چند پیشنهاد برای نزدیک شدن به ماه رمضان

سرزده وارد نشو

ریحانه آقا محمدی
نویسنده

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، مسلمانان در سراسر جهان عجله دارند تا خود را برای این زمان مقدس آماده کنند - ما هم همین‌طور البته  ماه رمضان یک ماراتنی است برای انجام بهترین کارها. خداوند با هر امتحان، با هر نیت خالصانه، با هر عبادتی که به خاطر او انجام می‌شود، به مؤمنان خود پاداش و برکات مضاعف را وعده می‌دهد.
 خداوند متعال ماه رمضان را آفرید تا برای مؤمنان یک تجربه کامل باشد؛ ماهی‌ که برای آسایش دل و روان و پاکسازی جسم و روح ساخته شده است. اما اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید و برای این ماه پرماجرا آماده شوید، نگران نباشید! در اینجا چند نکته آسان برای آماده‌سازی قبل از ماه رمضان وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا برنامه خود را برای این ماه بسازید!

 به عادت‌های بدی که می‌خواهید در ماه رمضان کنار بگذارید، توجه کنید
ماه رمضان، ماه رحمت و مغفرت، یکی از بهترین زمان‌ها برای ترک عادت‌های بد است. اولاً، خداوند در این مدت تمام شیاطین را زندانی کرده است و همین موضوع دوری از اعمال زیان‌بار را برای ما آسان می‌کند.
ابتدا با یادداشت کردن عادات بدی که احساس می‌کنید در ماه رمضان می‌توانید از شر آنها خلاص شوید، کار خود را شروع کنید و خود را نسبت به آن مسئول نگه دارید، سپس مراحلی را که قصد دارید برای ترک این عادت بردارید، یادداشت کنید. اینجا لیستی از اقداماتی را آورده‌ایم که ممکن است بخواهید برای این ماه انجام دهید:
10-15 دقیقه قبل از وقت نماز زنگ ساعت را تنظیم کنید تا زمانی برای وضو داشته باشید و خود را در شرایط ذهنی نماز قرار دهید.
از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که قبل از اتمام وقت نماز بپرسند که آیا نماز خوانده‌اید یا خیر.
 یک جانماز سبک همیشه همراه خود داشته باشید تا بتوانید هرکجا که هستید نمازتان را بخوانید.
البته شکستن یا ساختن بعضی از عادت‌ها سخت‌تر از بقیه است. مخصوصاً اگر سال‌هاست آن را داشته‌ایم. حتی اگر از تغییری کم و کوچک شروع کنید هم خوب است. هر تلاشی که برای بهبود خود در راه خدا انجام می‌دهید به نفع دنیا و آخرت‌تان است.

 
اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را در ماه رمضان بنویسید
بسیاری از ما مصمم هستیم که از ماه رمضان بهترین استفاده را ببریم. ما برای بهتر و با دقت خواندن نماز خود برنامه‌ریزی می‌کنیم، قرآن بیشتر می‌خوانیم، اسلام را بیشتر می‌آموزیم، صدقه بیشتری می‌دهیم و در انجام کارهای خیر بیشتری مشارکت می‌کنیم. با این حال، اگر اهداف خاصی در ذهن نداشته باشیم، ممکن است سخت باشد که با انگیزه بمانیم یا بدانیم که آیا در حال بهبود عادات خوب خود هستیم یا خیر.
با نوشتن فهرستی از تمام اهدافی که می‌خواهید در ماه رمضان روی آنها کار کنید، تمرکز خود را حفظ کنید. همچنین هم اهداف کوتاه‌مدتی را که می‌خواهید در طول ماه به پایان برسانید و هم اهداف بلندمدتی که می‌خواهید بعد از ماه رمضان روی آنها کار کنید را در نظر بگیرید.
 مثلاً شاید یکی از اهداف بلندمدت شما حفظ کل قرآن باشد. پس، یکی از اهداف کوتاه‌مدتی که ممکن است برای رسیدن به این هدف فهرست کنید، داشتن یک زمان مشخص از روز برای خواندن و حفظ قرآن باشد (مثلاً نیم ساعت بعد از اذان صبح، 20 دقیقه قبل از مغرب و غیره). هدف کوتاه‌مدت دیگر شما هم می‌تواند انتخاب چند سوره از قرآن برای حفظ در طول ماه باشد.
 اهداف شما هر چه باشد، مطمئن شوید که برای شما قابل انجام است. از اینکه کارها را آهسته انجام دهید، احساس بدی نداشته باشید. بهبود تدریجی اما مداوم بهتر از سرعت بخشیدن به اهداف فقط برای انجام آنهاست.
 به مثال قرآن برگردیم، شاید در حال حاضر فقط یک یا دو سوره کوتاه را در طول ماه حفظ کنید، اما شاید هم در یک روز بتوانید  یک صفحه یا حتی بیشتر را حفظ کنید. رمضان بهترین زمان برای ایجاد عادات خوب است و باید بتوانید از این سفری که آغاز می‌کنید برای توسعه فردی خودتان استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

 در ماه رمضان از سلامتی خود لذت ببرید
مراقبت از سلامتی بخش مهمی از ایمان ماست، زیرا در اسلام، بدن ما بر ما حق دارد. روزه در ماه رمضان شامل ساعات طولانی بدون غذا و نوشیدنی است. از این رو، ما باید مطمئن شویم که از نظر جسمی و روحی برای آن آماده هستیم تا بتوانیم ماه را با تمرکز بر عبادت خدا سپری  کنیم.
 قبل از فرا رسیدن ماه رمضان، احساس ذهن و بدن خود را بررسی کنید. آیا علائمی دارید که بخواهید یک متخصص سلامت آن را بررسی کند؟ آیا شما دچار یک بیماری مزمن هستید؟ آیا دارویی دارید که باید در ساعات خاصی از روز مصرف کنید؟ اگر می‌توانید با پزشک خود ملاقات کنید و از او بخواهید که به شما کمک کند تا برنامه‌ای مناسب با شرایط ماه مبارک برایتان تنظیم کند.
 یکی دیگر از مواردی که درباره سلامتی باید به آن دقت کرد، خوردن وعده‌های غذایی سالم برای سحری و افطار است که شامل غذاهایی با مواد مغذی باشد که به شما کمک ‌کند برای مدت طولانی انرژی داشته باشید، مانند غلات، میوه‌ها یا سبزیجات سرشار از فیبر.
با آماده کردن ذهن و بدن خود برای ماه روزه در پیش رو، زمان بیشتری برای تمرکز بر معنویات و در نتیجه تلاش برای استفاده حداکثری از برکات ماه رمضان دارید.

 برنامه‌های طول ماه مبارک
 از حالا هر روز زمانی را برای پیگیری پیشرفت خود و برنامه‌تان اختصاص دهید، اهدافی را که باید روی آنها کار کنید مرور کرده و ببینید در هر روز چه کارها و برنامه‌هایی دارید. در ماه مبارک ممکن است برای افطار جایی دعوت شوید و این نیازمند تغییر در قسمتی از برنامه‌های شخصی آن روزتان باشد. به خاطر داشته باشید مهربانی با دیگران و مراقبت از اطرافیان و معاشرت با عزیزان، کم از خواندن قرآن و عبادت‌های دیگر نیست، پس به خاطر برنامه‌های عبادتی که در این ماه دارید به خودتان و اطرافیان‌تان سخت نگیرید و در برنامه‌هایتان منعطف باشید و پیش از شروع ماه مبارک انعطاف‌پذیری در برنامه‌های زندگی‌تان را تمرین کنید. این سیستم ما را تشویق می‌کند تا این عادات منظم و رفتارهای خوب را حتی پس از پایان این ماه نیز حفظ کنیم!
پس از زمانی که تا ماه مبارک رمضان باقی مانده است، نهایت استفاده را ببرید تا یک برنامه عملیاتی تهیه کنید. همچنین تمام عادت‌هایی را که می‌خواهید ترک کنید یا عادات جدیدی که می‌خواهید بسازید و اهداف کلیدی خود (کوتاه مدت و بلند مدت) را یادداشت کنید. به همین ترتیب، در مورد نیازهای سلامتی خود و هر برنامه‌ای که ممکن است شما، خانواده یا دوستان‌تان داشته باشید، برنامه‌ریزی کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی