌اش سال‌ها می‌گذشت. علیرضا که بعد از سال‌ها بازی در هلند، یک قهرمانی در لیگ را کم داشت سرانجام به هدف خود با فاینورد رسید و جام را بالای سر برد.
بعد از قهرمانی اما شایعات فراوانی درباره جدایی جهانبخش از فاینورد مطرح شد. با توجه به اینکه علیرضا تا تابستان 1403 با فاینورد قرارداد دارد، این بحث‌ها به میان آمد تا شاید فاینورد بتواند از فروش ستاره ایرانی خود درآمدی کسب کند. پاناتینایکوس در سوپرلیگ یونان و همچنین بشیکتاش در ترکیه باشگاه‌های مطرحی بودند که به استقبال جذب علی جهان آمدند اما در نهایت تصمیم بال ایرانی این بود که در هلند بماند و همچنان پیراهن فاینورد را بر تن کند. همین مسأله باعث شد تا این دو تیم جذب جهانبخش را از دستور کار خارج و گزینه‌های دیگری را جذب کنند.
علیرضا که این فصل با بدشانسی‌هایی نظیر مصدومیت‌های گاه و بیگاه هم دست و پنجه نرم کرد، در بخش باشگاهی به یک افتخار دیگر هم دست یافت. یکی از دلایل اینکه علیرضا از فاینورد جدا نشد، تجربه بازی در لیگ قهرمانان اروپا بود. فاینورد با توجه به قهرمانی در لیگ هلند به صورت مستقیم راهی لیگ قهرمانان شد و بر همین اساس جهانبخش این فرصت را داشت تا برای نخستین بار بازی در این تورنمنت معتبر را تجربه کند. اتفاقی که رخ داد و البته او حتی توانست در چمپیونزلیگ گل هم بزند. جهانبخش در مرحله گروهی رقابت‌ها توانست دروازه سلتیک را به زیبایی باز کند و از این حیث نیز نام خود را در تاریخ بنویسد.
 در رده ملی اما جهانبخش از ابتدای سال که امیر قلعه‌نویی هدایت ایران را برعهده گرفت، یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی بود. قلعه‌نویی اعتقاد ویژه‌ای به جهانبخش داشت و این مسأله را در تورنمنت‌های مختلف نیز نشان داد. آخرین آن هم جام ملت‌های آسیا در قطر بود. جایی که علی جهان و سایر بازیکنان تیم ملی تلاش کردند تا عنوان قهرمانی را به دست بیاورند اما مقابل قطر اتفاقاتی رخ داد که نتوانستند جام را فتح کنند.
جهانبخش مقابل ژاپن و قطر از جمله بازیکنان خوب ایران بود. او برابر ژاپن و در وقت‌های تلف شده بازی پشت ضربه پنالتی ایستاد و گل پیروزی تیم ملی را به ثمر رساند. همچنین برابر قطر اتفاقی تکراری رخ داد و باز هم این جهانبخش بود که پنالتی را تبدیل به گل کرد اما ایران نتوانست میزبان را از پیش رو بردارد و به فینال صعود کند. علیرضا درباره شکست تلخ در نیمه‌نهایی و عدم صعود به فینال می‌گوید: «با اینکه مدت‌ها از این اتفاق گذشته اما صحبت کردن راجع به این بازی خیلی سخت است. تمام تلاش‌مان را کردیم تا به فینال برسیم. بچه‌ها استحقاق بیشتری داشتند. به این گروه از بچه‌ها و کادر افتخار می‌کنم که برای شادی مردم همه تلاش خود را انجام دادیم.»
کاپیتان تیم ملی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «واقعیتش تلاش زیادی کردیم اما در سه لحظه‌ای که انتظار نداشتیم گل خوردیم. با این وجود سعی کردیم تا به بازی برگردیم. شرمنده مردم شدیم؛ چیزی که قبل از بازی در ذهن بازیکنان نقش بست، این بود که دل مردم را شاد کنیم. در این روزهایی که آنها به لحاظ معیشتی و اقتصادی شرایط سختی دارند، می‌دانستیم که این فوتبال چقدر می‌تواند روی آنها تأثیر مثبت بگذارد. فقط می‌توانم بگویم شرمنده آنها شدیم. تمام تلاش خود را کردیم که دل آنها را شاد کنیم، اما نشد.»
تیم ملی حتی با ضربه جهانبخش که به تیر دروازه خورد می‌توانست به بازی برگردد که این اتفاق رخ نداد و حالا فقط افسوسش برای علیرضا باقی مانده است: «در همان لحظه و دو سه صحنه دیگر می‌توانستیم بازی را عوض کنیم اما این چیزها گذشته و فقط آه و افسوس برای‌مان باقی  مانده است. خیلی سخت است که بتوانیم این لحظات را فراموش کنیم. انتظار زیادی داشتم که این نسل می‌تواند کارهای بزرگی انجام بدهد و این قهرمانی می‌توانست باعث شود که این نسل جاودانه بماند. همین الان هم فکر می‌کنم بچه‌ها کارهای بزرگی کرده‌اند، اما متأسفانه تنها چیزی که سمت ما نبود، شانس بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی